Blogginlägg
MAXI12" #31: WILMER X
WILMER X
Teknikens under (Förlängd version)
Falsk matematik
Om en hund mådde så här
Allt och ännu mer
(Hi Fidelity/EMI, 1988)
EFTER MÅNGA OÄNDLIGT LÅNGA TURNÉER och regelbunden skivutgivning varje år kom Wilmer X till ett vägskäl mot slutet av 80-talet. Gruppen hade för varje år och varje skiva utvecklats, 1986 gav de ut sitt hittills mest kompletta album ("Tungt vatten"). Låtmässigt var det ingen kris så länge Nisse Hellberg skrev slagkraftiga låtar som "Hong Kong pop", "Kör dej död" och "I din klinik". 1986 och 1987 gav Wilmer ut två album, "Downward bound" och "Not glamourous", med nyinspelade versioner av sina låtar på engelska men det var inte heller någon seriös framtid för en grupp som var så förknippade med skånska svenska texter.
Efter ett sabbatsår 1987, dock inte från turnerande, laddade Nisse och gruppen om med ett nytt skivkontrakt i bakfickan. Wilmer X "bytte sida" från MNW till EMI och då kom den kreativa lusten tillbaka och nystarten var ett faktum. Det första tecknet på att det hänt något soundmässigt med gruppens musik var den här singeln som släpptes i februari 1988 som sedan följdes av ett album med samma namn månaden.
Ansvarig för den stora förändringen i arrangemang och elektroniska hjälpmedel, sequencers och sampling, var producenten Dan Sundquist som under 80-talet seglade upp som en av Sveriges mest framgångsrika producenter. Han hade ju under några år etablerat sig som producent (Japop, Peter LeMarc, Anne-Lie Rydé, Freda' med flera) och satte nu tänderna i Wilmer X:s minst sagt traditionella rockmusik och premiären var minst sagt revolutionerande. Och för alla konservativa Wilmer X-fans blev det också ett vägskäl.
I samband med albumreleasen i mars 1988 skrev Nisse Hellberg ett långt "försvarstal" och förklarade att "Egentligen har Wilmer X aldrig varit främmande för ny teknik. Redan 1983 använde vi en synth att sitta på när vi mixade vår tredje LP "Djungelliv". Det har gått nästan fem år sedan dess och nu hörs maskinerna lite mer. Framförallt för att vi valt att jobba med Dan Sundquist som är mer än god vän med maskiner av allehanda slag."
Singeln kom alltså som ett första exempel på nya soundet och det var tydligt att gruppen hade hamnat i en helt ny miljö och omgivning. På EMI hamnade de på den prestigefyllda skivetiketten Hi Fidelity, skivbolagsmannen Kjell Anderssons skapelse, och den första maxisingeln med en extremt förlängd version av "Teknikens under" slog mer eller mindre ner som en bomb med sitt blippande syntpopljud och mekaniska rytm i en djupt hitbaserad låt.
Med "Teknikens under"-låten som modell trodde vi hela albumet skulle vara en stor och mäktig förändring av vårt trygga r&b-kryddade svenska favoritgrupp men när hela albumet släpptes hade förändringens vindar blåst försiktigt i sin helhet och var begränsat till små sekvenser i några få låtar.
Sundqvist har funnit hitreceptet i mixen, som fick namnet "Maximal Mekanik Mix", på singel-a-sidan och är trots sin groteska spellängd (7:37) varken tjatigt upprepande, mekanisk eller så fruktansvärt modern. Mitt i den stora maskinparken framträder den akustiska slidegitarren och Jalle Lorenssons munspel ännu tydligare och ännu bättre.
De tre låtarna på maxisingelns andrasida är alla unika inspelningar. Först en cover på Peps klassiska låt "Falsk matematik", originalet släpptes 1974 med Peps Blodsband, uppenbart inspelad live i studion med stort svängrum för Jalles munspel. Sedan ett albumspår, "Om en hund mådde så här", från den kommande skivan men här är den liveinspelad i studion. Som tredjespår presenteras "Allt och ännu mer" som är en tre minuter lång pärla av typisk Wilmer X/Nisse Hellberg-kvalité. En fantastisk låt som aldrig tog sig förbi den här b-sidan, uppgraderades aldrig till albumspår och hamnade inte ens på den annars så fullsprängda cd-boxen "Arkiv X".
/ HÃ¥kan
I min skivhylla: Jimmy Webb
Covers: Shelby Lynne/Allison Moorer
<< | September 2017 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: