Blogginlägg
Singlar#100: Dusty Springfield
DUSTY SPRINGFIELD: I close my eyes and count to ten (Philips, 1968)
Någonstans ska ju en sådan här kraftigt subjektiv lista börja - eller i det här fallet avslutas på plats 100. Även om jag för ögonblicket inte blundar och räknar till tio (snarare räknar jag till hundra med öppna ögon och öron...) så är den engelska sångstjärnan Dusty Springfield en given artist på 100-listan. En mycket kvalificerad representant för det 60-tal där singlar, försäljningslistor och Tio i Topp hade en mycket påverkande roll på den dåvarande tonåringen som nu skriver dessa rader.
Nu hör det till saken att just den här Springfield-singeln aldrig låg på Tio i Topp och faktiskt ingen annan heller med Dusty innan hon i februari 1969 tog sig in med "Son of preacher man". Det känns som en ganska omvälvande sanning att nu konstatera att Dusty Springfield bara låg på Tio i Topp en enda gång! För mig känns det som om Dusty ockuperade försäljningslistor under hela 60-talet.
Fram till "I close my eyes and count to ten" (och singeln efter, "I will come to you", som missade alla listor) var Dusty en urengelsk artist med skivor inspelade i England med engelska producenter och arrangörer. "Son of a preacher man" var ju en helt annan sak när hon åkte till Memphis och lät sig produceras av den legendariska trion Jerry Wexler, Tom Dowd och Arif Mardin med det prestigefulla albumet "Dusty in Memphis" som resultat. Men det är som sagt en helt annan historia i en helt annan tid fast det tidsmässigt bara var några månader emellan.
Låten "I close my eyes and count to ten" var den engelska, kraftigt skönsjungande Dustys singel med ett dramatiskt oslagbart arrangemang. Det var Dustys 14:e listnoterade singel i England och nådde som bäst 4:e-platsen 17 augusti 1968.
Låten var skriven av den rutinerade engelsmannen Clive Westlake som redan 1964 skrev en annan singellåt till Dusty, "Losing you", tillsammans med Dustys bror Tom Springfield. En rutinerad låtskrivare som 1969/1970 försökte sig på en egen artistkarriär och 1972 skrev han en låt till Elvis Presley, "It's a matter of time".
DUSTYS SINGLAR HADE SÄLLAN någon officiell producent men däremot noggrant krediterade arrangörer och nyckeln till hennes alla framgångar var just arrangemang, ofta dramatiska. I det här fallet rutinerade och ofta anlitade Keith Mansfield som under de här åren 1967-1969 arrangerade listnoterade låtar med allt från Love Affair och Marmalade via Tom Jones och Georgie Fame till Barry Ryan och Clodagh Rodgers.
"I close my eyes and count to ten" var som sagt en mycket stark låt som genom åren drabbats av många covertolkningar. Som exempelvis med Jane Aire (på Stiff 1982), Tracey Ullman (Stiff 1983), Paul Young (1983), The Lover Speaks (1987) och Marc Almond (2007). Och vi ska inte heller glömma Anni-Frid Lyngstads svenska tolkning "Du var främling här igår" (1970) med svensk text av Patrice Hellberg.
B-sidan "No stranger am I" är faktiskt en anonym och nästan okänd pärla. Musikaliskt inte lika pampig och dramatisk som A-sidan men sedvanligt välsjungen. En vemodig sak med en akustisk gitarr som huvudinstrument framför sirliga stråkar och blåsarrangemang.
Låtens kompositör Norma Tanega hade två år innan skivdebuterat som artist innan hon träffade Dusty och, som man brukar säga, tycke uppstod både på det professionella och personliga planet. Tanega kom att skriva flera singel-b-sidor till Dusty Springfield.
Live på engelsk tv 1968...
...och playback (den ännu mer klockrena skivversionen) med Dusty.
B-sidan "No stranger am I".
/ HÃ¥kan
Väloljat gung i naturskön miljö
5 år på samma plats!
<< | Augusti 2012 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: