Blogginlägg

Mathilda Wahlstedt i Wirénsalen

Postad: 2020-05-13 23:19
Kategori: Live-recensioner



MATHILDA WAHLSTEDT
Wirénsalen, Örebro 13 maj 2020
Konsertlängd: ca 35 min
Min plats: Live, datorn hemmavid.
https://www.youtube.com/watch?v=ygtN6mldWGU
(startar efter ca 30 min)

STREAMADE KONSERTER ÖVERSVÄMMAR NÄTET just nu och det kan vara svårt att navigera fram till guldkornen i det enorma konsertutbudet. Att inte missa Mathilda Wahlstedts framträdande på onsdagskvällen stod högt på min dagordning. Har följt henne på scen sedan 2014, på flera Folk at Heart- och Live at Heart-festivaler och en Bob Dylan-kväll i Nikolaikyrkan, och noterat hur hon på de här åren har växt från talangfull singer/songwriter till en personlig artist med ett eget uttryck.
   Tidigare var hon uteslutande en sångerska med akustisk gitarr, i en överbefolkad genre, men har i dagarna tagit ett viktigt musikaliskt steg mot ett mer utvecklat och intressant sound som fick fritt spelrum under den drygt halvtimmen långa streamade konserten. Mathilda på halvakustisk gitarr tillsammans med Sebastian Ekberg på klaviatur och Julia Löf på elgitarr gav på alla sätt hennes sånger en mycket snygg och njutbar inramning.
   Bakom sin till synes anspråkslösa keyboard lyfte Sebastian upp arrangemangen på vackert skimrande höjder och Julia spelade läcker elgitarr och dekorerade Mathildas sånger på ett utmärkt sätt. Låtar som genomgående hade starkt melodiska detaljer bakom hennes ödmjuka personlighet.
   Mathilda inledde med den vackra ”The light”, den nya aktuella singeln, och fortsatte med ytterligare egenskrivet material med titlar som jag bland annat uppfattade som ”Dreamer”, ”Always on her mind”, ”The ceiling” och nästa singel ”Thinkin' about you”. Hann också med den mindre kända Smiths-coverlåten ”Please, please, please”. En repertoar som efter ytterligare några genomlyssningar växte till något riktigt stort.

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Krönikor (187)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Maj 2020 >>
Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.