Blogginlägg

Överraskning blir årets devis

Postad: 2017-08-31 11:04
Kategori: Live at Heart



Foto: Anders ErkmanIvory Tusk.

Foto: Carina ÖsterlingAHI.


Bilder: Anders ErkmanTheodore.



VAKNAR UPP EFTER DEN FÖRSTA LIVE AT HEART-KVÄLLEN med en sprittande och positiv känsla i kroppen, flera musikaliska överraskningar att rapportera och en social happening över alla gränser, innan jag möts av den sorgliga nyheten att trumslagarlegenden Janne Carlsson har gått ur tiden. Det gråtrista strilande regnet får mig först att tänka på Lars Norén innan jag, trots allt, studsar tillbaka i sinnet och vill tänka på levande musik som ett livselixir.
   Ã–verraskning lär bli mitt vanligaste uttryck under Ã¥rets Live at Heart-festival ty ofta uppträder de okända artisterna eller grupperna pÃ¥ Ã¥rets festival med bara en exponerad lÃ¥t som marknadsföring och det är ju sannerligen en tunn trÃ¥d att hänga upp ett helt framträdande pÃ¥. Med gÃ¥rdagens upplevelser i friskt minne vÃ¥gar jag pÃ¥stÃ¥ att förhoppningar pÃ¥ överraskningar kan bli ett Ã¥terkommande pÃ¥stÃ¥ende under hela den fortsatta festivalen.
   Min första kväll pÃ¥ festivalen blev en i mina öron ganska välregisserad men inte problemfri historia utan att jag riktigt hade förutsett eller planerat det sÃ¥. Började med tvÃ¥ internationella singer/songwriters, som dock hade brÃ¥ddjupa skillnader i sitt uttryckssätt, och fortsatte till nästa lokal där jag möttes av nÃ¥got väldigt unikt i Live at Hearts historia: En tom scen och en inställd konsert. Men kvällen fortsatte med nÃ¥gra energisprutande konserter som gjorde att helhetsintrycket pÃ¥ festivalens första kväll blev glädje och mÃ¥ngfald.
   För mig är Live at Heart i första hand en musikalisk upplevelse men det handlar inte bara om artister och grupper utan ocksÃ¥ om lokaler och social samvaro. Vi kom till ett precis nyrestaurerat Stora Örebro där baren och rummet inne i lokalen sÃ¥g ut att ha specialbyggts för musik men tydligen inte var det. Den primitiva och tillfälliga platsen uppe vid fönstret mot Stortorget, där jag för nÃ¥gra Ã¥r sedan hörde ett högljutt Mighty Stef, var ersatt av ett brett konsertvänligt utrymme. Kanske början pÃ¥ Ã¥terkommande konsertverksamhet?
   Första artist pÃ¥ den ansprÃ¥kslösa scenen var argentinaren Ivory Tusk som bjöd pÃ¥ ett lÃ¥gmält akustisk framförande där han fick visa upp ett härligt gitarrspel i den uppenbart ljudvänliga lokalen. Han bad om ursäkt för sin ihoptejpade gitarr (resultatet av fem mÃ¥naders turné i Europa), berättade ödmjukt smÃ¥ intressanta historier mellan lÃ¥tarna och fick utrymme att presentera sina lÃ¥tar som höll hög musikalisk nivÃ¥.
   Som jag förutsÃ¥g igÃ¥r mjukstartade Ã¥rets Live at Heart men musikaliskt var det inledningsvis full fokus hos artisterna. Som inom alla olika musikgenrer fick vi en timme senare bevis för att singer/songwriter-begreppet har mÃ¥nga olika uttryckssätt fast kompet bara är en akustisk gitarr. Kanadensaren AHI, uttalas "eye", kunde pÃ¥ Konserthuset med kraft förmedla sina sÃ¥nger och spetsa pÃ¥ underhÃ¥llningsvärdet med roliga mellansnack. Hans lÃ¥tar fick nästan en soulstänkt skepnad och versionen av Bob Marleys "No woman no cry", med historien om YouTube-succén (335 000 visningar) som extra ingrediens, drog naturligtvis uppmärksamheten till sig.
   Efter de inledande ensamma artisterna rörde vi oss mot Clarion Hotel där bandet Will Belcourt & the Hollywood Indians enligt programmet skulle stÃ¥ pÃ¥ scen men där var tomt och tyst. Informationsmiss och bandet hade av privata skäl blivit kvar i Kanada och festivalens artistansvarige Lars-Göran Rosén fick efter nÃ¥gra förvirrade minuter en förklaring direkt frÃ¥n Will:
   "I'm so so sorry, it looks as though there might have been some confusion with my management. We have had to cancel the last bit of our tour due to family member deaths in our band. I will follow up with my indepth information but my sincere apologies for this late notification."
   Ibland blir mina förhandstips lite för smarta och mitt trÃ¥nga huvud vill inte riktigt hänga med. Noterade namnet Theodore när jag noggrant analyserade festivalprogrammet, skrev "spännande rock" i min förklaring, men i mitt huvud var han en ensam sÃ¥ngare frÃ¥n Grekland. Jag kunde inte ha haft mer fel för pÃ¥ East Wests scen stod fem killar och en tjej och slungade ut fantastiska Pink Floyd-inspirerade ljudkaskader. SÃ¥ djupt imponerande och tekniskt fulländat (hur fÃ¥r man ihop tekniken pÃ¥ nÃ¥gra fÃ¥ minuter i den korta pausen mellan artister pÃ¥ Live at Heart?) fast musikgenren numera har en marginell betydelse i mitt liv och Radiohead är bara ett namn i fjärran. LÃ¥nga svepande lÃ¥tar kanske inte passar Live at Heart-konceptet perfekt men den storslagna ljudbilden vände upp och ned pÃ¥ alla förväntningar.
   Energin under Theodores konsert skulle bli än mer intensiv när vi Ã¥ter anlände till Stora Örebro där det engelska rockbandet Dronningen bjöd pÃ¥ ett furiöst tempo, mycket ös och ungdomlig attityd som var direkt oemotstÃ¥ndlig. Den Londonbaserade gruppen, med medlemmar frÃ¥n Italien, Frankrike och Hong Kong, och deras adrenalinstinna rockmusik pÃ¥ gränsen till punk borde ha varit den perfekta slutpunkten pÃ¥ festivalens första kväll.
   NÃ¥gra minuter senare pÃ¥ samma scen hade The Magnettes, Ã¥rets lÃ¥tskrivarstipendiater pÃ¥ Live at Heart, svÃ¥rt att utmana den brutala energin med sin elektroniska delvis playback-parfymerade och visuellt sminkade pop. Trion frÃ¥n Pajala beskriver sig själv som ett högenergiband men efter Dronningens brutala uppvisning blev Magnettes konsert nästan som en viskning i jämförelse.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Augusti 2017 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.