Blogginlägg från 2016-03-25
Covers: Chris Isaak
CHRIS ISAAK: Beyond the sun (Vanguard, 2011)
2013 spelade svenska Refreshments in en coverskiva i den klassiska Sun-studion i Memphis. Gruppen valde det motsägelsefulla temat att göra Chuck Berry-låtar. Men några år innan gjorde Chris Isaak samma sak fast valde låtmaterial som på ett eller annat sätt har kopplingar till Sun Records och/eller artister som figurerat på det klassiska skivbolaget.
Den välkammade artisten med den kristallklara rösten, Chris Isaak, är väl som klippt och skuren för uppdraget att musikaliskt tolka den legendariska rock'n'roll-historien om skivbolaget och studion. Isaaks sätt att sjunga har ju många gånger jämförts med Roy Orbison, en av många legendariska artister som startade på Sun Records, men på den här skivan låter han den kopplingen stå orörd utan siktar mer in sig på det ännu mer ikonliknande namnet Elvis Presley.
Allt Innehåll på Isaaks skiva är inte från 50-talet och är i sanningens namn inte inte heller Sun-original men skivan har ändå ett förbluffande homogent sound där rock'n'roll är dess minsta gemensamma nämnare. I de allra flesta fall har Isaak stilmässigt varit originalen trogen i både sound och låtlängd ofta runt två minuter. Men versionerna har uppdaterade, fräscha, moderna men ändå autentiska arrangemang där exempelvis legenden Jack Clement finns med på ett hörn bland Isaaks vanliga kompmusiker.
Blåsarrangemanget på Johnny Cashs "Ring of fire" är en överraskande detalj fast låten fortfarande doftar så mycket Cash eller möjligtvis Brolle. Precis som på skivans andra Cash-cover, "I walk the line".
Urvalet av låtar har inte varit så hitdominerat, dock finns det några undantag, utan är mest en repertoar för finsmakarna av 50-tals--låtar. "Trying to Get to You" är en liten långsammare rockabilly med det där typiska Presley-ekot. Carl Perkins "Dixie Fried" är ganska ospännande rockabilly. Och "She's Not You" låter exakt som Elvis tillsammans med Jordanaires.
Problemet med skivan är när Isaak lämnar det rena rama rock'n'roll-relaterade materialet. Som den smöriga "Can't Help Falling in Love" som nog enbart är en kommersiell eftergift. Och "It's Now or Never" som går över gränsen till det oacceptabla och jag tänker mer på "Oh sole mio" än Elvis.
Men det finns avslutningsvis några ljuspunkter. Som Jimmy Wages tidigare oupptäckta "Miss Pearl" från 1957. Primitiv ockabilly med en vass framträdande gitarr och passionerad orgel i kompet. Och ursprungligen 40-talslåten "My Happiness", som var det första som Presley en gång spelade in 1953, som här har förvandlats till en fin duett Ashley Monroe, från countrytjejtrion Pistol Annies.
1. ”Ring of Fire” (June Carter/Merle Kilgore)
1963. (”(Love's) Ring of Fire”) Från albumet "Folk songs old and new" med Anita Carter.
2. ”Trying to Get To You” (Rose Marie McCoy/Charles Singleton)
1954. Singel med The Eagles.
3. ”I Forgot to Remember to Forget” (Stan Kesler/Charlie Feathers)
1955. Singel med Elvis Presley.
4. ”Great Balls of Fire” (Otis Blackwell/Jack Hammer)
1957. Singel med Jerry Lee Lewis.
5. ”Can’t Help Falling in Love” (Hugo Peretti/Luigi Creatore/George David Weiss)
1962. Singel med Elvis Presley.
6. ”Dixie Fried” (Howard Griffin/Carl Perkins)
1956. Singel med Carl Perkins.
7. ”How’s the World Treating You” (Chet Atkins/Boudleaux Bryant)
1956. På ep:n ”Strictly Elvis” med Elvis Presley.
8. ”It’s Now or Never” (Wally Gold/Aaron Schroeder/Eduardo Di Capua)
1960. Singel med Elvis Presley. (Egentligen den italienska sången "O sole mio" från 1898)
9. ”Miss Pearl” (Jimmy Wages)
1957. Outgiven singel med Jimmy Wages.
10. ”Live It Up” (Chris Isaak)
2011. Original.
11. ”I Walk the Line” (Johnny Cash)
1956. Singel med låtskrivaren.
12. ”So Long I’m Gone” (Sam Phillips)
1957. Singel med Warren Smith.
13. ”She’s Not You” (Jerry Leiber/Mike Stoller/Doc Pomus)
1962. Singel med Elvis Presley.
14. ”My Happiness” (Betty Peterson Blasco/Borney Bergantine)
1947. Singel med The Marlin Sisters.
/ Håkan
<< | Mars 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: