Blogginlägg
INTERVJUER 74-94: Karin Wistrand (1990)
SEDAN NÅGRA ÅR TILLBAKA ÄR KARIN WISTRAND, Lolita Pops sjungande stjärna, tillbaka i sin forna hemstad Örebro och jag springer på henne regelbundet. Både privat och i musiksammanhang. Annat var det förr när bandet var på ständig turné och medlemmarna exponerades sällan ute i den allmänna miljön. Men replokalen hade de kvar i Örebro och där befann sig bandet i juni 1990 för att svetsas ihop inför skivinspelningarna månaden efter.
Med anledning av en kommande konsert i Örebro, 1 juli på Ritz, fångade jag Karin Wistrand på telefon 18 juni direkt från replokalen. En ganska frispråkig Karin berättade om de nya förutsättningarna i bandet med två nya medlemmar och det planerade nya albumet, som skulle få titeln ”Blumenkraft” och bli Lolita Pops sista skiva, som faktiskt släpptes i oktober 1990 som Karin precis förutsåg i intervjun.
Konserten på Ritz, presenterades som ”officiell repetition”, blev en alldeles fantastisk upplevelse som bjöd på både exklusiva nya låtar och gamla kända favoriter. Och ”Blumenkraft” blev ännu en höjdpunkt i Lolita Pops diskografi fast den som helhet har hamnat i skuggan av ”Love poison” (1989).
Den här intervjun publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 26/6 1990.
Intensiva dagar för Lolita Pop
I HÖST SLÄPPS NYA ALBUMET
LOLITA POP HAR JUST NU INTENSIVA DAGAR i sin replokal i Örebro. Andra veckan i juli fortsätter bandet att spela in resten av det redan till hälften inspelade albumet som kommer ut i höst. Nu finslipas de nya låtarna som bäst och på söndag ställer de sig på scen (Ritz, Örebro) i en konsert av inofficiell karaktär.
- Det blir som att flytta ut replokalen på restaurang för en kväll. Ritz-konserten blir rätt upp och ned som vi är. Vi kommer att testa nya låtar men givetvis också bjuda på gamla favoriter, berättar sångerskan Karin Wistrand.
Inspelningarna inför nya albumet började i mars och har redan resulterat i singeln ”Pay the piper”. Efter inspelningarna i juli ska låtarna mixas i september och Karin tror att albumet ska finnas ute i oktober.
Nya skivan blir den första med den delvis nya sättningen. Förra sommaren hoppade trummisen Per Eriksson och gitarristen Benkt Svensson av men Lolita Pop fann snabbt ersättare i Fredrik Blank, gitarr, och Christer Björklund, trummor.
Två musiker som ingår i gruppen även som låtskrivare då Lolita Pop mer eller mindre skriver allt material tillsammans.
Fredrik bor i Stockholm och Christer i Gävle så medlemmarna i Lolita Pop bor på tre olika orter men har kvar sin replokal i Örebro. Praktiska problem?
- Det är inte helt friktionsfritt, erkänner Karin. Vi kan inte spontant testa nya låtar hur och när som helst. När vi samlas i Örebro brukar vi kalla det arbetsläger.
Fem olika hjärnor, fem olika idéer och fem olika viljor. Går det att komma överens?
- Det är vårt jobb just nu. Att göra en homogen produkt av ett material som för tillfället spretar åt alla möjliga håll, säger Karin som lovar ett spännande och liveinriktat sound på skivan.
- Vår livetekniker sedan 3-4 år tillbaka, Martin Hennel, är med oss även i studion. Han kan våra höjdpunkter på scen så han är rätt man även vid skivinspelningen. Sedan ska vår gamle producent, Dagge Lundqvist, vara med vid mixningen.
Resultatet av Lolita Pops utlandslansering 1987 blev paradoxalt ett kommersiellt genombrott i Sverige. Tidigare hade deras album på svenska sålts i cirka 5000 ex. Den nyinspelade engelska albumet sålde 25 000 ex och deras senaste drygt 40 000. Singlarna ”Mind your eye”, ”Bang your head” och ”Hey winner” har alla varit listnoterade så nu är Lolita Pop en etablerad svensk grupp som inte har slagit utlandet ur hågen.
- Skivbolaget Geffen, som nu har hand om oss i USA, säger sig vara intresserade. De lyssnar efterhand på vårt material och säger sig tro på oss, säger Karin.
Men på söndag gäller det inte USA utan Örebro där Lolita Pop alltid har haft sina rötter.
/ Håkan
00: #5. LISA MISKOVSKY
Covers: Joan Osborne
<< | April 2020 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: