Blogginlägg
Singlar#85: The Electric Light Orchestra
THE ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA: 10538 Overture (Harvest, 1972)
JUST HÄR, SOMMAREN 1972, var det separation och splittring mellan fyra olika enheter. De parallella karriärerna i grupper som The Move och The Electric Light Orchestra avslutades och samarbetet mellan Roy Wood och Jeff Lynne, Birmingham-kompisar som mycket framgångsrikt hade förenats i samma grupp, hade accelererat till att bli en oundviklig skilsmässa. Grupperna var liksom inte stora nog för att innehålla så stora kreativa hjärnor som Wood och Lynne.
Bara några år innan, i januari 1970, hade förre Idle Race-medlemmen/ledaren Jeffrey Lynne gått med i framgångsrika The Move och Wood och Lynne jobbade först fantastiskt bra och kreativt tillsammans. Under de här åren skrev de båda utpräglade låtskrivarna visserligen bara en låt tillsammans, ”My Marge” (sista spåret på The Moves sista album), men samtliga Move-skivor efter Lynnes inträde producerade de tillsammans liksom ELO-debuten ”The Electric Light Orchestra” där dagens singellåtar är hämtade från. Man kan dessutom ana att det bakom kompisskapet även låg businessbaserade överenskommelser för Lynne-låten som spelar huvudroll idag är förlagd av Roy Wood Music.
Här gör jag ett stort undantag på den inofficiella regeln att välja en singel som inte har förekommit på album ty ”10538 Overture” var, när den gavs ut i juni 1972, över ett halvår gammal då gruppens album, där låten var inledningsspår, släpptes redan i december 1971. Men den här slagkraftiga låten med det lika slagkraftiga arrangemanget är ju en synnerligen stark popsingel som nådde en 9:e-plats på Englandslistan i augusti 1972.
En vecka efter singelreleasen lämnade Roy Wood gruppen och siktade sedan in sig sin egen solokarriär och gruppen Wizzard. Och hur det gick för Lynne och ELO, som gruppens namn populärt förkortades till under resten av 70-talet, är ju allmänt känt: Ett mångmiljonsäljande kommersiellt koncept.
Inspelningen, gjord i juli 1970 i Philips Studios i London, av "10538 Overture" var ursprungligen ämnad att bli en singel-b-sida till en Move-singel. Med bara Lynne och Wood kvar i studion efter en dags inspelning började experimenterat med en cello som Wood nyss hade köpt. Han hade precis börjat samla på sig instrument och spelade in den om och om igen att det till slut blev som en liten symfoniorkester. Och det stod klart tämligen snabbt att det här var början på något helt annat än Move. Det var nämligen premiärinspelning för Electric Light Orchestra.
"10538 Overture" var alltså en 5:37 lång mäktig inledning på albumet som på singeln kortades ned till 4:04, tio sekunder efter sista refrängen tonas låten ut.
B-sidan "First movement (jumping biz)", skriven av Roy Wood, är också hämtad från albumet, första låten på Sid B, men har kvar sin ordinarie längd (3:03) på singeln. Förutom cello spelar Wood här även akustisk gitarr, klarinett och oboe. En helt instrumental inspelning som i både arrangemang och melodi har uppenbara likheter med 60-talshitlåten "Classical gas", Mason Williams hit från 1968.
Å andra sidan har "10538 Overture" råkat ut för samma sak när Paul Weller 1995, på albumet "Stanley Road, gjorde låten "The changingman" och inledningen på hans inspelning är så gott som ett plagiat av ELO:s först inspelade låt. Du kan höra den här nedan och bilda dig en egen uppfattning.
Intressant fotnot: "10538 Overture" hade ursprungligen ingen låttitel men numret 1053 upptäcktes på inspelningsstudions mixerbord och Roy Wood lade till en 8 för att det skulle låta bra. Och som ELO:s första inspelning blev "Overture" ett passande ord.
"Live"version
B-sidan "First movement (jumping biz)"
Paul Wellers "The changingman".
/ Håkan
Trygg succé utan överraskningar
Singlar#84: Billy Preston
<< | Oktober 2012 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: