Blogginlägg
Ledins rutin tog över
Som albumartist sjöng Tomas Ledin uteslutande på engelska från 1982, "The human touch" och sedan "Captured" (1983). men släppte lagom till sommaren 1983 en singel på svenska, "Det finns inget finare än kärlek"/"Vi är på gång".
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 1/7 1983.
TOMAS LEDIN
Brunnsparken, Örebro 29 juni 1983
På onsdagskvällen inledde Tomas Ledin sin tolfte folkparksturné i Brunnsparken i Örebro. Tillsammans med sitt rutinerade kompband genomförde han en show av stort format (90 minuter) där rutin och proffsighet helt överglänste den personliga och exklusiva framtoningen.
Bandet bestod av lika delar välkända som nya ansikten. Basisten Rutger Gunnarsson och trummisen Magnus Persson var den rytmiska ryggraden. Peter Ljung, som vanligtvis spelar i Mikael Rickfors band, och Kjell Segebrant, gitarr, var inga oävna "nykomlingar". Stundtals lät det tekniskt mycket förträffligt.
Tomas Ledin har med sin långa karriär inga problem att fylla även långa konserter med rakt igenom välkänt och slagkraftigt material. Han gjorde dock även nya låtar från kommande skivor och gjorde själv bättre versioner av låtar han ursprungligen skrev till Agnetha Fältskogs och Fridas soloskivor, "Take good care of your children" respektive "I've got something".
I övrigt dominerade låtarna från de senaste skivorna och de båda nya singlarna "What are you doing tonight" och "Vi är på gång" är mäktiga livelåtar med den snälla "Det finns inget finare än kärlek" som visar den otroligt lilla skillnaden mellan melodiös och melodilös.
På scen var det rock som är Tomas Ledins modell. Rock som har hämtat sina influenser från breda och populära amerikanska grupper som Toto och Doobie Brothers. Alltså ganska beräknad musik som aldrig riskerar att falla platt till marken men heller aldrig når de höga höjderna. Rockmusik med skyddsnät.
Den stora publiken (1500) trivdes märkbart och applåderade artigt och väluppfostrat även de nya låtarna och sjöng med på ett numera traditionsenligt sätt.
Tomas Ledin kan bli vår nästa stora exportartist men i Sverige är han ännu inte bäst.
/ Håkan
Covers: Shawn Colvin
60: #9 THE HOLLIES (1963-1969)
<< | Mars 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Claes Janson 20/03: Hej Håkan! Kul att läsa om Baltik. Jag ska snart ta farväl av min 4 år äld...
Silja 13/02: Lokalhistoria är kraftigt underskattat. Mera sånt!...
Silja 13/02: Kul!...
Silja 10/02: Det var värst! Imponerande berättelse om all musik som du har fått uppleva i ...
Johan S 9/02: Det var inte illa! Ett helt liv i musikens tjänst! Bra jobbat Håkan!...
Christer 8/02: En sån där konsert som jag ångrar att jag inte gick in på, speciellt efter j...
Rikard Bengtsson 22/01: Dubbelgura-bilden är ju från Domino 1978. Den sista bilden på Lowe kan vara f...
Björn 24/12: Små marginaler, men den här är i topp år 2000 med The United States Air Forc...
Björn 23/12: Merry Jul o Gott Nytt År, tack för ännu ett år med ypperlig journalistik och...
Claus Stenhøj 24/10: "Bucket T" endast i Sverige? Se her: https://www.discogs.com/release/3904137-Th...


Kommentarer till blogginlägget: