Blogginlägg från 2017-09-27
Covers: Shelby Lynne/Allison Moorer
SHELBY LYNNE & ALLISON MOORER: Not dark yet (Silver Cross, 2017)
"NOT DARK YET" ÄR PÅ MÅNGA SÄTT ETT SPÄNNANDE duettalbum fast den nästan uteslutande "bara" innehåller covers. Det här mötet mellan två amerikanska kvinnliga artister, som har sjungit tillsammans tidigare men aldrig samarbetat på skiva, blir ju extra intressant eftersom de dessutom råkar vara systrar. Shelby Lynne (med Moorer som efternamn) och lillasyster Allison Moorer är ju två sångerskor vars röster tillsammans behärskar många genrer som americana, rock och folkmusik men individuellt vill jag lite provokativt placera tjejerna i pop- respektive countryfacket. Men det förhållandet skapar nog mer dynamik än oenighet på albumet.
Att producenten på skivan heter Teddy Thompson, som är son till folkrockparet Richard och Linda Thompson och är en mångsidig musiker på både bas, trummor och akustisk gitarr, är också en spännande detalj i sammanhanget och gör förutsättningarna lovande.
Redan i de första tonerna på skivan, på en alldeles fantastiskt omgjord Killers-cover "My list" som pendlar mellan ömsint naket arrangemang och stegrande dramatik, förstår jag att "Not dark yet" inte är någon konventionell coverskiva.
Även på "Every time you leave" är det rösterna hos de två sångerskorna som levererar det åldriga countrytemat och jag kan omöjligt hindra mig själv att jämföra de unisona stämmorna med Emmylou Harris och Linda Ronstadt och det gäller även versionen av Jessi Colters "I'm looking för blue eyes".
Duon gör en mycket bra version av Dylans titellåt som plötsligt låter som gjord för två kvinnoröster som på andra låtar på albumet kan göra soulcountry helt naturligt. Det finns en genomgående innerlig känsla i de här låtarna och Thompson har lyckats att producera en coverskiva som känns både originell och personlig. Och musikaliskt är jag övertygad om att allt på skivan är liveinspelat i studion.
Här återfinns mer kärlek till materialet än på vanliga coverskivor och det ligger mycket personlig energi i duons versioner. Townes Van Zandts "Lungs" är dock tämligen vanlig i coverkretsar och jag har hört bättre och roligare tolkningar.
Då är Jason Isbells låt “The Color of A Cloudy Day” mycket mer intressant med sin bakgrund. Skrevs till filmen “Fear 13” men gavs aldrig ut i original och här får vi höra den första gången som en ödmjukt arrangerad duett.
Efter ännu en ganska händelsefattig countrylåt, Merle Haggards "Silver wings", blandas det friskt på hög nivå med Nick Caves "Into my arms" och Kurt Cobains "Lithium". Förstnämnda låten förmedlar en dallrande närvarokänsla medan Nirvana-låten framförs som en ganska stökig elektrisk och nervig demo.
På originallåten "Is It Too Much", som avslutar albumet, är vi tillbaka i det huvudsakligen lågmälda som naturligt smälter in i skivans övriga material. "Är det för mycket?" frågar sångerskorna och syftar då kanske på systrarnas gemensamma djupt tragiska upplevelse när de i sin barndom blev ögonvittnen när deras pappa mördade deras mamma för att sedan ta sitt eget liv.
1. "My List" (Brandon Flowers)
2006. Från albumet "Sam's town" med The Killers.
2. "Every Time You Leave" (Charlie Louvin/Ira Louvin)
1963. B-sida ("There is no easy way") med The Louvin Brothers.
3. "Not Dark Yet" (Bob Dylan)
1997. Från albumet "Time out of mind" med låtskrivaren.
4. "I'm Looking For Blue Eyes" (Jessi Colter)
1975. Singel (under titeln "What's Happened to Blue Eyes") med låtskrivaren.
5. "Lungs" (Townes Van Zandt)
1969. Från albumet "Townes Van Zandt" med låtskrivaren.
6. "The Color of a Cloudy Day" (Jason Isbell/Amanda Shires)
2016. Outgiven med låtskrivarna.
7. "Silver Wings" (Merle Haggard)
1987. Från albumet "Seashores of old Mexico" med Merle Haggard/Willie Nelson
8. "Into My Arms" (Nick Cave)
1997. Från albumet "The boatman's call" med Nick Cave and the Bad Seeds.
9. "Lithium" (Kurt Cobain)
1991. Från albumet "Nevermind" med Nirvana.
10. "Is It Too Much" (Allison Moorer/Shelby Lynne)
Original.
/ Håkan
<< | September 2017 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: