Blogginlägg från 2021-08-22
Don Everly (1937-2021)
FÖR DRYGT SJU ÅR SEDAN TOG VI FARVÄL av Phil Everly och igår var det alltså dags för den äldre brodern DON EVERLY att följa sin bror. Precis som sin bror var Don mest känd som ena halvan av Everly Brothers. Så nu är väl en väldigt passande stund att dra sig till minnes duons framgångar och hits genom åren och då företrädesvis med tyngdpunkt på 50-talet.
För att kolla upp brödernas 50-tal har jag ett utmärkt tips eftersom jag redan har skivit om Everly Brothers första stapplande år i showbizbranschen när jag för några år sedan rangordnade i mina öron 50-talets bästa musik. När de i unga år fick oförglömliga hits med låtar som ”Bye bye love”, ”Wake up little Susie”, ”Let it be me” och ”(Till) I kissed you”, den senare för övrigt skriven av just Don Everly.
När jag skrev om Phil Everlys minne 2014 kunde jag referera till några av hans senare skivor som soloartist men Don Everly har inte alls haft samma genomslag under eget namn. Men under Everly Brothers tioåriga ”skilsmässa” 1973-1983 var han mest artist i countrybranschen långt från mitt intresse.
Alltså får jag koncentrera mina minnesbilder av Don kring Everly Brothers från 1960 innan 1973 och några minnesvärda album efter 1983.
Efter framgångarna på 50-talet var det inte alls slut på framgångarna för bröderna när 60-talet inleddes. Och då började bröderna även skriva sina egna hits, som exempelvis Dons ”Cathy's clown” och ”So sad (to watch good love go bad” och Phils ”When will I be loved”. Stora 60-tals-klassiker, alla från 1960.
Jag ska inte heller glömma brödernas originalinspelning av "Love hurts" som i USA "bara" gavs ut på ett album 1960.
Några år senare, 1965, skrev de tillsammans ”The price of love” som vi lite yngre lyssnare gärna minns i Bryan Ferrys sprudlande version med en blixtrande Chris Spedding på sologitarr.
Annars var Everly Brothers 60-tal fyllt av covers, skrivna av bland andra Buddy Holly, James Taylor, Jerry Reed, Gerry Goffin och faktiskt Delaney Bramlett. Och på albumet ”Roots” (1968) ägnade de nästan hela albumet åt covers.
Strax innan ”skilsmässan” mellan bröderna, 1972, gjorde de ett minnesvärt album som fyller sin plats i skivhyllan, ”Stories we could tell”. John Sebastians titellåt är inspelad hemma hos honom och bland andra intressanta låtskrivare finns Dennis Linde, Kris Kristofferson, Jesse Winchester och ännu en gång Delaney Bramlett. Och i kompet finns namn som Ry Cooder, Warren Zevon, David Crosby och Graham Nash.
Efter återföreningen 1983 gjorde Everly Brothers några riktigt starka skivor. Som exempelvis den Dave Edmunds-producerade singeln "On The Wings Of A Nightingale", som Paul McCartney specialskrev till bröderna, och albumen ”The Everly Brothers” (1984) och ”Born yesterday” (1985) som båda producerades av Edmunds.
Don Everly avled igår 21 augusti 2021 i sitt hem i Nashville.
/ Håkan
Örebro: Kungsgatan 4-6
BABAR/CADILLAC BAR
Kungsgatan 4-6 idag 2021: Chandani och Texas Longhorn.
Foto: Leif AnderssonBabar 2005.
Babar 1998.
I GAMLA DOMUSRESTAURANGENS LOKAL, med Kungsgatan 4 som adress, öppnade Babar i årsskiftet 1994/95. Nattklubb i två våningar med stort dansgolv där det ibland också arrangerades konserter. Blev direkt Örebros hetaste inneställe men bytte snart ägare men behöll namnet.
Under 00-talet huserade klubbar som EBK (En Bra Klubb) och Klubb Söndag i Babar-lokalerna med konserter som följd. Jag upplevde ett fåtal konserter, ofta i samband med EBK-kvällarna (där jag ofta agerade dj tidig kväll), men det var inget som recenserades professionellt från min sida. Det här var ju några år innan Håkans Pop föddes...
Nerikes Allehandas nöjestidning Meny arrangerade varje år i december en tillställning på en krog i Örebro och 1997 inleddes traditionen lite lågprofilerat på Babar med den lokala gruppen Float. I den syntbaserade duon sjöng Stefan Lindkvist som annars var recensent på NA.
EBK (se flaggan till höger) var annars den klubb på fredagkvällar som ibland arrangerade konserter med musik som rimmade bra med klubbens profil. Göteborgs Bad Cash Quartet stod 2003 på topp med albumet ”Midnight prayer” som höjdpunkt och det blev en härligt intensiv konsert inför ett fullsatt Babar.
EBK:s egen festgeneral och min vän Joakim Johansson ställde sig hösten 2003 på Babar-scenen tillsammans med Weeping Willows-sångaren Magnus Carlson och framförde ett halvrepeterat set med många Smiths-låtar i repertoaren.
Det fanns ett genuint gospelintresse på EBK och när hela kören Joybells trängde in sig på Babar gungade det friskt i väggarna.
EBK hade sin premiär hösten 2002, precis samtidigt som Håkan Hellström släppte sitt debutalbum, och hans musik var ett återkommande tema i klubbens musik. Vilket fick EBK att 2005 arrangera konsert med ytterligare ett Göteborgsbaserat band, Her Majesty, som just då var aktuella med sitt andra album, ”The past is not a good idea”.
I nio fall av tio höll Klubb Söndag till på en annan krog i Örebro, Strömpis, men en söndag i februari 2005 arrangerades en lång konsertkväll med lokala singer/songwriters på Babar.
MOT SLUTET AV 00-TALET AVVECKLADES Babar och ersattes 2009 av Njuta Café & Lounge där jag dock aldrig kom att uppleva någon konsert. Under en kort tid (2010), bland annat under den första Live at Heart-festivalen samma år, var det Cadillac Bar som huserade i den kända Babar-lokalen. Konserten till minnet av gitarristen Tommy Svensson arrangerades just där i september 2010. I december samma år meddelades det att Babar var tillbaka – dock för en kort tid.
Nästa hyresgäst, våren 2011, blev restaurang Spicy Hot, en konceptkedja med thailändsk asiatisk inriktning. Innan den indisk/nepelesiska restaurangen Chandani och Texas Longhorn, med genuin Texas-mat på menyn, sedan 2014 delar på lokalutrymmet.
FLOAT 5/12 1997 Meny/Babar
BAD CASH QUARTET 30/5 2003 EBK/Babar
MAGNUS CARLSON + JOAKIM JOHANSSON 19/9 2003 EBK/Babar
JOYBELLS 5/3 2004 EBK/Babar
HER MAJESTY 28/5 2004 EBK/Babar
STAFFAN CARLÉN/MIRIAM SVENSSON/DANIEL BJÖRCK/
SOFIA LUNDQUIST/DAVID WAHLSTRÖM (EB)/GILA STORM/LINA BLADH/
DAVID ÅHLÉN 13/2 2005 Klubb Söndag/Babar
RITA LYNCH 11/9 2010 Cadillac Bar/Live at Heart
"TOMMY SVENSSON MEMORIAL" BLÅROCK/BLUE CITY BAND/MOD SQUAD 18/9 Cadillac Bar
/ Håkan
<< | Augusti 2021 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Det har du alldeles rätt i. Missade den viktiga inspelningen. Kanske för att den "bara" kom på ett album i USA. Ändå en oförlåtlig miss. Tack för påminnelsen.