Blogginlägg från 2019-09-18

INTERVJUER 74-94: Lizard (1980)

Postad: 2019-09-18 07:55
Kategori: Intervjuer

UNDER EN LÖRDAG I SLUTET PÅ OKTOBER 1980 hade jag nöjet att följa med ett ungt och nystartat hårdrockgäng, Lizard, från Örebro in i en inspelningsstudio. Bandets uppdrag var att spela in en singel och platsen var Music Mill-studion i Kumla.
   Gruppmedlemmarna var fast beslutna att spela in en singel men jag vet inte än idag om de gick i mål med sitt projekt. Vad jag minns fick jag då aldrig se eller höra något resultat på en utgiven singel. Däremot finns bandets hela framträdande, inspelat 1981 i Hästhagen strax utanför Örebro, i en ljudfil på YouTube (lyssna nedan). Bland konsertens tio låtar finns de två singellåtarna ”Settler in heaven” och ”Evil lady” med. Och samma ljudklipp avslutas med de autentiska studioinspelningarna av samma två låtar.
   Förmodligen sprack Lizard 1982 för då bildade bandets gitarrist Tom Nilsson det som skulle bli Örebros mest kända hårdrocksband, Motherlode, tillsammans med bland annat sångaren Sonny Larsson.





Den här intervjun publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 8/11 1980.

NU TAR LIZARD KLIVET FRÅN KÄLLAREN TILL STUDION

ATT FÅ GÖRA EN SKIVINSPELNING ÄR ALLA gruppers och artisters dröm och stora målsättning i livet. För att bli riktigt accepterade eller tas på allvar är en skiva obligatorisk och nödvändig för att kunna lansera sig hos konsertarrangörer, massmedia och den övriga publiken.
   Det är dock alltför få förunnat att satsa på en skiva. Av främst kostnadsskäl är det en försvinnande liten del grupper som har möjlighet att finansiera en skivinspelning. Däremot är jag övertygad om att det musikaliskt finns ett antal grupper i och omkring Örebro som har ambitionen och kunnandet att göra en fullt godkänd skiva.
   Att spela in en skiva har länge varit en morot för grupper som har jobbat länge med att metodiskt sprida sitt namn och bygga upp en identitet som ska räcka till att göra skivan attraktiv också utanför den trogna vänkretsen och närmaste släkten.
   Därför var det så mycket roligare att följa med en helt ny grupp, Lizard från Örebro, in i studion, uppleva deras respekt för situationen men också ta del av deras oerhörda entusiasm för den omständliga process som kallas skivinspelning.
   Genom Lasse P, en lokal konsult som jagar nya grupper för skivinspelning, hade Lizard erhållit studiotid i Music Mill-studion i Kumla en helg för några veckor sedan. Och det kom att bli två händelserika dagar i fem ungdomars liv.
   Lizard har bara hållit på i några månader. Hette ursprungligen Dry Sack men bytte senare namn av flera orsaker.
   Vi fick inte spela på en Verdandi-fest under det namnet samtidigt som vi ville ha ett tuffare namn. Så vi bytte till Lizard (ödla), möjligen inspirerade av andra hårdrocksgrupper som Scorpions och Def Leppard, berättar Ulf Carlsson, gruppens pianist och sångare och bandets senast tillkomna medlem.
   Precis som det i England har dykt upp en hord av nya, unga och vilt satsande hårdrocksgrupper senaste året verkar utvecklingen nu också sprida sig till Sverige. Åldersnivån i Lizard är 16-18 år och övriga medlemmar är Peter Göransson, trummor och sång, Tom Nilsson, sologitarr, Pekka Tuononen, kompgitarr, och Kent Orregård, bas.
   För en grupp som tränar varje helg i Mellringe föreningsgård och nästan aldrig spelar live ute är steget in i studion väldigt stort. Miljön med tegelväggar och soft belysning där tid är pengar i bokstavlig mening och respekten för det okända är oväntade överraskningar för gruppen.
   Från förinställning av alla rattar och knappar, där det gäller att få den rätta klangen på varje instrument i varje mikrofon, till de sista gitarrpåläggen som Tom Nilsson inspirerat (så att han tappar hörlurarna) och skicklig utför, är skivinspelning en tålamodskrävande process.
   Att få in det rätta tempot, synkronisera bas och trummor, lägga på täta kompgitarrer, är i praktiken att ta om och ta om.
   Två av gruppens egna låtar, ”Settler in hell” och ”Evil lady”, tuffa och genresärpräglade titlar, ska så småningom bli den singel som gruppen har tänkt sig.
   - Vi lägger tillsammans nästan femtusen kronor på inspelningen och för att kunna kosta på gravering, matrisering, pressning och omslag behövs lika mycket till. Pengar som vi just nu inte har, säger bandets duktige gitarrist Tom Nilsson.
   ”Settler in hell” är tämligen ordinär hårdrock men Lizard gör den oväntat proffsigt och stilenligt. Tom Nilssons fina gitarrspel har jag nämnt, trummisen Peter Göranssons sensationella sång på engelska låter överraskande proffsigt.
   När jag lämnar dem återstår mixningen och hela inspelningen av ”Evil lady” men när jag träffar Tom och Peter några dagar efteråt är de mycket nöjda med resultatet.
   - Vi lyckades bra också med inspelningen av ”Evil lady” som är en mycket svårare låt. Så har vi också mycket att tacka teknikern Kent Larsson för. Han var till stor hjälp med sin rutin och sitt studiokunnande.
   Kent, vanligtvis steelgitarrist i Country Road, anlitas ofta som tekniker i Music Mill-studion som bandet för övrigt är delägare i. Nyligen gjorde Boppers sitt nya album i Kumla med Kent som tekniker.
   - De jobbade enormt snabbt. Gjorde skivan klar på bara fyra dagar men så jobbade de nästan dygnet runt. Studiokomplexet har övernattningsmöjligheter som gör sådana här snabbjobb möjliga.
   Berättar Kent Larsson medan han kollar alla reglage, knappar och rattar på det 32-kanalers stora mixerbordet som är kopplat till en 24-kanalers bandspelare som registrerar allt på sina breda masterband.

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Krönikor (186)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2019 >>
Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.