Blogginlägg
Covers: Ebba Forsberg
EBBA FORSBERG: Ta min vals – Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen (Eboth/Amigo, 2009)
TVÅ ÅR INNAN DEN HÄR SKIVAN, där Ebba Forsberg med producent och band tolkar Mikael Wiehes svenska texter av Leonard Cohens låtar, inledde Ebba sin karriär som ”coversångerska” med Wiehe/Forsberg-duettskivan ”Dylan på svenska”. Sedan har Ebba gjort flera skivor med svenska texter på utländskt originalmaterial av andra framstående låtskrivare.
2015 tolkade hon Tom Waits, ”Om jag lämnar dig”, och förra året gav hon ut ännu en Dylan-platta med Mikael Wiehe, ”Med kropp och själ”. Och däremellan, 2017, släppte hon ”Ta min vals” på originalspråket av en anledning jag inte riktigt förstår. Kanske var den enbart riktad till utlandet?
Jag har lyssnat parallellt på både ”Ta min vals” och ”Take my waltz”, på svenska och på engelska, och alla dagar i veckan föredrar jag Ebba Forsberg på svenska. Det blir tveklöst mer personligt när det strömmar ömma svenska formuleringar ur Ebbas mun och jag inbillar mig att musikerna blir extra passionerade när de spelar in en skiva på svenska. På engelska blir Ebba nästan en traditionell coversångerska. Fast jag misstänker att det är samma musikaliska bakgrunder på båda skivorna.
På ”Ta min vals” omger sig Ebba av sedvanligt sköra nästan genomskinliga arrangemang. Och det låter i varje detalj, varje fras och varje välformulerad poetisk tolkning av Cohens texter som en originalskiva från början till slut. För det första kan du aldrig jämföra Cohens och Ebbas sångstämmor på samma dag, en grusig ojämn väg på landet eller en spegelblank nyasfalterad gata i stan. För det andra är Wiehes texter skrivna för att läsas utan musik.
När ”Ta min vals” är som allra mest originell, för mig i de mindre kända Cohen-låtarna ”Here it is”, ”If it be your will”, ”The guests” och ”Who by fire”, är Ebbas album en otroligt underhållande och njutbar skiva. Men även i det mer kända materialet tillför de kreativa nya arrangemangen otroligt mycket. Och det är säkert de redan sammansvetsade musikernas förtjänst, Andreas Dahlbäck (som också har producerat), trummor, Jerker Odelholm, bas, och Christer Karlsson, pianoi/orgel. Sedan är jag glad att jag har anledning att nämna Klas Jervfors, blåsinstrument, för andra gången på en månad på Håkans Pop.
Jervfors dekorerar flera låtar med sina olika blåsinstrument, inte minst på ”Dansa mej till kärleken” som inleds med intensivt smattrande trummor men utvecklas till rena mariachi-festivalen. Annars föredrar jag nog låtarna där Ebba sjunger till ett pianobaserat arrangemang. Känsligt och tonsäkert men också personligt och lågmält kraftfullt.
Här är det (Here It Is) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
2001. Från albumet "Ten new songs".
Dansa mej till kärleken (Dance Me To The End Of Love) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1984. Från albumet "Various positions".
Ta min vals (Take this waltz) (Federico García Lorca/Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1988. Från albumet "I'm your man".
Halleluja (Hallelujah) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1984. Från albumet "Various positions".
Kärlekens systrar (Sisters of Mercy) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1967. Från albumet "Songs of Leonard Cohen".
Må din vilja ske (If It Be Your Will) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1984. Från albumet "Various positions".
Johanna ifrån Orleans (Joan of Arc) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1971. Från albumet "Songs of love and hate".
Det här är inget sätt att säg’ adjö (Hey, That’s No Way To Say Goodbye) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1967. Från albumet "Songs of Leonard Cohen".
Gästerna (The Guests) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1979. Från albumet "Recent songs".
Vem genom eld (Who By Fire) (Leonard Cohen/Mikael Wiehe)
1974. Från albumet "New Skin for the Old Ceremony".
/ Håkan
Har jag hittat ljuset i tunneln?
April 2020 på Håkans Pop
<< | Maj 2020 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...


Kommentarer till blogginlägget: