Blogginlägg från 2017-09-25

MAXI12" #31: WILMER X

Postad: 2017-09-25 07:55
Kategori: Maxi12"



WILMER X
Teknikens under (Förlängd version)
Falsk matematik
Om en hund mådde så här
Allt och ännu mer

(Hi Fidelity/EMI, 1988)

EFTER MÅNGA OÄNDLIGT LÅNGA TURNÉER och regelbunden skivutgivning varje år kom Wilmer X till ett vägskäl mot slutet av 80-talet. Gruppen hade för varje år och varje skiva utvecklats, 1986 gav de ut sitt hittills mest kompletta album ("Tungt vatten"). Låtmässigt var det ingen kris så länge Nisse Hellberg skrev slagkraftiga låtar som "Hong Kong pop", "Kör dej död" och "I din klinik". 1986 och 1987 gav Wilmer ut två album, "Downward bound" och "Not glamourous", med nyinspelade versioner av sina låtar på engelska men det var inte heller någon seriös framtid för en grupp som var så förknippade med skånska svenska texter.
   Efter ett sabbatsÃ¥r 1987, dock inte frÃ¥n turnerande, laddade Nisse och gruppen om med ett nytt skivkontrakt i bakfickan. Wilmer X "bytte sida" frÃ¥n MNW till EMI och dÃ¥ kom den kreativa lusten tillbaka och nystarten var ett faktum. Det första tecknet pÃ¥ att det hänt nÃ¥got soundmässigt med gruppens musik var den här singeln som släpptes i februari 1988 som sedan följdes av ett album med samma namn mÃ¥naden.
   Ansvarig för den stora förändringen i arrangemang och elektroniska hjälpmedel, sequencers och sampling, var producenten Dan Sundquist som under 80-talet seglade upp som en av Sveriges mest framgÃ¥ngsrika producenter. Han hade ju under nÃ¥gra Ã¥r etablerat sig som producent (Japop, Peter LeMarc, Anne-Lie Rydé, Freda' med flera) och satte nu tänderna i Wilmer X:s minst sagt traditionella rockmusik och premiären var minst sagt revolutionerande. Och för alla konservativa Wilmer X-fans blev det ocksÃ¥ ett vägskäl.
   I samband med albumreleasen i mars 1988 skrev Nisse Hellberg ett lÃ¥ngt "försvarstal" och förklarade att "Egentligen har Wilmer X aldrig varit främmande för ny teknik. Redan 1983 använde vi en synth att sitta pÃ¥ när vi mixade vÃ¥r tredje LP "Djungelliv". Det har gÃ¥tt nästan fem Ã¥r sedan dess och nu hörs maskinerna lite mer. Framförallt för att vi valt att jobba med Dan Sundquist som är mer än god vän med maskiner av allehanda slag."
   Singeln kom alltsÃ¥ som ett första exempel pÃ¥ nya soundet och det var tydligt att gruppen hade hamnat i en helt ny miljö och omgivning. PÃ¥ EMI hamnade de pÃ¥ den prestigefyllda skivetiketten Hi Fidelity, skivbolagsmannen Kjell Anderssons skapelse, och den första maxisingeln med en extremt förlängd version av "Teknikens under" slog mer eller mindre ner som en bomb med sitt blippande syntpopljud och mekaniska rytm i en djupt hitbaserad lÃ¥t.
   Med "Teknikens under"-lÃ¥ten som modell trodde vi hela albumet skulle vara en stor och mäktig förändring av vÃ¥rt trygga r&b-kryddade svenska favoritgrupp men när hela albumet släpptes hade förändringens vindar blÃ¥st försiktigt i sin helhet och var begränsat till smÃ¥ sekvenser i nÃ¥gra fÃ¥ lÃ¥tar.
   Sundqvist har funnit hitreceptet i mixen, som fick namnet "Maximal Mekanik Mix", pÃ¥ singel-a-sidan och är trots sin groteska spellängd (7:37) varken tjatigt upprepande, mekanisk eller sÃ¥ fruktansvärt modern. Mitt i den stora maskinparken framträder den akustiska slidegitarren och Jalle Lorenssons munspel ännu tydligare och ännu bättre.
   De tre lÃ¥tarna pÃ¥ maxisingelns andrasida är alla unika inspelningar. Först en cover pÃ¥ Peps klassiska lÃ¥t "Falsk matematik", originalet släpptes 1974 med Peps Blodsband, uppenbart inspelad live i studion med stort svängrum för Jalles munspel. Sedan ett albumspÃ¥r, "Om en hund mÃ¥dde sÃ¥ här", frÃ¥n den kommande skivan men här är den liveinspelad i studion. Som tredjespÃ¥r presenteras "Allt och ännu mer" som är en tre minuter lÃ¥ng pärla av typisk Wilmer X/Nisse Hellberg-kvalité. En fantastisk lÃ¥t som aldrig tog sig förbi den här b-sidan, uppgraderades aldrig till albumspÃ¥r och hamnade inte ens pÃ¥ den annars sÃ¥ fullsprängda cd-boxen "Arkiv X".

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2017 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.