Blogginlägg
Pugh Rogefeldt konsert
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 23/12 2001.
KONSERT
PUGH ROGEFELDT
Frimis, Örebro 21/12 2001
När den svårt förutsägbara dansmusiken, med Björn Skifs och Tomas Ledin i spetsen, på Frimis i fredagskväll avlöstes av Pugh Rogefeldt på scen kändes det rätt naturligt framför just den publiken.
Men Pugh ville aldrig bli folkkär, han ville aldrig smeka medhårs. Därför blev konserten med den legendariska artisten aldrig en nostalgiknäpp fast de uråldriga hitsen låg som en ryggrad i repertoaren.
OK, hans bidrag i den tillfälliga gubborkestern Grymlings har förstört mycket för Pughs tidlösa dignitet. För det råkar vara så att Pugh står för ett av de mest personliga kapitlen i svensk rockhistoria. Och hans sånger är lika aktuella och viktiga i dag som på 70-, 80- och 90-talet.
Precis som han läckert presenterade på 1999 års, men hopplöst förbisedda skiva, "Maraton" kan han än i dag skapa magi med väldigt små medel.
Och i fredags var det med minsta möjliga resurser, gitarr, bas och trummor (precis som det en gång var på hans legendomspunna debutalbum), som gamla, nya och nygamla låtar attackerades med en värdighet och stolthet som man sällan upplever i den åldern.
För många är Pugh bara en vän från förr, det märktes på Frimis i fredags kväll runt midnatt, och det var inte överraskande de riktigt gamla hitsen som framkallade de största översvallande känslorna. Men det roliga med Pugh är att även de nyaste låtarna så naturligt smälter in i hans repertoar.
För mig, som högaktar nyproduktion och tar nostalgi med en nypa salt, är det oerhört imponerande att höra nya klassiker som "Spårljus" och "Välkommen hem" bredvid nästan 30 år gamla hits som "Hogfarm", "Små lätta moln" och "Bolla & rulla".
Det minimalistiska kompet, det begränsade soundet och det naivt korthuggna språket har alltid sin plats och blir aldrig omodernt.
Jag kunde i vissa stunder stå och ivrigt önska "Här kommer natten" men när han 35 minuter över midnatt tar fram den 12-strängade gitarren och drar en mycket inspirerad version av "Små lätta moln", med hjälp av en lika inspirerad publik, så är det så bra som det någonsin kan bli.
/ Håkan
Harrisons textrader påverkade en Beatles-älskande 18-åring
”Into the light”
<< | December 2001 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Johan S 25/11: En riktigt gammal favorit!...
Björn 21/11: Hej Håkan! Som jag läser det har du inte blandat ihop något. "Geordie-sånga...
Peter 17/11: Haha, keep up the good work!...
Peter 17/11: Nu har du nog blandat ihop det... Brian Johnson sjöng inte i Guns´n Roses, men...
Ove 15/09: Kolla också gärna in Bottle Rockets: Songs of Sahm...
Silja 5/09: Har du en riktigt bra idé om hur man tar bort ekot i kyrkor? Då är du nära e...
Anders Jakobson 4/09: Vilken hyllning! Tack och bock! ...
per 31/08: Jag älskade 50/50 från och med första lyssningen, bortsett ifrån de två sis...
Thomas 30/08: Hej Håkan. Jag tror vi hörde olika låtar. Jag hörde Satelliter och rakete. D...
Johan S 3/08: Håller med, tack för tipset Håkan!...


Kommentarer till blogginlägget: