Blogginlägg
I min skivhylla: Michelle Phillips
MICHELLE PHILLIPS: Victim of romance (A&M SP-4651)
Release: Februari 1977.
Placering i skivhyllan: Specialhylla 3: Mellan Graham Parkers "Struck by lightning" (1991) och The Records "Shades in bed" (1979).
DEN HÄR SKIVAN UPPTÄCKTE JAG ursprungligen flera år efter release och det var, om jag minns det rätt, återigen en artikel i Larm som satte fart på skivjakten. "Victim of romance" är ju redan unik som Michelle Phillips första och enda soloalbum som inte väckte stor uppmärksamhet vid release. Då var hennes 60-talskarriär som en fjärdedels medlem i The Mamas & The Papas större i rampljuset av en massa hitlåtar, ofta skrivna av Michelles make John Phillips.
Michelle föddes med efternamnet Gilliam, gifte sig tidigt (18 år) med John och under hela gruppens framgångsrika år stod hon troget vid sin mans sida fast det blåste hårt några gånger. Hon fick till och med låtskrivarcredit (under sitt flicknamn) vid två tillfällen, "California dreamin'" och "Creeque Alley", men var inte så kreativ på det området. Varken då eller senare. Soloskivan innehåller blott två egna originallåtar.
Efter Mamas & Papas splittring, officiellt 1971 men i praktiken redan 1968, och skilsmässan från John 1969 blev filmbranschen hennes nya arbetsplats med ofta små roller i mindre filmer som "The last movie", "Dillinger" och "The California kid".
Redan 1975 skrev hon skivkontrakt med bolaget, påhejad av Jerry Moss ("M" i A&M), som två år senare skulle ge ut hennes album. Första återbesöket i skivbranschen 1976 hade en filmkoppling då singeln "No love today" också fanns med på soundtracket till "Mother, jugs & speed", en film där hon inte medverkade själv.
Nej, då satsades det mer krut på soloalbumet "Victim of romance" där Jack Nitzsche engagerades som producent. Phil Spectors gamle arrangör hade under 70-talet återaktiverat sin producentroll, på skivor med bland annat Randy Newman, Crazy Horse, Buffy Sainte-Marie och soundtracket till "Gökboet". Och 1977 var han aktuell och het som producent till Mink DeVilles första album "Cabretta".
Låturvalet på albumet var av väldigt exklusiv kvalité där ofta originalmaterial från låtskrivare som Moon Martin (tre låtar!), 60-talslåtskrivaren Alan Gordon (många Turtles-hits) , kultnamnet Ron Nagle, bröderna Gibb, och till och med en exklusiv John Phillips-låt, "Trashy rumors", gjorde innehållet på pappret intressant. I sammanhanget kändes nog Doris Troys 60-talshitlåt "Just one look", som Hollies sedan hade en hit med, som ren utfyllnad.
Det var alltså Lennart Perssons artikel om Moon Martin som berättade att tre låtar från Moon Martins penna fanns med långt innan han själv solodebuterade. Inledande "Aching kind", en pophit i min regelbok, har Moon dessutom aldrig spelat in själv. Däremot gav Moon ut "Victim of romance", i ett härligt Spector-doftande arrangemang, och "Paid the price", doo wop/50-tal i kombination, långt senare.
Det är alltså ingen tillfällighet att sound och arrangemang ekar Spector ty Nitzsche har även arrangerat en majoritet av innehållet. I det stjärnkantade kompet finns det många namn (Steve Douglas, Jay Migliori, Don Randi...) som fanns med på Spectors gamla studiopojekt. Och det har inte sparats på resurserna med blås, stråkar och välformulerade körer.
Tillsammans med den rent charmiga popkänslan på skivans många låtar finns där också ett tidlöst evergreen-stuk på arrangemang och låtar. Exempelvis John Phillips "Trashy rumors" som mycket väl kunde ha varit hämtad från en 30-talsinspirerad film och på Michelles egen "Lady of fantasy", som John har producerat, finns samma känsla.
Min sena start i jakten på Michelles skiva gjorde att jag hittade skivan billigare som cut out, ni kanske ser hålet i omslagets övre högra hörn, när jag sedan en tid hade gjort mig bekant med Moon Martins exklusiva låtskrivande.
/ HÃ¥kan
"Tired & emotional (and probably drunk!)"
Ännu en fantastisk kväll i Nikolaikyrkan
<< | April 2017 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: