Blogginlägg från 2020-05-01
Covers: Ebba Forsberg
EBBA FORSBERG: Ta min vals – Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen (Eboth/Amigo, 2009)
TVÅ ÅR INNAN DEN HÄR SKIVAN, där Ebba Forsberg med producent och band tolkar Mikael Wiehes svenska texter av Leonard Cohens låtar, inledde Ebba sin karriär som ”coversångerska” med Wiehe/Forsberg-duettskivan ”Dylan på svenska”. Sedan har Ebba gjort flera skivor med svenska texter på utländskt originalmaterial av andra framstående låtskrivare.
2015 tolkade hon Tom Waits, ”Om jag lämnar dig”, och förra året gav hon ut ännu en Dylan-platta med Mikael Wiehe, ”Med kropp och själ”. Och däremellan, 2017, släppte hon ”Ta min vals” på originalspråket av en anledning jag inte riktigt förstår. Kanske var den enbart riktad till utlandet?
Jag har lyssnat parallellt på både ”Ta min vals” och ”Take my waltz”, på svenska och på engelska, och alla dagar i veckan föredrar jag Ebba Forsberg på svenska. Det blir tveklöst mer personligt när det strömmar ömma svenska formuleringar ur Ebbas mun och jag inbillar mig att musikerna blir extra passionerade när de spelar in en skiva på svenska. På engelska blir Ebba nästan en traditionell coversångerska. Fast jag misstänker att det är samma musikaliska bakgrunder på båda skivorna.
På ”Ta min vals” omger sig Ebba av sedvanligt sköra nästan genomskinliga arrangemang. Och det låter i varje detalj, varje fras och varje välformulerad poetisk tolkning av Cohens texter som en originalskiva från början till slut. För det första kan du aldrig jämföra Cohens och Ebbas sångstämmor på samma dag, en grusig ojämn väg på landet eller en spegelblank nyasfalterad gata i stan. För det andra är Wiehes texter skrivna för att läsas utan musik.
När ”Ta min vals” är som allra mest originell, för mig i de mindre kända Cohen-låtarna ”Here it is”, ”If it be your will”, ”The guests” och ”Who by fire”, är Ebbas album en otroligt underhållande och njutbar skiva. Men även i det mer kända materialet tillför de kreativa nya arrangemangen otroligt mycket. Och det är säkert de redan sammansvetsade musikernas förtjänst, Andreas Dahlbäck (som också har producerat), trummor, Jerker Odelholm, bas, och Christer Karlsson, pianoi/orgel. Sedan är jag glad att jag har anledning att nämna Klas Jervfors, blåsinstrument, för andra gången på en månad på Håkans Pop.
Jervfors dekorerar flera låtar med sina olika blåsinstrument, inte minst på ”Dansa mej till kärleken” som inleds med intensivt smattrande trummor men utvecklas till rena mariachi-festivalen. Annars föredrar jag nog låtarna där Ebba sjunger till ett pianobaserat arrangemang. Känsligt och tonsäkert men också personligt och lågmält kraftfullt.
Här är det (Here It Is) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
2001. Från albumet "Ten new songs".
Dansa mej till kärleken (Dance Me To The End Of Love) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1984. Från albumet "Various positions".
Ta min vals (Take this waltz) (Federico García Lorca/Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1988. Från albumet "I'm your man".
Halleluja (Hallelujah) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1984. Från albumet "Various positions".
Kärlekens systrar (Sisters of Mercy) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1967. Från albumet "Songs of Leonard Cohen".
Må din vilja ske (If It Be Your Will) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1984. Från albumet "Various positions".
Johanna ifrån Orleans (Joan of Arc) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1971. Från albumet "Songs of love and hate".
Det här är inget sätt att säg’ adjö (Hey, That’s No Way To Say Goodbye) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1967. Från albumet "Songs of Leonard Cohen".
Gästerna (The Guests) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1979. Från albumet "Recent songs".
Vem genom eld (Who By Fire) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1974. Från albumet "New Skin for the Old Ceremony".
/ Håkan
<< | Maj 2020 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: