Blogginlägg

#4. dvd: VH1 (Inside) out

Postad: 2017-04-24 07:58
Kategori: vhs_dvd 38-1



WARREN ZEVON: VH1 (Inside) out (Ryko/Artemis/vh1, 2004)

DET ÄR TYDLIGA KÄNSLOR, STOR SORGSENHET och oerhörda minnen av Warren Zevon och hans musik när jag tittar och lyssnar på den här dvd-dokumentären. "(Inside) out" är, kan jag avslöja, den högst placerade dokumentären på min vhs/dvd-lista och då förstår ni att på 38-listans översta platser figurerar dvd:er som i en eller annan form handlar om konserter. Om några veckor vet vi svaret mer detaljerat.
   Dvd:n om och med Zevon spelades in under extremt speciella förhÃ¥llanden mellan augusti 2002 och april 2003. 28 augusti 2002 fÃ¥r han beskedet av sin doktor att han lider av en obotlig lungcancer och har bara tre mÃ¥nader kvar att leva. Det olycksbringande beskedet fick honom att direkt gÃ¥ in i studion, skriva nya lÃ¥tar och börja spela in sin sista skiva som skulle fÃ¥ titeln "The wind".
   Vi fÃ¥r följa processen med den katastrofala sjukdomen parallellt med skivinspelningen. Filmen, bÃ¥de producerad, regisserad och fotograferad av engelsmannen Nick Read, blir som en dagbok dock utan lyckligt slut. Read är känd i dokumentärbranschen med mÃ¥nga prisbelönta filmer bakom sig, inte minst producerade i krigsdrabbade omrÃ¥den som Israel, Irak och Afghanistan.
   I den framÃ¥tskridande filmen finns det insprängt en biografi över Zevons liv och handlingar och sammantaget blir det en bÃ¥de underhÃ¥llande, djupt engagerande och informativ dokumentär. PÃ¥ studioinspelningarna fÃ¥r Zevon hjälp av en mängd musiker, sÃ¥ngare och vänner, alla engagerade för att göra hans sista skiva till nÃ¥got alldeles extra. Och "The wind" blir ju en helt utsökt skiva, oavsett förutsättningarna hur inspelningarna gick till, och blev 2003 Ã¥rs bästa utländska album pÃ¥ min lista.
   Alla artiststjärnor som dyker upp pÃ¥ inspelningen uttalar sig ocksÃ¥ i filmen och har bara gott att säga om sÃ¥ngaren och lÃ¥tskrivaren Zevon. Stevie Nicks tycker att alla bör lyssna pÃ¥ hans sÃ¥nger, speciellt de som tänker bli lÃ¥tskrivare. Jackson Browne, Mick Fleetwood och mÃ¥nga andra beskriver positivt Zevon som artist och människa.
   SkÃ¥despelaren Billy Bob Thornton är en av nyckelpersonerna bakom dokumentären och sÃ¥ngmässigt jämför Zevon honom med Johnny Cash efter en tagning. Filmen är för övrigt fylld av mÃ¥nga sÃ¥dana ypperliga ögonblick. Som när Eagles-medlemmarna Timothy Schmit och Don Henley körar pÃ¥ en lÃ¥t, Bruce Springsteen stÃ¥r i kontrollrummet strax bakom mixerbordet och spelar ett galet vÃ¥ldsamt gitarrsolo till "Disorder in the house" och vi ser (och hör) Jim Keltner lägga fantasifulla trummor pÃ¥ samma lÃ¥t medan Warren Zevon knaprar livsnödvändig medicin i ett annat rum.
   Filmen är som sagt en dagbok med exakta datumanteckningar där han i egna ord, i text pÃ¥ tv-skärmen, förklarar situationen för dagen. Som exempelvis 28 augusti 2002: "Rough day. I went to the doctors. They tell me I have terminal lung cancer." Eller när han efter de stipulerade tre mÃ¥naderna konstaterar att "enligt första diagnosen finns det inte sÃ¥ mycket tid kvar men jag har sÃ¥ mycket kvar att göra". Och efterÃ¥t pÃ¥ natten spelades Bob Dylans "Knocking on heaven's door" in...
   Utan sömn flög han dagen efter till New York för att medverka pÃ¥ Dave Lettermans tv-show där han var ensam gäst under hela programmet. Jag vet att ordet magi är ett slitet och alltför mycket använt uttryck men när jag pÃ¥ filmen ser och hör avslutningen pÃ¥ "Roland the headless Thompson gunner" med Zevon vid flygeln är det fullständigt magiskt.

EFTERÅT KOMMER HAN UT FRÅN SCENINGÅNGEN och möts i ett regnigt New York av många fans som tackade för uppvisningen innan han glider iväg i limousinen. Ett ansträngande dygn för en sjuk Zevon som morgonen efter känner sig utmattad och skriver "Fighting cancer is taking a lot out of me...". Han tar adjö av New York, ett grymt gripande sista avsked med flickvännen Kristen Kelly.
   Den här dokumentären har ju kommit väldigt nära personen Warren Zevon, som ofta inte drar sig för att säga nÃ¥got drastiskt komiskt i linje med sitt lÃ¥tskrivande som genomgÃ¥ende ofta hade temat döden, och kameran finns även med när han första gÃ¥ngen efter diagnosen träffar onkologen. Men när samtalet kommer in pÃ¥ smärta överbröstet och andnöd stängs kameran av... Det här är verkligen en film om döden och musik. Allvarlig men underhÃ¥llande.
   I november 2002 har Warren Zevon skrivit mÃ¥nga nya lÃ¥tar, tycker det är spännande att vara tillbaka i studion där hälften av materialet är inspelat. men är orolig att inte hinna fÃ¥ allt klart. Samtidigt berättar han paradoxalt att han aldrig tidigare har varit sÃ¥ inspirerad under en skivinspelning, lÃ¥tskrivandet har gÃ¥tt bÃ¥de snabbt och naturligt.
   December kommer, julen närmar sig, och vi fÃ¥r en rapport om en lÃ¥ng och hÃ¥rt ansträngande dag pÃ¥ sjukhuset med stora doser morfin som hjälpmedel. TvÃ¥ lÃ¥tar kvar att slutföra och skivans kanske stökigaste lÃ¥t, "Disorder in the house" med Springsteen pÃ¥ gitarr, spelas in och Zevon har svÃ¥rt med tempot och styrkan i sÃ¥ngen när pÃ¥läggen ska göras.
   Efter nyÃ¥r är det nÃ¥gra tuffa mÃ¥nader för Zevon men i april Ã¥terupptas inspelningsarbetet men dÃ¥ i hemmamiljö där "Keep me in your heart", som ocksÃ¥ är filmens undertitel, spelas in med Zevon sittande i soffan.
   Vi fÃ¥r mot slutet av filmen möta Zevons gravida dotter Ariel som bär pÃ¥ tvillingar som ska födas framÃ¥t sommaren och som han mest av allt vill träffa innan sin egen bortgÃ¥ng.
   I april 2003 lämnar dokumentären filmandet av Zevon, skivinspelningen och allt det andra. Och vi fÃ¥r i slutet pÃ¥ filmen en text som berättar att Warren Zevon levde när skivan släpptes och att han ocksÃ¥ fick möjlighet att hÃ¥lla barnbarnen Maximus Patrick och Augustus Warren i sin famn.
   Barnbarnen föddes 11 juni 2003, albumet "The wind" släpptes 26 augusti 2003 och 7 september 2003 dog Warren Zevon.

Extramaterial: Två officiella videor, "Keep me in your heart" och "Disorder in the house". Två förlängda oklippta intervjuer men också klipp från samarbetet med Dwight Yoakam, Ry Cooder, Bruce Springsteen och regissören Nick Read.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< April 2017 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.