Blogginlägg från 2013-08-21
Kung Richard erövrade Örebro
En ovanligt rörlig och stundtals dansande Richard Lindgren gjorde ett charmerande intryck på Stortorgets scen under tisdagens sena eftermiddag.
KUNGEN HAR GÄSTAT ÖREBRO. RICHARD LINDGREN kom i måndagskväll till stan och repeterade lite kort med sina tillfälliga kompmusiker på tisdagsförmiddagen. Richard (som lite slarvigt hade annonserats som "Rickard Lindberg") fick sedan uppträda under den senare delen av ett arrangemang på Stortorget under ledning av Peter Flack.
Det var en minst sagt brokig samling artister, många med lokal förankring, som radades upp innan Richard äntrade scenen. Där den unge sångaren George Shaid inledde och följdes av singer/songwriter-stjärnan Mathias Lilja, slagverksduon Dunja, välsjungande Louise Lemón, Örebro Kammarkör under ledning av Fred Sjöberg och mezzosopranen Edith Barlow kompad av Carl Pontén på piano.
Någonstans däremellan höll kungen, han som heter Gustav och i år 40-årsjubilerar som statschef och just nu genomför en resa genom Sverige, ett långt tal till örebroarna. Strax innan hade han tillsammans med drottningen och staben av säkerhetsfolk, poliser och rojalister vandrat nedför Stortorget till tonerna av kammarkörens "Kungssången". Talet följdes av Edith Barlows högtidliga välsång medan kungen och hans trupper avlägsnade sig från Stortorget.
Under tiden utspelade sig ett litet "drama" bakom scenen när Richard Lindgren inte blev insläppt backstage och även Live At Heart-generalen Anders Damberg blev stoppad av en nitisk vakt som ville bestämma och inte litade på sunt förnuft. Missförståndet löste sig och Richard kunde gå upp på scenen där han kompades av den rutinerade trion Clas Olofsson, pedal steel/banjo, Fredrik Landh, bas, och Mathias Lilja, gitarr.
Han inledde med rytmiska "Five pints and a wink from Gwendolyn" där en inspirerad Richard, utan gitarr i händerna, till och med spontandansade inför publiken som hade minskat i storlek efter statschefens avgång. Bredvid stod teckenspråkstolken och försökte "översätta" Richards texter. Det såg en smula komiskt ut när textrader som "I'm anchored in Barcelona/With a tankard by my bed" skulle formas till förklarande tecken.
Och det blev inte ett dugg lättare för den stackars tolken att förmedla "I'm not in the mood for romance/I'm not in the mood for love/I got dirt 'neath my nails" i "Drunk on arrival". Då spelade Richard piano och vemodet, poesin (för kvällen med enbart alkoholrelaterat innehåll) och den vackra melodin kom som alltid fram allra bäst bakom det instrumentet.
När arrangemanget avslutades framåt klockan 18 var det bara en kung kvar på Stortorget: Richard Lindgren från Malmö.
Mathias Lilja fick också chansen att framföra tre låtar vid arrangemanget på Stortorget. Bland annat några nya och lovande låtar från ett kommande soloalbum som släpps i höst.
Richard Lindgren på den stora scenen där kompmusikerna var uppträngda i det högra hörnet och teckenspråkstolken till vänster kämpade förtvivlat för att "översätta" Richards texter till förklarande tecken. Vid den tidpunkten hade kungen och hans stab lämnat sina platser framför scenen.
/ HÃ¥kan
Rock för den stora massan
Redan 1980 var 10cc:s storhetstid över. Godley/Creme lämnade gruppen 1976 och Stewart/Gouldman fortsatte som duo med viss hjälp från turnétrummisen Paul Burgess. Album som "Deceptive bends" och "Bloody tourists" blev uppmärksammade mycket tack vare hits som "Things we do for love", "Good morning judge" och "Dreadlock holiday". Inför "Bloody..."-albumet utökades gruppen med ytterligare musiker, en konstellation (se nedan) som höll i sig över albumet "Look hear?" som släpptes i mars 1980, en månad innan Sverigespelningen, men var helt befriad från hits och gruppen tynade långsamt men stadigt bort.
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 19/4 1980.
10cc
Isstadion, Stockholm 17 april 1980
Den engelska gruppen 10cc har genomgått en ganska oroande musikalisk utveckling de senaste åren. De har växt. Långt utanför de ramar och gränser som deras ursprungliga genuina popmusik tangerade. De har övergivit de små mänskliga konsertlokalerna för de stora ogästvänliga arenorna och isladorna. På samma sätt har deras musik också förändrats. Den har svällt och blivit bombastisk. Rockmusik för den stora massan.
10cc, originalet, med Eric Stewart, Graham Gouldman, Kevin Godley och Lol Creme, kom som en befriande vind på 70-talets första halva.
Bandet spelade då innehållsrock, musik fylld med idéer och spännande uppslag. Med en originalitet och chanstagning som man får gå ända fram till idag för att hitta motsvarighet till.
Efter arbete kommer succé.
Med succén kom också splittringen. Kvartetten klyvdes i två delar. Agnarna skildes så att säga från vetet. Godley och Creme tog sin sin nyupptäckta gizmo (en gitarrsynthesizer) under armen och smet ut bakvägen. Stewart och Gouldman slapp de två trollkarlarna men gjorde ändå självklar och lysande musik på egen hand.
De kom också att bilda kärnan i det nya och större 10cc. Som riktade sig till en större och delvis ny publik. Singelsuccéerna uteblev och gruppen satsade allvarligare på albumen.
Därför låter 10cc annorlunda idag än för åtta år sedan.
De är, i omfång och kvalité, en imponerande samling musiker. Flexibla killar som ofta klarade av att spela på mer än ett instrument. De två trummisarna spelade exempelvis också akustisk gitarr och piano. och gruppens ledande personlighet, Eric Stewart, var lika duktig pianist som gitarrist samt har en suverän röst.
Som uppföljningsturné till deras senaste album, "Look hear", dominerade naturligtvis materialet från nya skivan fast ska sanningen fram har de gjort bättre låtar. Men de nya låtarna fick sig dock en ansiktslyftning när de pumpade uppenbart liv i de från skivan tämligen mediokra melodierna.
"One two five", senaste singeln med sina många temposkiftningar, avslutades vilt när Stewart nästan gick bärsärkagång på slidegitarr. Gitarristen Rick Fenns solonummer "Don't send me back" (tillägnad de vietnamesiska båtflyktingarna) hade fina harmonier och "Lovers anonymous" liknade en självklar hitlåt och publiken kunde överraskande redan texten.
Annars samlade 10cc mest poäng med klassiker som "Wall street shuffle", "Art for art's sake" och "Things we do for love" medan publiken definitivt tinade upp under "Dreadlock holiday".
Visst har det stora gruppsound slätats ut i 10cc:s musik men de gjorde storslagen rockmusik i avslutningsnumret "Roll over Beethoven" som förlåter mycket denna kväll.
Eric Stewart: gitarr,piano och sång
Graham Gouldman, bas, gitarr och sång
Rick Fenn: gitarr
Duncan Mackay: keyboards
Paul Burgess: trummor, akustisk gitarr och piano
Stuart Tosh: trummor, akustisk gitarr och piano
Trolig setlist:
1 L.A. Inflatable
2 Wall Street Shuffle
3 One Two Five
4 I'm Mandy Fly Me
5 Lovers Anonymous
6 How'm I Ever Gonna Say Goodbye
7 Good Morning Judge
8 From Rochdale To Ocho Rios
9 Art For Art's Sake
10 It Doesn't Matter At All
11 The Things We Do For Love
12 Don't Send We Back
13 Dreadlock Holiday
14 Feel The Benefit
15 I'm Not In Love
16 Rubber Bullets/Silly Love/Life Is AMinestrone
17 Roll Over Beethoven
/ HÃ¥kan
<< | Augusti 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: