Blogginlägg
Den forna magin återvände stundtals
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 17/5 1999.
LOLITA POP
Club 700, Örebro 15/5 1999
Det som kunde ha blivit ett hejdundrande 20-årsjubileum, Lolita Pop tog faktiskt sina första stapplande steg i maj 1979, blev en kort och koncentrerad konsert inför några hundra personer på Club 700 sent i lördagskväll.
Ljudet var inte det bästa när det ekade mellan tegelväggarna och rundgången blev stundtals en del av gruppens sound.
Ändå bjöd Karin Wistrand & Co på en handfull egna klassiker, två covers och en stilfull läcker nyskriven låt. Och efter bara 35 effektiva minuter var det godnatt från ett band som efter bara några repetitioner tillsammans har ett extraordinärt rocksound att bjuda på.
Replokalsoundet störde inte mig, svart och skitigt har liksom blivit etikett på Lolita Pop, för bandet äger en legendarisk dignitet även nio år efter senaste skivan.
Men Lolita Pop 1999 kom aldrig upp i nivå med den festliga återföreningen 1997 och den historiska och klassiska Slottsfestivalspelningen.
De bjöd dock på några hisnande nyheter som fick oss rutinerade att darra till och känna den forna magin återvända.
"Dead end city", skriven av gitarristerna Sten Booberg och Benkt Söderberg, var en melodiskt klingande pärla som kändes ovanligt färdig.
Så hade de lagt till en cover, vid sidan av obligatoriska Magazine-låten "A song from under the floorboards", från Radioheads debutalbum, "Creep", som också naturligt smälte samman med originalrepertoaren.
Liksom den himlastormande finalen med "Långa tåg" som utan att man märkte det gled över i Velvet Undergrounds "Rock'n roll".
LÃ¥tar:
Tarzan on a big red scooter
A song from under the floorboards (Magazine)
Dead end city
Here she comes
Say no more
Mind your eye
Extralåtar
Creep (Radiohead)
Långa tåg/Rock'n roll
/ HÃ¥kan
Piggies konsert
Sexsmith påminner om Tim Hardin
<< | Maj 1999 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: