Blogginlägg
Fantastisk konsertkväll till det goda hjärtat
Den här recensionen/krönikan publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 18/10 2006.
"Ria Dorkas presenterar Hemlös" kanske inte var den sexigaste inbjudningsfrasen till en konsert i Nikolaikyrkan. Men bakom den torftiga rubriken gömde sig en fantastisk konsertkväll som riktade sig mer till det goda hjärtat än en välformulerad och smart hjärna. Manifestationen för stadens hemlösa blev lika mycket en hyllning till Örebros musik. Under en kväll där all musikaliska grenar kom till tals och vävdes samman till en fantastisk helhet.
Välgörenhet i musik har med åren blivit en tämligen urvattnad musikalisk händelse och vi vill inte riktigt ta den på allvar för att vi misstänker att alla medverkande artister enbart gör det för egen vinning. Men jag har i alla år efter Live Aid 1985 hävdat, låt vara med en dåres envishet, att utan dessa evenemang så skulle pengarna till alla behövande, i vilket ärende det än må vara, inte rulla in med samma intensitet.
Och alla tveksamma musikaliska inslag, som dyker upp i nästan alla sammanhang, får vi duktigt tugga i oss för den goda sakens skull.
I det senare fallet syftar jag inte på tisdagskvällens välkomponerade utbud av en mängd olika artister och konstellationer. Där ambitionen var att bjuda på en salig blandning, en hjärtligt unik konsert och en stund med musik vi aldrig skulle glömma. Där förutsättningarna tveklöst existerade och i praktiken motsvarades i verkligheten.
Det var på pappret ett innehållsmässigt mycket intressant startfält som arrangörerna hade samlat och det var på många håll kryddat med spännande kombinationer som gjorde en utarbetad recensent som undertecknad till barnsligt nyfiken.
I Örebros mäktigaste miljö med de ljudmässigt allra bästa förutsättningarna var det inte svårt att skaka fram förväntningarna.
Där alla betalade för att få komma in och bli en del av upplevelsen. Alla olika lokala artisternas kompisar och vänner fick den här gången betala ur egen ficka och jag gick, icke utan stolthet, med egna steg och köpte min biljett första dagen de släpptes. Och det kändes en aning mer viktigt att betala sin biljett än att snirkla sig in på en gästlista
Det var som sagt en alldeles gränslös blandning av lokal musik som bjöds. Från Maria Johanssons personliga tolkningar av Thomas DiLeva och Beatles till Millencolin-sångaren Nicola Sarcevics avslutande alldeles magiska framträdande med läckra smakprov från nya skivan.
Och däremellan var det inte mindre musikalisk godis. Stråkkvartetten från Svenska Kammarorkestern spetsade till flera av artisternas framträdande och gjorde hela programmet så unikt och annorlunda.
Däremot saknade jag deras hjälp vid några av de utannonserade tillfällena. Både User Of A Common Name, eller User som vi kallar dom till vardags, och Nikola fick skippa den utmaningen. I Nikolas fall var skälet så simpelt att de inte hade hittat någon som skulle kunna skriva ut Henrik Winds stråkarrangemang på notblad.
Ändå var User, i en pianoskimrande och välsjungen skepnad, och Nikola en av kvällens stora höjdpunkter. Tillsammans med den nya (och tillfälliga?) konstellationen Transients där Strollers-sångaren Mathias Lilja och Henrik Wind är ryggrad. I tre fantastiska Townes Van Zandt-tolkningar gjorde de både Lilja och Van Zandt kända för en mycket bred publik. Nikolaikyrkans fantastiska akustik gjorde dessutom Lilja till en nästan tonsäker sångare. Mycket imponerande.
Andra spännande programpunkter var Oskar Bly som liknade en modern Jesus när han sjöng om ”Maria” fast det var hämtat från en helt annan musikal än ”Jesus Christ superstar”.
När den folkliga och publikt kommersiella kvoten var fylld av Ernst Kirchsteigers oannonserade inhopp så bjöds vi också på en 80-tals-revival genom Motherlodes återuppvaknande i akustiska arrangemang tillsammans med stråkar.
Även Staffan Ernestams insomnade solokarriär har några år på nacken men här fick han chansen att breda ut sig i två mycket olika nummer. Dels den Pink Floyd-influerade instrumentala låten ”Efter stormen”, där han nästan liknade Dave Gilmour dessutom, och dels i den mer konventionella mjuka rocklåten ”Allt vi har” där stråkar mötte slidegitarr med User-folk i kompet.
/ Håkan
Smart soul och rock på klubben
Svindlande höjder först på slutet
<< | Oktober 2006 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...


Kommentarer till blogginlägget: