Blogginlägg
Covers: Mikael Wiehe
MIKAEL WIEHE, NYBERG, FRANCK & FJELLIS: De ensligas allé (Amalthea, 1982)
Bob Dylan har genom alla tider varit Mikael Wiehes stora förebild. På skiva började det redan 1978 på albumet ”Sjömansvisor” där han tolkade ”It’s all over now, baby blue” (”Sakta lägger båten ut från land”) och ”Boots of Spanish leather” (”Spanska stövlar”) och fortsatte 1981 på ”Kråksånger” där han gjorde ”All along the watchtower” (”Längst upp i högsta torner”). Sedan kom den här skivan som helt ägnades åt Dylan-översättningar i helt överraskande och spännande arrangemang. Där moderna klanger och Greg Fitzpatricks synthesizers, som hade kalla maskinella namn som LIN 30, Prophet 5 och Emulator, placerade 60-talslåtarna mitt i det brinnande 80-talssoundet.
Jag blir överraskad när jag idag återigen lyssnar på skivan och fortfarande finner den fräsch och tidlös. Wiehe tillförde nya dimensioner och satte sin unikt egna prägel på det redan då gamla materialet. Med hjälp av maskiner, synthar och tekniska hjälpmedel lyckades han helt otippat göra en skiva som står ut i Wiehes hela skivproduktion.
Samarbetet med Fitzpatrick, en invandrande amerikan som var expert på synthar och elektroinisk musik, inleddes redan på skivan innan, ”Kråksånger”, men utvecklades här till en stor härlig enhet. Ibland slamrar de ekande trummorna lite väl mycket 80-tal och det blippande synthsoundet kan stundtals bli lite påfrestande men på majoriteten av låtarna är det en hög kreativ nivå.
Skivan heter alltså ”De ensligas allé” men på alldeles för många ställen, även på Mikael Wiehes officiella hemsida, är den helt felaktigt omdöpt till ”Dom ensligas allé”. Mycket märkligt.
Två låtar på den här skivan hade redan givits ut med två andra artister. ”Min älskade stod inför rätten idag” kom ut redan 1979 på Raj Montana Bands andra album ”Döende oskuld” och Dan Tillberg gjorde ”Vi låter oss inte besegras” på albumet ”Mors och fars kärlek” (1981).
Men arrangemangen på ”De ensligas allé” är givetvis helt annorlunda i jämförelse. Året före, i samband med inspelningen till ”Kråksånger”, hade Wiehe bildat det nya bandet som gick under det demokratiska namnet Mikael Wiehe, Nyberg, Franck & Fjellis. Trummisen Håkan Nyberg och gitarristen Jan Eric ”Fjellis” Fjellström hade spelat med Björn Afzelius Band under några år i mitten på 70-talet men var också med på ovannämnda Raj Montana-skiva och basisten Arne Franck spelade tillsammans med Wiehe i Hoola Bandoola Band men också i Kabaréorkestern som gjorde ”Sjömansvisor”.
Men det är som sagt Fitzpatrick som påverkat soundet på skivan allra mest. För det är de nya arrangemangen och alla de nya klangerna som gör Dylan-låtarna till något helt nytt. Både Ola Magnell, Ulf Lundell, Björn Afzelius och Mats Zetterberg hade alla försökt tolka Dylans personliga texter men ingen hade givit hans låtar en helt ny musikalisk kostym som Mikael Wiehe här lyckats med. Wiehe kallade sina tolkningar för transformeringar och musikaliskt var det både modigt och oförutsägbart. Han förankrade Dylans poesi, politik och musik mitt i det teknologiska 80-talet och sjunger här med en kraftfull och bitvis arg stämma.
Wiehe har här själv omsorgsfullt förklarat hur det går till att göra Dylan på svenska och tillägger, smått ironiskt, på ett annat ställe:
”Jag vet inte hur många låtar Bob Dylan har gjort, kanske en fem-, sexhundra. Jag har översatt ungefär trettio till svenska och fått dem godkända av Dylan och hans förlag. Bob Dylan har talat väl om mig från scenen på konsert Stockholm 1981 och i en intervju i en tysk tidning 1982. Jag kallar mig Dylans officielle svenske översättare. Alltid retar det någon…”
Och Dylan har genom åren blivit den låtskrivare som Mikael Wiehe tolkat flest gånger på skiva. På exempelvis ytterligare två hela album, båda duettskivor med Totta, ”Totta & Wiehe – Dylan” (2006), och Ebba Forsberg, ”Dylan på svenska” (2007).
Låtarna:
Sid. A
1. Tattardrottningen (Episod i juninatt) (Text & musik: B. Dylan, "Spanish Harlem Incident" Sv. text: M. Wiehe)
1964. Albumet "Another side of Bob Dylan".
2. Vi låter oss inte besegras (Text & musik: B. Dylan "The Times They Are A-Changin'" Sv. text: M. Wiehe)
1964. Albumet med samma namn.
3. Allt det handlar om för mej (Text & musik: B. Dylan "All I Really Want to Do" Sv. text: M. Wiehe)
1964. Albumet "Another side of Bob Dylan".
4. Jag ömkar emigranterna (Text & musik: B. Dylan "I Pity the Poor Emigrant" Sv. text: M. Wiehe)
1967. Albumet "John Wesley Harding".
5. Min älskade stod inför rätten idag (Text & musik: B. Dylan,
"Percy's Song" Sv. text: M. Wiehe)
1964. Outtake. Publicerades på skiva först 1985 på "Biograph" och 1967 i filmen "Don't look back" med Dylan.
Sid. B
1. Det sorgliga sändebudet (Text & musik: B. Dylan "The Wicked Messenger" Sv. text: M. Wiehe)
1963. Outtake. Publicerades först 1985 på "Biograph" med Dylan. Första coverversionen gör Joan Baez 1967 i filmen "Don't look back".
2. Maggans bar (Text & musik: B. Dylan "Maggie's Farm" Sv. text: M. Wiehe)
1965. Albumet "Bringing it all back home".
3. De ensligas allé (Text & musik: B. Dylan "Desolation Row"
Sv. text: M. Wiehe)
1965. Albumet "Highway 61 revisited".
/ Håkan
Publiken tände på Uggla-hets
#40/70: "Rumours"
<< | April 2010 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Men nämnda skivor med Totta och Forsberg är ju bra (förutom då "Ni som tjänar på krig", där ju Wiehe tar i allt vad han kan från tårna, med ett påfrestande resultat...).