Blogginlägg från 2012-10-17
Will Birchs liv som trummis, låtskrivare och producent
WILL BIRCH är kanske för den normalintresserade skivkonsumenten ett marginellt engelskt namn i den långa och brokiga engelska pophistorien. Men Birch har ju för oss inbitna nördar som kallar oss popfantaster varit ett hysteriskt intressant namn både som musiker, bandledare, producent, journalist. författare och (inte minst) låtskrivare.
Som medlem i de två banden Kursaal Flyers och The Records bidrog Birch både till 70- och 80-talets ädla konst av spännande pop med pekfingret riktat mot både rock och country. Birch var i båda fallen mycket inblandad i låtskrivandet fast hans instrument var trummor och hade en visuellt tillbakadragen roll på gruppernas konserter.
Jag har samlat Will Birchs diskografi, som i stort sett är gemensam med Kursaals och Records totala skivutgivning, i en och samma tidslinje. Som gör att gruppernas skivhistoria flätas in i varandra vid vissa tidpunkter. Men den följer strikt Will Birchs historia från skolbanden i slutet på 50-talet till den sista upplagan av The Records 1983 inklusive en del återutgivningar.
Birch hade en stor kreativ roll i båda sina band, skrev som sagt en majoritet av låtmaterialet, men har sedan dess utvecklats som både låtskrivare och producent. Intressanta fakta som jag har samlat i två parallella artiklar, Producent och Låtskrivare, där jag räknar upp allt som Birch har producerat genom åren plus låtar som han har skrivit och placerat i många andra sammanhang utanför Kursaals och Records skivhistoria.
SOM VID ALLA TIDIGARE diskografier på den här sidan har jag även denna gång haft enormt viktig hjälp av Lasse Kärrbäck vars pådrivande entusiasm tagit även det här projektet framåt och till det resultat vi idag kan visa upp.
Som nästan alltid på sådana här projekt har jobbet startat någonstans i något som en gång publicerades i Larm och därför vill jag även påstå att utan Lennart Perssons enorma kvalitéer som journalist, arkeolog, skribent och influens hade den här diskografin aldrig kunnat slutföras. Jag vill också rikta ett stort tack till Will Birch själv som kommit med synpunkter, korrigeringar och nya uppgifter.
DET ÄR KANSKE ÄNDÅ som låtskrivare Will Birch har lämnat de största intrycken genom åren. Där han främst som textförfattare har haft en outsinlig fantasi när han har satt ihop sina ofta intressanta textrader till ganska fantastiska poptexter. Bara låttitlarna som Birch har signerat genom åren har ju närmast kultstatus. Eller vad säger ni om osannolika titlar som ”Tired and emotional (and probably drunk)”, ”Is a bluebird blue?”, ”Peggy, Sue”, ”Monster-in-law” och ”Man with a girlproof heart”?
Som närmast fanatisk och popintresserad nörd har Birch också skrivit låttexter om pop- och nöjesbranschen med titlar som ”Hit records” och ”A1 on the jukebox”. Texten till ”Hit records”, Kursaals andra singel, andas förhoppningar och förmedlar en genuin kärlek till gamla skivor och hits. Birch har lyckats skriva en sångtext som är som en stundtals detaljerad beskrivning från tidig rockhistoria. Lyssna bara på den här versen:
Ray Charles
Baby tell me What'd I Say
Sam Cooke
Twisting The Night Away
James Brown
I'll Go Crazy but I Don't Mind
Joe Tex
A Sweet Little Woman Like You is sure hard to find
Frankie Ford
well let me take you on a Sea Cruise
I Don't Wanna Hang Up My Rock'n'Roll Shoes
En vers som sedan avslutas med textraderna:
Hit Records, I buy each one I find
I can't get them out of my mind
”A1 on the jukebox”, låten som finns med på Dave Edmunds album ”Tracks on wax 4”, är en perfekt beskrivning av en låtskrivares vardag. Med den sötsura slutsatsen i den korta refrängen: ”I’m A1 on the jukebox, and nowhere on the chart”. Och texten i övrigt är en fin historia om låten som har den mest prestigeladdade placeringen av alla låtar på jukeboxen, allra först (A1):
My agent gives me spending cash; his pockets seem so deep.
I’d live just like a millionaire, if it were mine to keep.
But money ain’t a problem, no, it ain’t even a part,
when you’re A1 on the jukebox, and nowhere on the chart.
A1 on the jukebox; played in every bar.
A1 on the jukebox; a big Wurlitzer star.
And nowhere in the hit parade, cos no-one likes my art,
and I’m A1 on the jukebox, and nowhere on the chart.
I spend a fortune on the trades; they take my every cent.
I see my name in black and white, but words don’t pay the rent.
I know that I could get a run, if only I could start,
but I’m A1 on the jukebox, and nowhere on the chart.
And I’m A1 on the jukebox, and nowhere on the chart.
Will Birch skrev de här textraderna redan 1978 och drömde naturligtvis om ett liv som firad popidol. Men kommersiellt hade Will som artist, trummis och låtskrivare begränsade framgångar även om hans kreativa konst ofta fick strålande recensioner och älskades av nästan alla skribenter. Eller som Will själv valde att beskriva det i den här sången: ”I see my name in black and white, but words don’t pay the rent.“
Birch har också med åren profilerat sig som en stilsäker skribent med åtskilliga artiklar publicerade i tidningar som Mojo. Flera liner notes på framförallt återutgivna skivor och i några fall dessutom bokförfattare med pubrockbibeln "No sleep til Canvey Island" och Ian Dury-biografin som den mest berömda. Är dessutom en hyfsat aktiv twittrare på http://twitter.com/will_birch
Stort, stort tack till Lasse Kärrbäck (som sökt information i ämnet på alla möjliga och omöjliga ställen) och Will Birch själv (som in i det sista läst korrektur på de här texterna)!
Några rekommenderade länkar i ämnet Will Birch:
The Records
Böcker och skivor av och med Will Birch
Kursaal Flyers på Facebook
Will Birch på Facebook
Återutgivningar
/ Håkan
Will Birch English discography
WILL BIRCH föddes 12 september 1948 i östra London och flyttade till Southend-on-Sea som 10-åring. Runt 1959/1960 spelade Will i The Vikings, en skolorkester med skiffle som specialitet.
- We only played a couple of school concerts. I played banjo and did the vocal – we had about three Lonnie Donegan songs including ‘Worried Man’. I don’t remember all the other boys, but Duncan Ford was on guitar and Keith Summers on washboard, I think. A teacher by the name of Mr Stokes played piano to add some musicality.
Förutom Wills intresse, som gränsade till besatthet, för The Shadows och The Beatles var han inte med i några fler band förrän i slutet på 1964 då han gick med i The Tradewinds, som inte ska förväxlas med den amerikanska gruppen med samma namn.
- I played drums, having given up on banjo and guitar (and vocals). I was at school with Dave Mattacks (later Fairport Convention) and he helped me put my first drum kit together. The Tradewinds did mainly R&B and pop covers.
Will berättar också en anekdot från 1965:
- In early 1965 the BBC came to Southend Youth Club (where we played twice a week) looking for kids to take part in a TV documentary ‘The Young Adults’ about teenagers and sex. The BBC saw us playing and asked us to be in the programme. We recorded two tracks at BBC Broadcasting House – Dobie Gray’s ‘The In Crowd’ and a song I co-wrote, which I think is ‘We’re The Now Generation’, but I don’t remember much about it other than the line ‘we grow our hair and we don’t care’. We then mimed to the tracks in various Southend locations such as the pier. Unfortunately, the BBC wiped the film, although a brief section from it (not with The Tradewinds) recently turned up on the web.
The Tradewinds existerade från sent 1964 till sent 1965. Medlemmarna gruppens första upplaga var förutom Will på trummor Don Jackson, bas, Owen Knight, gitarr, Dave Ludlow, sång (som blev ombedd att sluta), och Dennis Jackson, gitarr. I den andra upplagan (1965) var Derek Piggott ny sångare och Ron Scorah ny gitarrist.
När Tradewinds splittrades spelade Will redan med en ny redan existerande grupp, The Flowerpots, ännu en lokal R&B-grupp. Under 1965 hoppade Will in på en del gig och bandet i övrigt var John Potter, piano, Jim Cotier, gitarr, Ray Burgoyne, trummor, Graham Fox, bas och sång, och Mick Smyth, munspel och sång. En senare upplaga (1966) av gruppen hade Wilko Johnson på gitarr.
1966 bildade Will den tillfälliga gruppen The Urge tillsammans med Owen Knight. Gruppen genomförde bara en enda spelning och Will minns idag inte namnen på de övriga medlemmarna.
Samma år i juni återvände Will till den femte upplagan av The Flowerpots som existerade fram till juni 1967. Förutom Will var det Wilko Johnson, gitarr, John Potter, piano, Graham Fox, sång och bas, och John Smith, bas (som senare ersattes av Phil Thumpston).
Nästa grupp med Will som medlem blev The Surly Bird, sommaren 1969 till maj 1970. Övriga medlemmar var Paul Shuttleworth, sång, Dave Murdock, bas, Graeme Douglas, gitarr, och Stuart Cook, saxofon. Sedan utökades gruppen med fiolspelaren Fred Wheeler fram till juli 1970 då Shuttleworth lämnade gruppen.
I april 1971 bytte bandet namn till Glory, Douglas lämnade gruppen och kvarvarande medlemmar började spela fler instrument, Murdock på akustisk gitarr, Cook på saxofon och Wheeler på gitarr. Innan gruppen splittrades.
I Cow Pie, som Will spelade med från januari 1972 till april 1972, återförenades många tidigare sångare och musiker. Förutom Will var det Paul Shuttleworth, sång, Dave Murdock, gitarr och sång, Chris Underhill, bas och sång, Fred Wheeler, fiol, och Vic Collins, Pedal Steel och sång.
Från vänster: Chris Underhill, Dave Murdock, Will Birch, Vic Collins. Paul Shuttleworth och (sittande) Fred Wheeler.
Birch, Shuttleworth och Collins bildade i juni 1972 The Hot Jets med återvändande Graeme Douglas, gitarr, och Phil Mitchell, bas. Gruppen splittrades i juli 1972, ett drygt år innan första upplagan av THE KURSAAL FLYERS lyfte i oktober 1973 med många bekanta ansikten: Will Birch, trummor, Paul Shuttleworth, sång, Graeme Douglas, gitarr och sång, Dave Hatfield, bas, Vic Collins, Pedal Steel och sång, och Richie Bull, banjo och gitarr.
Kursaal Flyers Mk1: Från vänster Dave Hatfield, (Sarah Bluebell), Graeme Douglas, Vic Collins, Richie Bull, Paul Shuttleworth och Will Birch.
Gruppen tog sitt namn efter tåget som körde turister i Southend och bandets premiärspelning skedde på The Blue Boar pub på Victoria Avenue i Southend-on-sea i februari 1974. Då spelade gruppen huvudsakligen covers på countryrocklåtar men började då skriva eget material. I maj 1974 hoppade Will tillfälligt in i Charlie & The Wide Boys på två spelningar.
Hösten 1974 fick gruppen en manager i Paul Conroy och deltog i en spektakulär julshow på Roundhouse i London tillsammans med Chilli Willi & the Red Hot Peppers, Ace och Brinsley Schwarz som uppträdde under namnet The Electricians.
När Kursaals i januari 1975 blev professionella lämnade Hatfield gruppen som gjorde att Bull även fick spela bas. Våren 1975 fick gruppen ett skivkontrakt med UK Records, Jonathan Kings etikett som under flera år firat stora listframgångar med 10cc som då precis hade lämnat bolaget.
Kursaal Flyers Mk 2: Från vänster Graeme Douglas, Vic Collins, Paul Shuttleworth, Richie Bull och Will Birch,.
Våren 1975, innan Kursaals hade givit ut en enda skiva, turnerade bandet tillsammans med amerikanska Flying Burrito Brothers i Europa och England.
Bakre raden från vänster: Gene Parsons, Sneaky Pete, Richie Bull (KF), Will Birch (KF), Joel Scott Hill, Gib Guilbeau och Chris Ethridge. Främre raden från vänster: Vic Collins (KF), Paul Shuttleworth (KF) och Graeme Douglas (KF).
Vid sitt första besök i skivinspelningsstudion fick Kursaals den rutinerade producenten Hugh Murphy som sedan slutet av 60-talet jobbat med bland annat Alan Hull (från Lindisfarne), Gerry Rafferty, Jack The Lad och String Driven Thing. Alla artister med ett folkmusik-inriktat sound.
Juni 1975
KURSAAL FLYERS
Chocs away
(UK 2330 101)
Producerad av Hugh Murphy
Pocket Money (Will Birch/Graeme Douglas)
Hit Records (Will Birch/Graeme Douglas)
Kung Fu (Will Birch/Graeme Douglas)
Tennessee (Will Birch/Graeme Douglas)
Chocs Away (Richie Bull)
Speedway (Will Birch/Dave Murdoch)
Brakeman (Will Birch/Graeme Douglas)
Now I’m Back (Will Birch/Graeme Douglas)
Yellow Sox (Will Birch/Graeme Douglas)
Silver Wings (Graeme Douglas)
Cross Country (Mickey Jupp)
Åtta av tio låtar från Will Birchs penna av vilka två skulle bli kommande singel-A-sidor. Mickey Jupps "Cross country" hade gruppen hittat på Legends andra album "Legend" (även kallad "Red boot album") från 1970.
Omslaget är designat Barney Bubbles under namnet Grove Lane.
Juni 1975
KURSAAL FLYERS
Speedway (Will Birch/Dave Murdoch)
Chocs Away (Richie Bull)
(UK 2012 001)
Producerad av Hugh Murphy
A-sidan är något kortare än på albumet och b-sidan förekommer här i hela sitt skick jämfört med på albumet där låten delas upp i två delar. Låtskrivaren Dave Murdoch är givetvis en felstavad Dave Murdock som 1972 spelade med Will Birch i en annan grupp, Cow Pie, och nu var gruppens roadie..
21 november 1975
KURSAAL FLYERS
Hit records (Will Birch/Graeme Douglas)
Brakeman (Will Birch/Graeme Douglas)
(UK 116/2012 027)
Producerad av Hugh Murphy
Två albumlåtar men A-sidan är ommixad jämfört med albumversionen.
Inspelningen av Kursaal Flyers andra album, "The great artiste", kom snabbt på efter debutskivan och det var meningen av skivbolagschefen Jonathan King skulle producera men i praktiken blev det bandet självt (med Will Birch i en nyckelroll) tillsammans med teknikern Barry Hammond som till slut fick göra det i Chipping Norton Recording Studios.
Februari 1976
KURSAAL FLYERS
The great artiste
(UK 2330 106)
Producerad av Kursaal Flyers assisterad av Barry Hammond
Ugly Guys (Will Birch/Graeme Douglas)
The Great Artiste (Will Birch/Graeme Douglas)
Fall Like The Rain (Will Birch/Graeme Douglas)
Cruisin’ For Love (Will Birch/Graeme Douglas)
Back To The Book (Will Birch/Graeme Douglas)
Palais De Danse (Paul Shuttleworth/Richie Bull)
Pain And Misery (Will Birch/Graeme Douglas)
Hypochondriac (Will Birch/Graeme Douglas)
Television (Nick Lowe)
Drinking Alone (Will Birch/Graeme Douglas)
Ännu en gång är åtta av albumets tio låtar signerade Will Birch. Gruppens cover av Nick Lowes "Television" är låtens premiär på skiva, tre år innan Dave Edmunds gav ut den på "Tracks on wax 4" (1978).
Det ska nämnas att Graeme Douglas förutom sologitarr även spelar kompgitarr, 12-strängad gitarr, slide, orgel och moog på albumet.
April 1976
THE KURSAAL FLYERS
Crusin’ for love (Will Birch/Graeme Douglas)
Slimmin’ (for the women) (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
(UK 129/2012 042)
Producerad av Mike Batt
En nyinspelning av låt från senaste albumet. Med ny producent (Mike Batt) och en ny vers. B-sidan är en unik icke albumlåt, delvis skriven av Will Birch.
Oktober 1976
KURSAAL FLYERS
Golden mile
(CBS S 81622)
Producerad av Mike Batt
Little Does She Know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
One Arm Bandit (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
Drinking Socially (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Two Left Feet (Will Birch/Graeme Douglas)
Modern Lovers (Will Birch/Graeme Douglas)
Street Of The Music (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Radio Romance (Will Birch/Paul Shuttleworth/Vic Collins)
When The Band’s On The Stand (Will Birch/ Richie Bull/Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Detroit Tin (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Third Finger Left Hand (Will Birch/Graeme Douglas)
Ready To Go (Will Birch/Richie Bull)
Mike Batt, mest känd för sina Wombles-skivor, var alltså ny producent. Elva originallåtar av vilka åtta delvis är skrivna av Will Birch.
22 oktober 1976
KURSAAL FLYERS
Little Does She Know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
Drinking Socially (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
(CBS 4689)
Producerad av Mike Batt
Båda låtarna från "Golden mile"-albumet.
Några varianter på "Little does she know"-omslag i övriga världen. Ett spanskt längst uppe till vänster, ett holländskt bredvid, ett tyskt singelsomslag nedanför till vänster och ett portugisiskt (utan singeltitel!) till höger.
22 oktober 1976
KURSAAL FLYERS
Little Does She Know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
Little Does She Know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
(S CBS 4689)
Producerad av Mike Batt
Vad som skulle bli Kursaal Flyers kommersiellt mest framgångsrikaste singel släpptes också som en promo där "Little does she know" på b-sidan är en "DJ Long Version" på 5:10. En version som inte finns tillgänglig någon annanstans.
Efter "Golden mile"-inspelningarna med nye producenten Mike Batt och en påföljande turné tyckte Graeme Douglas att Kursaals blivit för kommersiell och lämnade gruppen i februari 1977 för att börja spela med Eddie & the Hot Rods. Han ersattes av Southend-musikern Barry Martin som tidigare (juli 1973-januari 1974) spelat med Eddie & the Blizzards och faktiskt tillsammans med Graeme Douglas.
Kursaal Flyers Mk3: Från vänster Vic Collins, Paul Shuttleworth, Barry Martin, Richie Bull och Will Birch.
11 februari 1977
KURSAAL FLYERS
Radio Romance (Will Birch/Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Girl Talk (Will Birch/Graeme Douglas)
(CBS 4973)
Producerad av Mike Batt
A-sidan från albumet och b-sidan är en outtake (delvis skriven av Will Birch) från "Golden mile"-inspelningarna.
5 augusti 1977
KURSAAL FLYERS
The Sky’s Falling In On Our Love (Will Birch/Richie Bull)
Producerad av Muff Winwood/Rhett Davies
Revolver (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Producerad av Mike Batt
(CBS 5498)
A-sidan är ovanligt nog inte hämtad från det kommande livealbumet "Five live Kursaals" utan är en ny studioinspelad låt delvis skriven av Will Birch. Inte heller b-sidan är liveversionen från albumet utan en studioouttake från "Golden mile"-inspelningarna.
2 september 1977
KURSAAL FLYERS
Five live Kursaals
(CBS S 82253)
Producerad av Vic Maile
Original Model (Will Birch)
Yellow Sox (Will Birch/Graeme Douglas)
Pocket Money (Will Birch/Graeme Douglas)
Cruisin' for Love (Will Birch/Graeme Douglas)
The Sky Is Falling in Our Love (Will Birch/Richie Bull)
Little Does She Know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
Street of the Music (Vic Collins/Paul Shuttleworth)
TV Dinners (Will Birch/Richie Bull)
Speedway (Will Birch/Dave Murdock)
Revolver (Vic Collins/Paul Shuttleworth)
On My Mind (Mike Berry)
Anna (Go To Him) (Arthur Alexander)
Friday on My Mind (Harry Vanda/George Young)
Ny producent i Vic Maile (Dr Feelgood, Pirates och Tom Robinson Band). Skivan är inspelad live 3 och 4 maj 1977 på Marquee Club i London med nye gitarristen Barry Martin. Mixad i Jackson's Studio, Rickmansworth, i juli 1977.
Av skivans tretton låtar är åtta låtar utgivna med Kursaals tidigare. Två låtar, "Original model" och "TV dinners", är helt nya och skrivna av Will Birch. Dessutom avslutas skivan med tre covers. "Anna (go to him)" är en Arthur Alexander-singel från 1962, "Friday on my mind" är en Easybeats-hit från 1966 och "On my mind" är en Mike Berry-singel från januari 1964.
I augusti 1977 lämnar Vic Collins gruppen och ersätts av ytterligare en Southend-musiker, John Wicks. Nu är steelguitaren ersatt av en vanlig kompgitarr och Will Birch har fått en ny låtskrivarpartner.
Kursaal Flyers Mk4: Från vänster Will Birch, Barry Martin. Paul Shuttleworth, Richie Bull och John Wicks.
21 oktober 1977
KURSAAL FLYERS
Television Generation (Will Birch/Richie Bull)
Producerad av Muff Winwood/Rhett Davies
Revolver (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Producerad av Vic Maile
(CBS 5771)
A-sidan är en ny studioinspelad låt och b-sidan är hämtad från liveskivan "Five Live Kursaal".
När Kursaal Flyers till slut sprack i november 1977 hade Will Birch redan funnit sin låtskrivarpartner, John Wicks, i samma grupp och började genast skriva låtar tillsammans. I planerna fanns också en ny grupp, THE RECORDS, som musikaliskt skulle vara en mix av Raspberries, Badfinger, Big Star och "Revolver" (Beatles-albumet).
18 januari 1978 höll John och Will audition i Hollywood Studios, London E8, för basister och rekryterade Phil Brown medan förstavalet av gitarrist inte gick lika fort. Brian Alterman(ex-Shanghai) hoppade av efter några veckor. Efter ännu en audition 10 mars 1978, nu i Alaska Studios, London SE1, blev den vänsterhänte Huw Gower bandets nye gitarrist som tidigare hade spelat i Bristol-bandet Dragons.
Bara några veckor senare gjorde bandet scendebut och följande spelningar genomfördes under våren 1978:
20 mars: Zero 6, Southend-on-Sea
23 mars: The Late Show, Bristol
24 mars: (Förband till Wreckless Eric), Metro, Plymouth.
25 mars: Peoples Club, Norwich
31 mars: (Förband till Rat Scabies’ White Cats), F Club, Leeds
8 april: Hope & Anchor, London
13 april: (Förband till Elvis Costello & The Attractions), Barbarellas, Birmingham
14 april: Hope & Anchor, London
16 april: (Förband till Wilko Johnson’s Solid Senders), Redcar
17 april: Blackpool
18 april: Manchester
20 april: Bristol
21 april: N Staffs
22 april: Wigan
23 april: Sheffield
The Records Mk 1: Från vänster: Huw Gower, Phil Brown, Will Birch och John Wicks.
I oktober och november 1978 turnerade The Records med Be Stiff Route 78 Tour där de huvudsakligen kompade den unga amerikanska sångerskan Rachel Sweet men gjorde också egna framträdanden som ibland (Leeds, Hull och Portrush) spelades in. Av vilka några låtar släpptes som b-sidor och bonusspår på senare skivor med The Records.
Sweet & Records. Från vänster Phil Brown, John Wicks, Rachel Sweet, Will Birch och Huw Gower.
November 1978
THE RECORDS
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
Paint Her Face (Will Birch/John Wicks)
(The Record Company NB-2)
Producerad av Will Birch/Dennis Weinreich
Gruppens debutsingel med två egna låtar. Här har jag berättat lite mer om historien kring den här första The Records-singeln. Research gav mig då uppgiften att NB i prefixen stod för No Bad men Will påstår nu annat:
- The first pressing of Starry Eyes 45 was done by Virgin around the time we were signing with them. They paid the studio costs but we said we wanted ‘our own label’ hence ‘The Record Company’. NB stood for ‘no bullshit’, we were that arrogant.
Januari 1979
RACHEL SWEET AND THE RECORDS
Be stiff (Devo)
(Stiff ODD 2)
Rachel Sweet, blott 16 år vid tillfället, gjorde en sensationellt fräck countryversion av Devos "Be Stiff" kompad av The Records.
“Be Stiff tour”-skivan gick bara att köpa på postorder från Stiff genom att skicka med en del av biljetten från någon av konserterna på turnén.
April 1979
THE RECORDS
Rock And Roll Love Letter (Tim Moore)
Producerad av Mutt Lange
Wives And Mothers Of Tomorrow (Will Birch/John Wicks)
Producerad av Mick Glossop
(Virgin VS247)
A-sidan på gruppens andra singel är en cover som låtskrivaren Tim Moore gav ut redan 1975.
April 1979
THE RECORDS
Rock And Roll Love Letter (Tim Moore)
Producerad av Mutt Lange
*Wives And Mothers Of Tomorrow (Will Birch/John Wicks)
Producerad av Mick Glossop
*Starry eyes (Will Birch/John Wicks)
Producerad av Will Birch/John Wicks
(Virgin VS24712)
*Recorded Live on the Be Stiff Tour 1978 by Bazza on the China Shop Mobile at Leeds University
Andrasingeln gavs även ut som 12"-singel.
18 maj 1979
THE RECORDS
Shades In Bed
(Virgin Records V2122)
Producerad av Robert John Lange and Tim Friese-Green,
utom *producerad av Huw Gower .
Girl (Will Birch/John Wicks/Phil Brown)
Teenarama (Will Birch/John Wicks)
Girls That Don’t Exist (Will Birch/Richie Bull)
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
Up All Night (Will Birch/John Wicks)
All Messed Up And Ready To Go (Will Birch/John Wicks)
Insomnia (Will Birch/John Wicks)
Affection Rejected (Will Birch/John Wicks/Huw Gower)
*The Phone (Will Birch/Huw Gower)
Another Star (Will Birch/John Wicks)
The Records första album. Med två singel-a-sidor, en gammal Kursaals-låt ("Girls that don't exist") och en låt som ursprungligen var skriven för Wreckless Eric, "All messed up and ready to go". "Another star" hette ursprungligen "Held up high".
Ian Gibbons spelade keyboards och Jane Aire sjunger på albumet som innehöll en bonus-live-12", en så kallad ep med fyra låtar/covers:
HIGH HEELS
Abracadabra (Have You Seen Her?) (Frank Joseph Secich/William A Bartolin)
See My Friends (Ray Davies)
1984 (Randy California)
Have You Seen Your Mother Baby (Mick Jagger/Keith Richards)
(Bonus-12”, Virgin VDJ29)
Producerad av Huw Gower
En bonus-12":a med fyra coverlåtar som sjöngs av bandets fyra olika sångare. Där de tolkade Blue Ash, Kinks, Spirit respektive Rolling Stones.
Maj 1979
THE RECORDS
Teenarama (Will Birch/John Wicks)
Producerad av Robert John Lange
Held Up High (Will Birch/John Wicks)
Producerad av The Records/Dennis Weinreich
(Virgin Records VS250)
Två låtar hämtade från det aktuella albumet.
Oktober 1979
"Southend Rock"
(Sonet SNTF 805
KURSAAL FLYERS: Route 66 (Bobby Troup)
Samlingsskiva med inspelningar, ofta äldre, med artister och grupper från Southend-on-sea-området. Övriga artister bland annat Mickey Jupp, Steve Hooker Band och Deano's Marvels. Skivan är utgiven för att marknadsföra Southend som "Music City 1979". Skivan producerades som välgörenhet och behållningen donerades till Billericay Burns Unit.
Kursaals gör den välkända coverlåten som skrevs redan 1946, spelades först in av Nat King Cole men har sedan gjorts av alla från Rolling Stones till Depeche Mode.
December 1979
THE RECORDS
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
Paint Her Face (Will Birch/John Wicks)
(Virgin VS 305)
Producerad av Will Birch/Dennis Weinreich
Med första albumet ute, skivkontrakt med Virgin och vissa framgångar i USA gavs bandets debutsingel ut igen, nu på Virgin-etikett. Trots skivnummer en mycket sällsynt raritet som vi dessvärre inte hittat under all research. Inte ens Will Birch känner till den:
- I have no knowledge of it ever being repressed with the catalogue number VS305. Perhaps they scheduled it but it was never released. We did quite well with Starry eyes in the USA that summer so maybe they thought they would give it another try in the UK then changed their minds. Just a theory.
Olika omslag för olika marknader i olika länder. Här är några exempel på hur några singelomslag med The Records har ändrat utseende på olika platser. Övre raden är "Starry eyes"-singeln från Holland (till vänster) och USA. Och till höger är det amerikanska omslaget till "Hearts in her eyes".
Huw Gower lämnade The Records hösten 1979 och ersattes 1980 av 19-årige amerikanen Jude Cole, på rekommendation av nye skivproducenten Craig Leon, som tidigare spelat med Moon Martin.
The Records Mk 2. Från vänster Jude Cole, Phil Brown, Will Birch och John Wicks.
Maj 1980
THE RECORDS
Hearts In Her Eyes (Will Birch/John Wicks)
Producerad av Mick Glossop
So Sorry (Phil Brown)
Producerad av Craig Leon
(Virgin Records VS330)
Första singeln med två låtar hämtade från det kommande albumet "Crashes".
Juli 1980
THE RECORDS
Crashes
(Virgin Records V2155)
Producerad av Craig Leon
*Producerad av Mick Glossop
Rumour Sets The Woods Alight (Will Birch/John Wicks)
*Hearts In Her Eyes (Will Birch/John Wicks)
I Don’t Remember Your Name (Will Birch/John Wicks)
*Man With A Girl-proof Heart (Will Birch/Richie Bull)
The Same Mistakes (Will Birch/John Wicks)
Girl In Golden Disc (Will Birch/John Wicks)
Spent A Week With You Last Night (Will Birch/John Wicks)
Hearts Will Be Broken (Will Birch/John Wicks)
The Worriers (Will Birch/John Wicks)
Guitars In The Sky (Will Birch/John Wicks)
Bandets andra album innehöll tio originallåtar av vilka en, "Man with a girl-proof heart", härstammade från Kursaals-tiden. Inspelningarna inleddes med ex-Kursaals-gitarristen Barry Martin och även Dave "Clem" Clempson och Chris Stein (Blondie) gästar på gitarr liksom Craig Leon på keyboards.
Hösten 1980 lämnade amerikanen Jude Cole gruppen och ersattes av två engelska killar, gitarristen Dave Whelan och sångaren Chris Gent, tidigare i en grupp som hette The Autographs, som också spelade saxofon.
The Records Mk 2. Från vänster Dave Whelan, Phil Brown, John Wicks, Will Birch och Chris Gent.
1981
THE RECORDS
Imitation Jewellery (Will Birch/John Wicks)
Your Own Soundtrack (Will Birch/John Wicks)
Producerad av Will Birch
(Virgin Records VS442)
A-sidan är hämtad från det kommande albumet "Music on both sides". Omslaget är designat Barney Bubbles.
Mars 1982
THE RECORDS
Music On Both Sides
(Virgin Records V2206)
Producerad av Will Birch
Imitation Jewellery (Will Birch/John Wicks)
Heather And Hell (Will Birch/John Wicks)
Selfish Love (Will Birch/John Wicks/Chris Gent)
Clown Around Town (Will Birch/John Wicks/Phil Brown)
Not So Much The Time (Will Birch/John Wicks)
Keeping Up With Jones (Will Birch/Chris Gent)
Third Hand Information (Will Birch/John Wicks)
Real-Life (Phil Brown)
King Of Kings (Will Birch/John Wicks)
Cheap Detective Music (Will Birch/Chris Gent/Dave Whelan)
Everyday Nightmare (Will Birch/John Wicks)
Extramusiker på skivan är Bobby Irwin, trummor, och Paul Carrack, keyboards. Omslaget är designat Barney Bubbles.
18 april 1983
KURSAAL FLYERS
In for a spin (The best of)
(Line 6.25479, Tyskland)
Producerad av Hugh Murphy
°Producerad av Kursaal Flyers/Barry Hammond
"Producerad av Kursaal Flyers
+Producerad av Mike Batt
*Producerad av Muff Winwood
**Producerad av Muff Winwood/Rhett Davies
Speedway (Will Birch/Dave Murdock)
Pocket money (Will Birch/Graeme Douglas)
Yellow sox (Will Birch/Graeme Douglas)
°Cruisin' for love (Will Birch/Graeme Douglas)
°Palais de danse (Paul Shuttleworth/Richie Bull)
°Hypochondriac (Will Birch/Graeme Douglas)
"Walking to school (Will Birch/Graeme Douglas)
Hit records (Will Birch/Graeme Douglas)
+Little does she know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
+Radio romance (Will Birch/Paul Shuttleworth/Vic Collins)
+The questionnaire (Will Birch/Richie Bull)
*The sky's falling in on our love (Will Birch/Richie Bull)
**Television generation (Will Birch/Richie Bull)
**Girlfriend kinda guy (Will Birch/Richie Bull)
**Everything but a heartbeat (Will Birch/Richie Bull)
**Girls that don't exist (Will Birch/Richie Bull)
Samlingsskiva med Kursaal Flyers som först släpptes i Tyskland, två år innan den släpptes i England med identiskt innehåll men med ett annat omslag. Den tyska pressningen finns även i vit vinyl. Omslaget är designat Barney Bubbles.
"Walking to school" (inspelad i november 1975) "Girlfriend kinda guy", "Everything but a heartbeat" och "Girls that don't exist" (alla tre inspelade i september 1977) gavs aldrig ut av gruppen förrän på den här samlingsskivan. The Records tog över "Girls that don't exist" i sin repertoar och gav ut den på sitt första album 1979 och Searchers gav ut en version av "Everything but a heartbeat" på ett album, "Love's melodies", redan 1981.
Outgivna "The questionnaire" är en outtake (inspelad i april 1977) producerad av Mike Batt. Sex av albumets åtta låtar på sidan ett är ommixade i januari 1982.
1983
KURSAAL FLYERS
Radio romance (Will Birch/Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Producerad av Mike Batt
Girlfriend kinda guy (Will Birch/Richie Bull)
Producerad av Muff Winwood/Rhett Davies
(Line 6.13804, Tyskland)
Den tyska singeln som släpptes i samband med "In for a spin"-albumet.
1985 återförenades första upplagan av Kursaal Flyers, inklusive basisten Dave Hatfield. För både turné och singelskiva.
Från vänster Paul Shuttleworth, Richie Bull, Vic Collins (sittande), Dave Hatfield, Graeme Douglas (sittande) och Will Birch.
1985
KURSAAL FLYERS
Monster–In-Law (Will Birch/Graeme Douglas)
Old men need some lovin' too (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Producerad av Will Birch
(Waterfront WFS 14)
Två nyinspelade låtar med det tillfälligt återförenade Kursaals, första upplagan av gruppen som inkluderade Dave Hatfield på bas. Båda låtarna finns med på det kommande comebackalbumet "A former tour de force is forced to tour", se nedan.
Juni 1985
THE KURSAAL FLYERS
In for a spin - the best of the Kursaal Flyers
(Edsel ED 142)
Skivan som ursprungligen släpptes 1983 (se ovan) i Tyskland fick äntligen en engelsk release med samma innehåll fast med ett annat omslag.
1988
THE RECORDS
A sunny afternoon in Waterloo
(Waterfront WF042)
Produced by The Records
Night driving (Will Birch)
Lovin' in the back row (Will Birch)
Level in the bottle (Will Birch)
You changed the lock (Will Birch)
In the eyes of a blindman (Will Birch)
Third degree burns (Will Birch)
36-24-36 (Will Birch)
Living out of a suitcase (Will Birch)
En skiva med demoinspelningar där samtliga låtar är skrivna av Will Birch på egen hand. Gjord tidigt i The Records karriär med Huw Gower som gitarrist. Enligt Will Birch-intervjun i Larm 1978 var "Night driving" på gång att spelas in av Dave Edmunds.
1988
THE RECORDS
Smashes, Crashes And Near Misses: The best of the Records
(Virgin Records COMCD13)
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
Girl In Golden Disc (Will Birch/John Wicks)
Teenarama (Will Birch/John Wicks)
Up All Night (Will Birch/John Wicks)
I Don't Remember Your Name (Will Birch/John Wicks)
Girls That Don't Exist (Will Birch/Richie Bull)
Hearts Will Be Broken (Will Birch/John Wicks)
All Messed Up and Ready To Go (Will Birch/John Wicks)
Hearts In Her Eyes (Will Birch/John Wicks)
Girl (Will Birch/John Wicks/Phil Brown)
Spent A Week With You Last Night (Will Birch/John Wicks)
Held Up High (Will Birch/John Wicks)
Rumour Sets The Woods Alight (Will Birch/John Wicks)
The Same Mistakes (Will Birch/John Wicks)
Selfish Love (Will Birch/John Wicks/Chris Gent)
Not So Much The Time (Will Birch/John Wicks)
Affection Rejected (Will Birch/John Wicks/Huw Gower)
Paint Her Face (Will Birch/John Wicks)
Imitation Jewellery (Will Birch/John Wicks)
Rock And Roll Love Letter (Tim Moore)
Samlingsskiva med låtar från The Records album plus singlar.
Augusti 1988
KURSAAL FLYERS
A former tour de force is forced to tour
(Waterfront WF 044)
Producerad av Kursaal Flyers
If You Would Only Talk To Me (Like You Talk To The Dog) (Will Birch/Graeme Douglas)
Pre-Madonna (Will Birch/Graeme Douglas)
Tonight Before Tonight (Graeme Douglas)
Man In Mohair (Will Birch/Graeme Douglas)
A Former Tour De Force Is Forced To Tour (Will Birch/Graeme Douglas)
Luxury Lane (Will Birch/Graeme Douglas)
My Sugar Turns To Alcohol (Will Birch/Graeme Douglas)
Paranoid Weekend (Will Birch/Graeme Douglas)
Old Men Need Some Lovin’ Too (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
Monster-In-Law (Will Birch/Graeme Douglas)
Comebackalbumet med det återförenade Kursaals fast nu utan Richie Bull bland medlemmarna. Ian Gibbons gästar på keyboards.
1988
VARIOUS ARTISTS
Southend Connection
(Waterfront WF045)
Produced by Steve Hooker
THE RECORDS: You changed the lock (Will Birch)
KURSAAL FLYERS: My Sugar Turns To Alcohol (Will Birch/Graeme Douglas)
Samlingsskiva med olika grupper och artister av Southend-ursprung. Förutom Records och Kursaals var det Mickey Jupp, Boz & Bozmen, The Engineers, Pete Zear, Rent Party och Famous Potatoes. Steve Hooker står som producent, men...:
Hooker: '"You Changed The Lock" on "The Southend Connection" was taken a set of older tracks by The Records originally recorded as demos. I didn't produce the session (Will may have been the original producer).'
27 februari 1989
KURSAAL FLYERS
Little does she know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
(Old Gold OG 9859)
En återutgivning av Kursaals hitsingel från 1976. För övrigt en splitsingel där Dead End Kids låt "Have I the right" låg på b-sidan.
1990
VARIOUS ARTISTS
The Canvey pound
(El Pachuco PF 0102)
THE KURSAAL FLYERS: A former tour de force is forced to tour (Will Birch/Graeme Douglas)
En samlingskassett med Southend-artister utgiven av Steve Hooker. Kursaals-låten är titellåten från senaste albumet. Steve minns inte riktigt hur många ex kassetten såldes i, någonstans mellan 100 och 500... Han förklarar mer:
- The cassette was compiled from master tapes loaned by the artists and mastered on two TEAC and Revox machines owned by Wilko Johnson. It was released independently on El Pachuco Records which was a label name we used for merchandise only Shakers, Hooker Band and one Flaco Jimenez release - distributed via the Projection and Waterfront network.
1990
VARIOUS ARTISTS
Smiles, Vibes & Harmony – A Tribute To Brian Wilson
(De Milo Records DM0004-2, USA)
THE RECORDS: Darlin' (Brian Wilson/Mike Love)
På tributeskivan till Brian Wilson valde The Records att göra en cover på Beach Boys-singeln från december 1967.
1991
KURSAAL FLYERS
Chocs away/The great artiste
(On The Beach FOAMCD 3)
Återutgivning av två LP på en cd, så kallad twofer. Varje albums innehåll är helt identiskt med originalskivorna (se ovan).
17 maj 2001
THE RECORDS
Paying for the summer of love
(Angel Air SJPCD078)
Teenarama (Will Birch/John Wicks)
Up All Night (Will Birch/John Wicks)
Wives And Mothers Of Tomorrow (Will Birch/John Wicks)
Girls Don't Exist (Will Birch/Richie Bull)
Held Up High (Will Birch/John Wicks)
Coin Machine (Will Birch/John Wicks)
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
All Messed Up And Ready To Go (Will Birch/John Wicks)
Insomnia (Will Birch/John Wicks)
Affection Rejected (Will Birch/John Wicks/Huw Gower)
The Phone (Will Birch/Huw Gower)
Hearts In Eyes (Will Birch/John Wicks)
Coca-Cola Jingle (Will Birch/John Wicks)
If I Write Your Number In My Book (Will Birch/John Wicks)
Rakt igenom demoinspelade låtar, material som sedan kom på officiella Records-skivor. Men "Coin machine" och "If I write your number in my book" finns inte officiellt utgivna och "Coca-Cola jingle" är baserad på låten "Teenerama".
19 november 2001
KURSAAL FLYERS
Hit records - The best of the Kursaal Flyers
(On The Beach FOAMCD6)
Producerad av Hugh Murphy
°Producerad av Kursaal Flyers/Barry Hammond
"Producerad av Kursaal Flyers
+Producerad av Mike Batt
*Producerad av Muff Winwood/Rhett Davies
Speedway (Will Birch/Dave Murdock)
Pocket Money (Will Birch/Graeme Douglas)
Hit Records (Will Birch/Graeme Douglas)
Yellow Sox (Will Birch/Graeme Douglas)
°Ugly Guys (Will Birch/Graeme Douglas)
°Cruisin' For Love (Will Birch/Graeme Douglas)
+Little Does She Know (Will Birch/Graeme Douglas/Paul Shuttleworth)
+Drinking Socially (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
+Radio Romance (Will Birch/Paul Shuttleworth/Vic Collins)
+Revolver (Paul Shuttleworth/Vic Collins)
*Television Generation (Will Birch/Richie Bull)
*Girls That Don't Exist (Will Birch/Richie Bull)
"Pre-Madonna (Will Birch/Graeme Douglas)
"Tonight Before Tonight (Graeme Douglas)
"If You Would Only Talk To Me (Like You Talk To The Dog (Will Birch/Graeme Douglas)
"A Former Tour De Force Is Forced To Tour (Will Birch/Graeme Douglas)
24 maj 2002
THE RECORDS
The Records/Shades In Bed
(On The Beach FOAMCD5)
Producerad av Robert John Lange/Tim Friese Green
-Producerad av Huw Gower
"Producerad av Will Birch/Dennis Weinrich
+Producerad av Mick Glossop
*Producerad av The Records/Dennis Weinrich
**Producerad av Robert John Lange
Girl (Will Birch/John Wicks/Phil Brown)
Teenarama (Will Birch/John Wicks)
Girls That Don’t Exist (Birch/Bull)
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
Up All Night(Will Birch/John Wicks)
All Messed Up And Ready To Go (Will Birch/John Wicks)
Insomnia (Will Birch/John Wicks)
Affection Rejected (Will Birch/John Wicks/Huw Gower)
-The Phone (Will Birch/Huw Gower)
Another Star (Will Birch/John Wicks)
-Abracadabra (Have You Seen Her?) (Frank Joseph Secich/William A Bartolin)
-See My Friends (Ray Davies)
-1984 (Randy California)
-Have You Seen Your Mother Baby (Mick Jagger/Keith Richards)
"Starry eyes (45 version)(Will Birch/John Wicks)
"Paint her face(Will Birch/John Wicks)
Rock'n'roll love letter (Tim Moore)
+Wives and mothers of tomorrow (Will Birch/John Wicks)
*Held up high (Will Birch/John Wicks)
**Teenarama (Remix) (Will Birch/John Wicks)
8 november 2004
THE RECORDS
Crashes
(On The Beach FOAMCD7)
Producerad av Craig Leon
*Producerad av Mick Glossop
*Hearts In Her Eyes (Will Birch/John Wicks)
Girl In Golden Disc (Will Birch/John Wicks)
Rumour Sets The Woods Alight (Will Birch/John Wicks)
I Don’t Remember Your Name (Will Birch/John Wicks)
The Same Mistakes (Will Birch/John Wicks)
*Man With A Girlproof Heart (Will Birch/Richie Bull)
Hearts Will Be Broken (Will Birch/John Wicks)
Spent A Week With You Last Night (Will Birch/John Wicks)
The Worriers (Will Birch/John Wicks)
Guitars In The Sky (Will Birch/John Wicks)
Injury time (Will Birch/John Wicks)
Vamp (Will Birch/John Wicks)
So sorry (Phil Brown)
Faces at the window (Will Birch/John Wicks)
The same mistakes (1979) (Will Birch/John Wicks)
Man with a girlproof heart (1979) (Will Birch/Richie Bull)
Övriga musiker är Huw Gower, gitarr/sång, Barry Martin, gitarr, Chris Stein, gitarr, Dave 'Clem' Clempson, gitarrsolo, och Craig Leon, keyboards
27 augusti 2007
THE RECORDS
Music On Both Sides
(On The Beach FOAMCD8)
1-12 Producerad av Will Birch
Your own soundtrack (Will Birch/John Wicks)
Imitation Jewellery (Will Birch/John Wicks)
Heather And Hell (Will Birch/John Wicks)
Selfish Love (Will Birch/John Wicks/Chris Gent)
Clown Around Town (Will Birch/John Wicks/Phil Brown)
Not So Much The Time (Will Birch/John Wicks)
Keeping Up With Jones (Will Birch/Chris Gent)
Third Hand Information (Will Birch/John Wicks)
Real-Life (Phil Brown)
King Of Kings (Will Birch/John Wicks)
Cheap Detective Music (Will Birch/Chris Gent/Dave Whelan)
Everyday Nightmare (Will Birch/John Wicks)
Your own soundtrack (demo) (Will Birch/John Wicks)
Not so much the time (demo) (Will Birch/John Wicks)
Third hand information (demo) (Will Birch/John Wicks)
On time (demo) (Phil Brown)
Insomnia (live at Hull) (Will Birch/John Wicks)
Affection rejected (live at Portrush) (Will Birch/John Wicks)
Starry eyes (live at Leeds) (Will Birch/John Wicks)
Lovin' you ain't easy (with Jane Aire, vocal) (Michel Pagliaro)
29 april 2008
THE RECORDS
The Records play live!
(Air Mail, Japan)
Introduction
All Messed Up and Ready to Go (Will Birch/John Wicks)
Teenarama (Will Birch/John Wicks)
Injury Time (Will Birch/John Wicks)
Rumour Sets the Woods Alight (Will Birch/John Wicks)
Insomnia (Will Birch/John Wicks)
Spent a Week with You Last Night (Will Birch/John Wicks)
Hearts Will Be Broken (Will Birch/John Wicks)
Same Mistakes (Will Birch/John Wicks)
Girl (Will Birch/John Wicks/Phil Brown)
Hearts in Her Eyes (Will Birch/John Wicks)
Girls That Don't Exist (Will Birch/Richie Bull)
Girl in Golden Disc (Will Birch/John Wicks)
Worriers (Will Birch/John Wicks)
Man with the Girl Proof Heart (Will Birch/Richie Bull)
Starry Eyes (Will Birch/John Wicks)
Rock 'n' Roll Love Letter (Tim Moore)
Inspelad live i Pierce Arrow Studios nära Chicago 1980 för en radiosändning. Spåret som heter "Introduction" är en presentation av en kille från radiostationen.
26 oktober 2009
KURSAAL FLYERS
Double or quits (Golden mile/Five live Kursaals)
(Rev-Ola CREEV 293)
Återutgivning av två LP på en cd, så kallad twofer. Varje albums innehåll är helt identiskt med originalskivorna (se ovan).
Under 2000-talet har Kursaal Flyers återförenats ett antal gånger.
Från vänster Graeme Douglas, Vic Collins, Will Birch, Paul Shuttleworth och Richie Bull.
/ Håkan
Will Birch, producer
WILL BIRCH producerade aldrig Kursaals Flyers skivor men bara några månader innan gruppens sista suck, hösten 1977, gjorde han sin debut som producent på Liverpool-gruppen Yachts debutsingel på Stiff. Sedan skulle han sporadiskt sitta i producentstolen under The Records skivkarriär, exempelvis på sista albumet ”Music on both sides”.
Den här listan på Will Birchs produktioner siktar uteslutande in sig på skivorna han genom åren har producerat åt andra artister och grupper.
23 september 1977 7”
YACHTS: Suffice to say/Freedom (is a heady wine) (Stiff)
Här uppstår ett stort frågetecken I den här diskografin över Will Birch-produktioner. I Lennart Perssons intervju med Birch i Larm 1978 nämner han ytterligare en singellåt, ”Hypnotising lies” med Yachts, som han har producerat. Vilket i våras initierade en intressant Facebook-diskussion mellan Birch och Henry Priestman, sångare och låtskrivare i Yachts.
Henry:
I have no recollection of this at all....in fact during our time with Stiff the original title of “Hypnotising Lies” was actually "Lime Inside Her Eyes" (which I changed to “Hypnotising Lies” after John left)...but the only tracks we actually recorded for Stiff were indeed “Suffice to Say”, and “Freedom is a Heady Wine”. Then singer John Campbell left the band which I think meant Stiff weren't really interested in us anymore. Martin Watson and myself took over lead vocals, and the band soon signed to Andrew Lauder's Radar Records. And then “Hypnotising Lies” was recorded as B side of the 2nd Yachts single “Yachting Types”...
Will:
After 'Suffice to Say'/'Freedom (is a Heady Wine)' I think I did a further session with Yachts and I think 'Hypnotising Lies' was one of maybe three songs we recorded. Henry, I remember I came up to Liverpool on the train and you met me at Lime Street. We rehearsed a few songs and I'm sure they were recorded (demos?). I will dig out the dates and may even have a 'Musicassette'! I don't remember JC being there, I think he'd left the group.
Henry:
My memory must be shot, Will! Can't remember doing “Hypno Lies” at all...but would love to hear a dodgy cassette of it if you've got one!
16 oktober 1981 7”
BILLY BREMNER Loud music in cars (Stiff)
Första exemplet, singel-A-sida, på samarbetet mellan Birch och förre Rockpile-gitarristen Billy Bremner.
Februari 1982 7”
BILLY BREMNER: Laughter turns to tears/Tired And Emotional (And Probably Drunk) (Stiff)
Billy Bremners andra Stiff-singel där båda låtarna producerades av Birch och även hamnade på det kommande albumet.
1982 7”
BILLY BREMNER: Meek power/Yes please! (Demon)
Ännu ett Bremner-singel-samarbete på ett annat skivbolag, Demon.
1982 7”
HOWARD WERTH: Respectable/Lonely avenue (Demon)
Förre Audience-sångaren, som för övrigt hade skrivit “Meek power” (se ovan), i två smakprov (covers) från kommande album.
1982 album
HOWARD WERTH: "Six of one and ...half a dozen of the other" (Demon)
Hela albumet med Werth.
16 april 1982 7”
DESMOND DEKKER: Book of rules (Stiff)
Birch har producerat A-sidan på den gamle ska-kungens nya Stiff-singel.
1984 12”
BILLY BREMNER: Musclebound (Arista)
Det Birch-producerade extraspåret på Bremners ”Shatterproof”-12:a.
1984 album
BILLY BREMNER: “Bash!” (Arista)
Bremners solodebutalbum.
1984 7”
PERSIAN RUGS: She said/Home (+1 Records)
Grupp från Dundee leddes av Jamie Watson. På ett skivbolag från Edinburgh.
1984 7”
PIP GILLARD: Why can’t you love me/10.88 (+1 Records)
Skotsk sångerska.
1984 7”
RAT SCABIES: Let there be rats (Paradiddle Music)
Förre Damned-trummisen på solosingel vars A-sida är producerad av Birch.
Våren 1984 12” (w/JOHN WOOD)
ANY TROUBLE: Baby now that I've found you/Bricks and mortar/Does he call your name (EMI America)
Maxisingel där extraspåret “Does he call your name” är producerat av Birch. Övriga låtar från det kommande albumet.
Våren 1984 album (w/JOHN WOOD)
ANY TROUBLE: "Wrong end of the race" (EMI America)
1984 album (w/JOHN WOOD)
DAVID GRAHAME: ??? (Capitol/EMI America ???)
Tack vare läsaren Siim Meesak har vi fått kännedom om en skiva med New York-killen David Grahame, en Will Birch/John Wood-produktion inspelad i New York 1984. Men skivan gavs aldrig ut. Däremot existerar det CDr-kopior av skivan, se ovan. Production master är gjord 15 maj 1984,
Bland musikerna märks Billy Bremner, Bob Andrews, Bob Irwin och Jim McAllister och på en av låtarna, "Johnny", sjunger Carlene Carter.
Will Birch berättar:
1984, John Wood and I co-produced David Graham in NYC for Capitol Records, or EMI America. It was never released because I think the artist didn't like the results. All that help and still no record release!
All of this was spring 1984. We mastered the album, I think with Bob Ludwig, and delivered it to EMI America/Capitol and the next thing we heard was David was not happy with it, but it could have been the record company was not happy with it, I don’t know. Anyway, it never came out.
David was an exceptionally gifted writer and singer, in a sort of Paul McCartney/power pop way. He had been ‘Paul’ in Beatlemania on Broadway around the same time Marshall Crenshaw was, I think, ‘John’. His songs were great, as was his voice. Maybe still is!
1985 album (w/PAT COLLIER)
VARIOUS ARTISTS: "The Countdown compilation" (Countdown)
Makin' Time: Only time will tell
The Combine: Dreams will come true
The Alljacks: Guilty
The Kick: Stuck on the edge of a blade
The Gents: The faker
The Moment: Sticks and stones
The Scene: Inside out (for your love)
Diverse engelska okända grupper på samlingsalbum.
1985 7” (w/PAT COLLIER)
MAKIN’ TIME: Here is my number/Nothing else (Countdown)
Singel från ett kommande album med den modsinspirerade engelska gruppen.
1985 album (w/PAT COLLIER)
MAKIN’ TIME: “Rhythm & soul” (Countdown)
Engelska gruppens album.
September 1985 album
THE LONG RYDERS: "State of our union" (Island)
Amerikansk grupp inspelad i England.
Oktober 1985 2x7” och 10”
THE LONG RYDERS: Looking for Lewis & Clark/Child Bride/Southside Of The Story/If I Were A Bramble And You Were A Rose (Island)
Två albumlåtar plus två bonuslåtar.
Februari 1986 7” (w/PAUL GADD)
THE KICK: I can’t let go (Countdown)
Singel-a-sida med engelsk grupp.
1986 12” (w/JOHN PORTER/PAT COLLIER)
MAKIN’ TIME : Walk a thin line/Once again/Eating up the cold (Countdown)
Ytterligare singellåtar med den engelska gruppen.
1986 album (w/PAT COLLIER)
MAKIN’ TIME: “No Lumps Of Fat Or Gristle Guaranteed” (Ready To Eat Records)
Ännu ett album med den engelska gruppen.
1986 album (w/ROD ARGENT/PETER VAN HOOKE)
THE ELECTRIC BLUEBIRDS: “The Electric Bluebirds” (Making Waves)
Album med den engelska cajuninspirerade gruppen.
25 augusti 1986 12”
DR FEELGOOD: Don’t wait up/Something good/Rockin' with somebody new (Stiff)
Maxisingel med ytterligare Will Birch-producerade icke-albumspår.
6 oktober 1986 album
DR FEELGOOD: Brilleaux (Stiff)
Album
10 november 1986 12”
DR FEELGOOD: I love you so you're mine/What do you think of that (Stiff)
Will Birch-producerade b-sidor som inte finns med på albumet.
1987 7”
PRESIDENT: European summer part 1/European summer part 2 (Records UK)
1989 7”
DR FEELGOOD: She’s got her eyes on you (Liberty)
B-sida till en nyproducerad (av Dave Edmunds) version av tio år gamla “Milk and alcohol”.
1991 album
DR FEELGOOD: "Primo" (Grand)
Album.
2003 album
MAKIN’ TIME: “Rhythm” (Big Beat)
Ett samlingsalbum med alla Will Birch-producerade låtar med gruppen.
/ Håkan
Will Birch, songwriter
Här följer en uppräkning på inspelade Will Birch-låtar som inte har förekommit på skivorna med The Kursaal Flyers och The Records. I några fall är Birch-låtarna inspelade och utgivna innan Birch-grupperna själva gav ut dem.
PIN A MEDAL ON MARY (w/John Wicks)
13 oktober 1978 album
RACHEL SWEET: “Fool around” (Stiff)
A.1. ON THE JUKEBOX (w/Dave Edmunds)
1978
DAVE EDMUNDS: “Tracks on wax 4” (Swansong)
Fast egentligen står det M Birch (som i Martin Birch) på skivetiketten.
HEARTS IN HER EYES (w/John Wicks)
Oktober 1979 7”
SEARCHERS: Hearts in her eyes (Sire)
EVERYTHING BUT A HEARTBEAT (w/Richie Bull)
1981
THE SEARCHERS: “Love’s melodies" (Sire)
IF THE SHOE FITS (w/Nick Lowe)
1981 album
CARLENE CARTER: ”Blue nun” (F-Beat)
LOUD MUSIC IN CARS (w/Billy Bremner)
THE PRICE IS RIGHT (w/Kenny Pickett)
16 oktober 1981 7”
(Stiff)
LAUGHTER TURNS TO TEARS (w/Billy Bremner)
TIRED AND EMOTIONAL (AND PROBABLY DRUNK) (w/Billy Bremner)
24 februari 1982 7”
I en kommentar på facebook 13 november 2017 förklarar Will Birch för mig hur han skrev texten till "Tired And Emotional (And Probably Drunk)": 'The inspiration for the lyric came to me when I was watching The Coasters perform in Chicago in 1980. This is mentioned in the song along with the titles of some Coasters songs. This was at the end of a The Records tour, and I confess I had been drinking. Billy later set it to music and played the amazing guitar solo.'
YES PLEASE (w/Billy Bremner)
1982 7”
BILLY BREMNER: Meek power/Yes please (Rock City)
LOOK AT THAT CAR (w/Billy Bremner)
1984 12”
BILLY BREMNER: Shatterproof/Look at that car/Musclebound (Arista)
FIRE IN MY POCKET (w/Billy Bremner)
LOSING MY TOUCH (w/Billy Bremner)
LOVE IS STRANGER THAN FICTION (w/Billy Bremner)
PERFECT CRIME (w/Billy Bremner)
GOING STEADY WITH A HEARTACHE (w/Billy Bremner)
WHEN THESE SHOES WERE NEW (w/Billy Bremner)
BOAT THAT'S SUNK A THOUSAND SHIPS (w/Billy Bremner)
1984 album
BILLY BREMNER: “Bash!” (Arista)
CAPTURING THE FLAG (w/Greg Sowders/Sid Griffin/Steve McCarthy)
September 1985 album
THE LONG RYDERS: “State of our union” (Island)
BIG ENOUGH (Will Birch/Nick Watkinson)
DON'T WAIT UP (Will Birch/Paul Astles)
1986 album
DR FEELGOOD: “Brilleaux” (Stiff)
Wills låtskrivarpartners är ex-sångaren i Jags (Watkinson) och sångaren i Electric Bluebirds (Astles).
HUNTING, SHOOTING, FISHING (w/Gordon Russell)
QUIT WHILE YOU'RE BEHIND (w/Phil Mitchell)
SPY VS SPY (w/Gordon Russell)
CRACK ME UP (w/Kevin Morris)
1987 album
DR FEELGOOD: “Classic” (Stiff)
THE MAN WHO INVENTED JAZZ
(w/Bobby Valentino)
A WAY WITH WOMEN
(w/Bobby Valentino)
I MADE MY EXCUSES AND STAYED (w/Bobby Valentino)
YOU'LL BE SORRY (w/Bobby Valentino)
1990 album
BOBBY VALENTINO: “You’re in the groove, Jackson” (Big Life)
DOWN BY THE JETTY BLUES (w/Dr Feelgood)
MY SUGAR TURNS TO ALCOHOL (w/Graeme Douglas)
1991 album
DR FEELGOOD: “Primo” (Grand)
IS A BLUEBIRD BLUE? (w/Bobby Valentino)
Juni 2000 album
LOS PISTOLEROS: Trigger happy (Track)
PEGGY, SUE (w/Clive Gregson)
2002 album
CLIVE GREGSON: “Carousel of noise” (Fellside Recordings)
/ Håkan
<< | Oktober 2012 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Tack, Lasse. Men det är Lasse som står för energin och jag för detaljerna.