Blogginlägg

60: #10 TAGES (1964-1968)

Postad: 2016-03-14 07:58
Kategori: 60-talets bästa


Överst från vänster: Freddie Skantze, trummor, och Göran Lagerberg, bas/sång. Nedre raden från vänster: Danne Larsson, kompgitarr/sång, Anders Töpel, sologitarr/sång, och Tommy Blom, sång/munspel.

TAGES TOPP 3:

1. Every raindrop means a lot (1967)
2. Miss McBaren (1966)
3. Crazy 'bout my baby (1966)


JAG HAR GENOM ÅREN LÄRT MIG ATT NIVÅN på debutskivans kvalité inte alltid per automatik kan sammanfatta en hel karriär. Det tänker jag på varje gång jag hör "Sleep little girl" med Tages som är en mer än snäll och nästan amatörmässig debut. En låt som väldigt lite skvallrar om fortsättningen på en av Sveriges starkaste singelproduktioner. Men å andra sidan fanns det väl ingen som trodde att debutsinglarna "Love me do" (The Beatles 1963), "Long tall Sally" (The Kinks 1964) och "Come on" (The Rolling Stones 1963) skulle följas av långa fantastiska karriärer...
   Ja, "Sleep little girl" mÃ¥ vara en svag debut men gruppens första singlar lider allmän brist pÃ¥ bÃ¥de professionell och kreativ handledning. "Sleep little girl", som släpptes pÃ¥ singel i oktober 1964, är en typisk hemmainspelning med ekodränkt sÃ¥ng gjord i Nylöse ungdomsgÃ¥rds brottarlokal(!) i Göteborg med skivbolagschefen Evert Jakobsson som producent. Jakobsson hade samma mÃ¥nad startat skivbolaget Platina med säte i HovÃ¥s utanför Göteborg.
   PÃ¥ gruppens tvÃ¥ följande singlar, "I should be glad" och "Don't turn your back", var det förre Falcons- och Violents-medlemmen Rune Wallebom som producerade. Wallebom skulle strax efter bli mer känd som lÃ¥tskrivare, bland annat "Kristina frÃ¥n Vilhelmina" och "Börja om frÃ¥n början", i en helt annan genre än Tages.
   NÃ¥väl, Tages skulle snabbt utvecklas frÃ¥n det amatörmässiga till det personligt poppiga med killar som delade pÃ¥ jobbet vid sÃ¥ngmikrofonen och lÃ¥tskrivandet. Fyra av bandets fem medlemmar, Tommy Blom, sÃ¥ng/munspel, Göran Lagerberg, bas/sÃ¥ng, Danne Larsson, kompgitarr/sÃ¥ng, och Anders Töpel, sologitarr/sÃ¥ng, skrev i olika konstellationer Tages tre första singlar. Och trummisen Freddie Skantze, som ocksÃ¥ agerade kapellmästare, var tekniskt skicklig pÃ¥ sitt instrument.
   5 augusti 1965 är ett gyllene datum i Tages skivhistoria. I Europafilms studio i Stockholm sammanfördes bandet första gÃ¥ngen med skivproducenten Anders "Henkan" Henriksson. "Henkan" var redan dÃ¥ rutinerad producent, för bland annat Mascots och Shanes, och direkt gjorde han enorm skillnad i bandets sound och skulle bli en viktig del i bandets utveckling till positionen som "det enda riktiga svenska popbandet värt namnet" som en gÃ¥ng Lennart Persson uttryckte det.
   Vid första inspelningstillfället tillsammans, singellÃ¥ten "The one for you", märks gruppens förändring tydligt frÃ¥n ett snällt popband till en r&b-kryddad rockgrupp. I en ljudmässigt vida överlägsen produktion. Även nästa singel, den fyra Ã¥r gamla (Larry Bright, 1961) coverlÃ¥ten "Bloodhound", doftar svängig rock. Men det var nog Downliners Sects version frÃ¥n 1964 som var främsta influens till arrangemanget.
   I och med "Henkans" entré blev Tages ett uppfinningsrikt, spännande, varierat och fortfarande hitstarkt band. Efter nÃ¥gra r&b-inspirerade lÃ¥tar blev Göran Lagerbergs "So many girls" en liten utflykt i pop- och folkrock som har, upptäcker jag nu, vissa likheter med Beatles "You've got to hide your love away". Blockflöjtsintrot spelas av Anders Töpel.

UNDER 1966 PENDLADE TAGES SINGELMATERIAL mellan lite lugnare akustisk pop och coverlåtar som nästan undantagslöst hade amerikanska original. På "I'll be doggone", Marvin Gayes låt från 1965 som ännu en gång sjungs av Lagerberg, svänger det kopiöst som på den tuffaste Shanes-skiva. Och direkt kontrar gruppen med akustiska "In my dreams" som på klassiskt vis dekoreras av Lasse Samuelssons Orkesters träblås. Låten blev Tages andra Tio i Topp-1:a.
   Efter den givna mallen följde nästa USA-cover, versionen av Robert Mosleys "Crazy 'bout my baby" som släpps i oktober 1966. Samma sommar har Skantze lämnat över trummorna till Tommy Tausis, tidigare The Strangers, som ocksÃ¥ sjunger pÃ¥ den nya singeln. Det spanska gitarrintrot och de fantastiska sÃ¥ngstämmorna kanske är mer influerade av Swinging Blue Jeans tolkning frÃ¥n 1965? Men Tages/"Henkan" gör det ännu tydligare och vassare.
   I november 1966 avslutas Platina-samarbetet med "Miss Mac Baren" (eller "Miss McBaren" som den historiskt har kommit att heta...) och fler "Henkan"-ingredienser. Hela bandet, inklusive trummisen, har skrivit lÃ¥ten som är en av topparna i Tages hela skivproduktion.
   Parallellt med Tages singlar pÃ¥ nya bolaget Parlophone fortsätter Platina ge ut gamla inspelningar pÃ¥ singel men jag lämnar de arkivlÃ¥tarna därhän i den här sammanställningen. Ty precis framför mig ligger Tages all time high-singel " Every raindrop means a lot " som skrevs av samtliga medlemmar i gruppen, inklusive ännu en ny trummis, Lasse Svensson, som tidigare hade spelat i Sollentuna-gruppen The Hi-Balls. En underbart klockren singellÃ¥t där Blom sjöng versen och Lagerberg refrängen. Att singeln aldrig toppade Tio i Topp är ett mysterium.
   Efter framgÃ¥ngarna med den singeln började Lagerberg ta över allt mer som förste leadsÃ¥ngare pÃ¥ de kommande singlarna. Dels var det tvÃ¥ oväntade Lesley Gore-covers ("I'm going out" och "Treat her like a lady") och dels originallÃ¥ten "She's having a baby now" där den sistnämnda lÃ¥ten imponerar i synnerhet.
   Men mest av allt var det Lagerbergs röst som var nyckeln till Tages bÃ¥de kommersiella och musikaliska framgÃ¥ngar under 1967 och 1968 och Tommy Blom fick en alltmer undanskymd roll bÃ¥de som sÃ¥ngare och lÃ¥tskrivare i gruppen. "There's a blind man playin' fiddle in the street" är Lagerbergs skapelse och kryddad av Skansens Spelmanslags fioler som även finns med pÃ¥ den djupt psykedeliska fantasin "Fantasy island", där faktiskt Tommy Blom sjunger och arrangemanget har ett tidstypiskt orientaliskt sound.
   När gruppens sista singel, "I read you like an open book", under namnet Tages släpps i november 1968 är gruppen en kvartett dÃ¥ Tommy Blom lämnat och satsat pÃ¥ en ganska misslyckad solokarriär. Medan övriga fyra medlemmar frÃ¥n gruppen fortsatte, men under gruppnamnet Blond, som efter ett flertal medlemsförändringar tynade bort och splittrades 1970.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Mars 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.