Blogginlägg
Live at Heart 23: Från diasert till drömsk pop
Foto: Olle UnengeÅrets Live at Heart pendlar från en intressant diasert med Martin Hederos...
…till rena sambafestivalen utomhus.
ANDRA KVÄLLEN PÅ ÅRETS LIVE AT HEART inleddes med en diasert (dialog+konsert) där Magnus Sundell mötte pianisten och mångsysslaren Martin Hederos i ett samtal med musikaliska inslag på Konserthuset. Mycket underhållande, mycket upplysande.
Den här programpunkten, i regi av studieförbundet Bilda, hade sin premiär på Live at Heart 2017 och har, vad jag förstår, blivit mycket uppskattat. Magnus har med en avslappnad men ändå koncentrerad ton samtalat med både artister, låtskrivare och musiker.
Den dryga timmen långa mötet med Martin Hederos, som i sin karriär har spelat allt från jazz till rockmusik, gav verkligen allt. Vi fick hela hans historia från barndom via punk, Soundtrack Of Our Lives och folkmusik till kompositör av musik till tv-serier. På viola och flygel fick han visa sina flyhänta kvalitéer.
På kvällens diasert i Konserthuset 18:00, där Magnus möter Mariam Wallentin, kommer Hederos också att medverka som musiker.
Torsdagskvällen på Live at Heart blev efter den nästan omtumlande upplevelsen med Martin Hederos lite lätt rumphuggen då logistik och inställda konserter försvårade planeringen. Som gjorde att vi efter Konserthuset stannade till på Stortorget där det var rena sambakarnevalen i både färger och taktfast musik.
Makeriet blev nästa anhalt med två konserter av olika prägel innan vi sa god natt för att ladda batterierna inför fredagens program som enligt plan är fullmatad med intressanta artister och grupper. Ida Gratte, A S Fanning, Hannes Aitman och Waldemaar för att nämna några.
Men först en liten tillbakablick på gårdagskvällen:
DEN SVENSKA SYNDEN, Makeriet 31 augusti 2023
Bakom det här lite hemligt skumma namnet döljer sig artisten Johan Persson, gitarristen och pianisten som spelade med Lars Winnerbäck under Hovet-tiden och gjorde en turné (2009) med Ulf Lundell. Men han uppträder nu under namnet Den Svenska Synden som ibland kan vara en gruppkonstellation men till Live at Heart kom Johan med bara sitt piano och akustiska gitarr.
Han är en intressant låtskrivare som med både text, melodier och röst kunde förmedla sitt kunnande på ett uppenbart starkt och personligt sätt live. Hans låtar är kanske inte det mest udda i poprock-genren men jag uppfattade att nästan varje låt, som blev min premiär för Den Svenska Synden-repertoaren, under 30-minutersuppträdandet hade kvalitéer i låtskrivandets ädla konst.
Som pianist äger Johan kanske inte Martin Hederos, aktuell jämförelse, enorma talang men den personliga klangen i själva låtskrivandet räcker långt.
Johan inledde med att presentera programförklaringen för Den Svenska Synden. ”Det handlar om livet och döden och lite kärlek”. ”Kom så lurar vi döden” (som jag tror att den heter...), ”Någonstans längs vägen Sunne-Gustavsberg”, ”Den allra sista färden”, ”En sista sång för dig” och ”Jag släpper dig fri” blev kvällens stora behållning för mig på Live at Heart.
NAOMI WIEHE, Makeriet 31 augusti 2023
Lite lockad av efternamnet, hon är dotter till Thomas Wiehe, spärrade jag upp både ögon och öron inför Naomis uppträdande. Tillsammans med medmusikern Ida Bergqvist, 5-strängad banjo och elgitarr, gjorde Naomi ett självsäkert men ändå ödmjukt intryck i sina mellansnack och framförde sina låtar på både akustisk gitarr och piano.
I programpresentationen fanns beskivningen ”drömska akustiska arrangemang” kring hennes låtar men jag tyckte att jag hörde melodiska höjdpunkter i min första kontakt med hennes låtmaterial som hon själv presenterade som bräcklig pop. Med låttitlar som ”Don't stay too long”, ”Vissna”, Finns inga stjärnor i stan”, ”Flingor i april”, ”Slita mig isär” och ”Juni”.
/ Håkan
Onsdag kväll på Live at Heart 23
Live at Heart 23, fredag: Bildspecial
<< | September 2023 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: