Blogginlägg från 2011-12-21
Popmusikens finaste sound kommer från Wales
Ofta har det varit de små nästan osynliga artisterna som lyst som starkast i mitt musikaliska hjärta. I den beskrivningen passar IAN GOMM in alldeles förträffligt. Som medlem i Brinsley Schwarz stod han tveklöst i skuggan av Nick Lowe och när Ian 1978, efter flera års paus i offentligheten och tre år efter Brinsleys splittring, började spela in och ge ut skivor under eget namn stod han fortfarande i skuggan – nu av den stora kommersiella musikbranschen.
Han var som soloartist varken spektakulär, visuellt framträdande eller hade en image som drog till sig uppmärksamhet. Ian hade visat sig vara en alldeles lysande låtskrivare redan under Brinsley-tiden, där han ibland också tog mikrofonen, och som soloartist utvecklades skrivandet ytterligare. Under sin tämligen sporadiska solokarriär, som knappast kan kallas karriär i egentlig mening för en så jordnära och naturlig människa som Ian, har det främst varit egna låtar på repertoaren men han har också skrivit låtar till andra artister och jobbat som både producent och tekniker i andra sammanhang. Hela tiden från sitt hem i Llanfair Caereinion i norra Wales dit han emigrerade redan 1975.
Med sedvanlig hjälp av min vän Lasse Kärrbäck har vi satt ihop en tämligen heltäckande diskografi om Ian Gomm som inkluderar både hans egna skivor och sidoprojekt. Redan i januari 2009 gjorde vi en första variant på diskografi, dock en både bild- och textmässigt tunn historia, men vi har nu hittat formen för diskografier där det finns utrymme för både biografi och alla spännande stickspår i karriären. Efter diskografier med Brinsley Schwarz, Billy Bremner och Nick Lowe var det tämligen naturligt att fortsätta med Ian Gomm.
Från första singelspåret 1978, en cover på Chuck Berrys ”Come on, till duettskivan från förra året med amerikanen Jeb Loy Nichols, ”Only time will tell”, har Ian Gomm figurerat i många olika sammanhang. Från teknikeruppdrag med udda namn som Stranglers, Van Der Graaf Generator, Peter Hammill och Amon Düül via produktioner åt Bees Make Honey och Malcolm Morley, låtskrivande åt Sky och The Sinatras till alla alltmer sporadiska skivor under eget namn är Ian Gomm ett musikaliskt namn att ta på allvar.
En av Ian Gomms mest spridda låtar är ”Cruel to be kind”. En låt som han en gång i tiden, under Brinsleys sista dagar, skrev tillsammans med Nick Lowe. Spelades först in av Brinsley men gruppen sprack innan skivan gavs ut men just den inspelningen dök i maj 1978 upp under Lowes namn på en singel-b-sida. Lowe skulle sedan spela in den på nytt med Rockpile, ge ut den på ”Labour of lust”-albumet, förvandla låten till en populär konsertlåt innan Brinsleys originalalbum ”It’s all over now” släpptes 1988.
Ian Gomm har på senare år också spelat in sin egen version av ”Cruel to be kind”. Först på den Japan-pressade ”Crazy for you” (1997) och sedan på Nick Lowe-tributen ”Lowe profile” (2005).
I våra projekt med diskografier är både jag och Kärrbäck vana med att det dyker upp tidigare okända uppgifter, udda obskyra skivor och ibland otroligt spännande information i ämnet. Men i Ian Gomms fall var det mer än så. När vi startade informationsjakten om Ian Gomm på skiva upptäckte vi en mycket lågprofilerad verksamhet i Ian Gomms karriär: Under pseudonym har Ian skrivit och spelat in en mängd fotbollslåtar åt olika fotbollslag. Lasse Kärrbäck har gjort ett enormt jobb med att spåra upp alla de låtarna och sedan sökt (ibland med hjälp av Ian själv) detaljerad information med bildomslag. Just den grenen blev till slut så omfattande att vi gjorde en särskild diskografi med bara fotbollslåtar som finns här.
Under mitt och Lars arbete med de här diskografierna har vi kommit i kontakt med många människor och informationskällor. En av de finaste kommentarerna fick vi av den engelske journalisten och författaren John Blaney, som skrivit åtskilliga diskografiböcker om Paul McCartney och John Lennon och nu senast den nya pubrockbibeln "A Howlin' Wind". Blaney fick läsa vår Ian Gomm-diskografi och fällde följande kommentar:
"You have done a fantastic job with the website. There is lots of information and records that I didn't know about."
Lars var även i kontakt med Ian Gomm själv som förutom en massa viktiga detaljer även kunde förmedla följande intressanta anekdot:
"“One of the best moments of my musical career was back in the 70’s when Brinsley Schwarz was supporting Paul McCartney & Wings on his UK comeback tour. It was back in the hotel after the show and Linda had gone to bed early,” recalls Ian.” Paul’s personal roadie invited a few of us back to his room for a midnight sing along. He had said to me earlier at the bar how it was a shame that Paul had refused to sing any Beatles songs for years. To my surprise Paul was there too. The lights were dimmed as two acoustic guitars and a bottle of whisky miraculously appeared,
I grabbed one of the guitars and Paul had the other one. I noticed that even though he was a left handed player he strummed this right-handed acoustic as a left-hander would, that is in mirror reverse, it was very clever. After a few Chuck Berry songs everyone was singing along. Never being one to hold back I started strumming ‘Love Me Do’ and to everyone’s surprise Paul was singing along too. Not only that but when we got to the middle eight I looked up to see Paul McCartney looking a my fingers to see how the chords shapes went. Come on, now he plays old Beatles songs all the time!”
Välkomna till en spännande genomgång av Ian Gomms historia på skiva.
/ Håkan
Ian Gomm English Discography
IAN ROBERT GOMM föddes 17 mars 1947 i Chiswick i västra London. Hans första musikaliska intresse gav honom favoriter som The Ventures, The Everly Brothers och The Beatles. Ian var tidigt tekniskt intresserad och gick som teknikerlärling på EMI Ltd i Hayes, London, medan han i slutet på 60-talet spelade både komp- och sologitarr i många olika halvprofessionella band där han ofta var ledare. De r&b-baserade grupperna uppträdde i västra London på klubbar och pubar och spelade också förband till grupper som The Who, Pink Floyd och The Move.
Första bandet för Ian hette Unit 4 (ej att förväxlas med den samtida engelska hitgruppen Unit 4 + 2) och sedan spelade han i The Unknowns, The Triangle, The Generation och The Daisy Showband där också basisten Colin Bass var medlem. Bass fortsatte sedan i Velvet Opera.
I september 1970 svarade Gomm på en annons i Melody Maker där Dave Robinson, manager för gruppen Brinsley Schwartz, sökte efter en ”rhythm/lead guitarist with vocal ability to sing, write and play any other instruments, interested or into country flavored music”. Ian passade in perfekt på den beskrivningen, sökte och fick jobbet samma månad.
Åren med Brinsley Schwartz och bandets diskografi finns dokumenterat här.
Tack vare min vän Lasse Kärrbäcks goda kontakter med Ian Gomm kan jag här exklusivt presentera unika bilddokument från Ian Gomms första stapplande steg i artistbranschen från mitten av 60-talet. Samtliga grupper var stationerade i västra London. Innan det blev 70-tal och Brinsley Schwarz kom in i bilden.
1964 Unit 4: Ian Gomm (gitarr), Martin Davis (bas), Frank Kennington (sång) och Simon ? (trummor)
1965 The Unknowns: Ian Gomm (gitarr), Martin Davis (gitarr), Jerry ? (sång), Maurice ? (bas) och Ian ? (trummor).
1966 The Generation: Ian Gomm (gitarr/sång), Martin Davis (gitarr), Maurice ? (bas) och Ian ? (trummor).
1967/8
The Triangle:
Ian Gomm (gitarr/sång)
Ian McGinnes (bas)
Gordon Edwards (trummor)
Ian Gomm berättar idag: “The Triangle Group who supported Pink Floyd at The Boat House (Kew) 25th October 1968 (London, England). The audience booed The Pink Floyd off the stage that night and The Triangle had to go back on and play again to stop a near riot!
The Daisy Showband, som ibland kallades Dumpkoff, bestod 1969 av Ian Gomm (gitarr/sång), Colin Bass (bas) och Roger ? (trummor).
Redan som medlem i Brinsley Schwartz började Ian Gomm arbeta i studion som musiker. Tillsammans med sina bandkollegor spelade han på skivor med Ernie Graham ("Ernie Graham", 1971), Frankie Miller ("Once in a blue moon", 1972) och Dave Edmunds ("Subtle as a flying mallet", 1975). Här har jag skrivit om de tre skivorna.
När Brinsley Schwartz splittrades i mars 1975 flyttade Gomm med fru Karen och familjen, dottern Heidi och sonen Sam, till Wales och den lilla byn Llanfair Caereinion långt upp i County Powys. Där började Ian med att bygga om inspelningsstudion Foel Recording Studio, som basisten i Hawkwind Dave Anderson var med och ägde, där han också blev anställd som tekniker och producent.
Ian Gomm på plats bakom mixer-
bordet
i Foel
Recording
Studio.
Bland de första tekniker-uppdragen för Ian var i mars 1976 när en ny engelsk grupp som hette The Stranglers anlände till byn och studion i en glassbuss som ägdes av trummisen... De fyra medlemmarna ville spela in fyra demos, låtarna "Peaches", "Down In The Sewer", "Tomorrow was hereafter" och "Bitching", som senare skulle leda till skivkontrakt för gruppen.
1992 släpptes de här inspelningar på skiva, "The Early Years '74 '75 '76 Rare Live and Unreleased", med Stranglers.
Mellan 27 juni och 4 juli 1976 jobbade Ian Gomm som tekniker (tillsammans med Pat Moran) på inspelningarna i Foel Studios för albumet "Over" med sångaren från Van Der Graaf Generator, Peter Hammill som släpptes 1977.
1977 mixade Ian musiken på Amon Düül II:s album "Almost Alive...And Looking Fine". Och producerade den engelska pubrockgruppen Bees Make Honeys ep "Bees Make Honey". Samma år jobbade han som tekniker på Van Der Graaf Generators album "The Quiet Zone, the Pleasure Dome".
1978 fick Ian Gomm skivkontrakt som soloartist på det engelska skivbolaget Albion Records. Bolaget startades ursprungligen 1976 som ett management och en bokningsfirma av Ian Grant, Dai Davies (tidigare manager åt bland annat Brinsley Schwarz, Ducks Deluxe och Stranglers) och Derek Savage och började ge ut skivor 1978 av vilka "Come on" med Gomm blev den första.
1978 distribuerades Albion av EMI, 1979 av Arista och från 1980 till 1984 av Spartan.
24 mars 1978
IAN GOMM
Come on (Chuck Berry)
Darkest night (Ian Gomm)
(Albion ION 1)
Producerad av Martin Rushent
"Come on" var ursprungligen en singel med låtskrivaren (1961) men kanske mest känd som Rolling Stones debutsingel 1963.
I maj 1978 dök den första officiella versionen av Nick Lowe/Ian Gomm-låten "Cruel to be kind" upp på skiva. I en Brinsley Schwartz-inspelad version från 1974 men under Nick Lowes namn på b-sidan till singeln "Little Hitler". Lowe skulle snart spela in låten på nytt tillsammans med Rockpile där den hamnade på "Labour of lust"-albumet, medan originalversionen under Brinsley Schwartz namn inte skulle dyka upp tillfälligt förrän 1988 på albumet "It's all over now".
15 september 1978
IAN GOMM
Hold on (Ian Gomm)
Chicken run (Ian Gomm)
(Albion ION 2)
Producerad av Martin Rushent
Två originallåtar från den kommande solodebuten "Summer holiday".
1978 12”
IAN GOMM
Hold on (Ian Gomm)
Chicken run (Ian Gomm)
(Albion 12-ION 2)
Producerad av Martin Rushent
Gomms andra singel gavs också ut som 12" maxisingel med i stort sett identiskt innehåll som på 7”:an. Men speltiden på "Hold on" skiljer sig marginellt, är 2:36 på 7":an och 2:44 på 12”:an. Men b-sidan är lika lång på båda utgåvorna.
1978 medverkade Ian Gomm på två olika album. Dels på Paul Downes album "Still life" (Sweet Folk & Country) där han spelade gitarr och sjöng och dels på Norman Mourants album "It's hard to live on dreams" där Ian spelade basgitarr.
1978
IAN GOMM
Summer Holiday
(Albion ALBG 100)
Producerad av Martin Rushent
Hooked on love (Ian Gomm)
Sad Affair (Ian Gomm)
Black and White (Ian Gomm)
Come On (Chuck Berry)
Hold On (Ian Gomm)
Airplane (Ian Gomm)
24 Hour Service (Ian Gomm)
That's the Way I Rock 'n' Roll (Ian Gomm)
Dirty lies (Ian Gomm)
You Can't Do That (John Lennon/Paul McCartney)
Chicken run (Ian Gomm)
Another Year (Ian Gomm)
Debutalbum, tio originallåtar och två covers. "Hooked on love" är en gammal Brinsley Schwartz-låt från "Please don't ever change" (1973). Låten "You can't do that" fanns med på Beatles album “A hard day’s night” från 1964.
Musiker: Ian Gomm, gitarr och sång, Herbie Flowers, bas, Chris Parren, keyboards, och Barry deSouza, trummor.
23 februari 1979
IAN GOMM
24 Hour Service (Ian Gomm)
Black and White (Ian Gomm)
(Albion ION 5)
Producerad av Martin Rushent
Två låtar från albumet.
I USA tillhörde Ian Gomm Stiff-klanen och skivbolaget Stiff/Epic släppte ”Summer holiday” i USA i juli 1979 men med den nya lite vitsiga titeln titeln ”Gomm with the Wind” där låtarna presenterades i en annan ordning. (Egentligen var det bara "Hold on"-låten som flyttats fram till förstalåt på albumet).
I samband med albumet släpptes just ”Hold On” på singel och blev populär på collegeradio och började klättra på Billboards Hot 100 där den som bäst nådde en hedrande 12:e-plats på hösten. Framgångarna gjorde att Ian med grupp fick agera förband på Dire Straits USA-turné i september/oktober 1979. Ian kompades då av Ray "Taff" Williams, gitarr, Nick Glennie-Smith, keyboards, Rod Demick, bas, och Alan Coulter, trummor.
Ian Gomms band 1979. Vid en konsert på Hope 'n' Anchor i London. Från vänster Ray Taff Williams, Alan Coulter, Ian Gomm, Nick Glennie-Smith (skymd) och Rod Demick (halvt skymd).
När Dire Straits återvände till Europa för turné fortsatte Gomm med band att turnera i USA. Samtidigt som relanseringen av Gomms debutalbum i USA bytte Gomms skivbolag Albion distributör i England, från United Artists till Arista. Skivan släpptes då på nytt även i England med samma titel och låtordning som i USA. Och den ursprungliga singeln ”Hold on”/”Chicken run” släpptes också på nytt men med nytt skivnummer, se nedan.
1979
IAN GOMM
"Talks"
(Stiff/Epic GOMM 1)
Come On (Chuck Berry)
That's the Way I Rock 'n' Roll (Ian Gomm)
Hooked on love (Ian Gomm)
Hold On (Ian Gomm)
You Can't Do That (John Lennon/Paul McCartney)
24 Hour Service (Ian Gomm)
En obskyr och tämligen unik skiva med undertiteln "Stiff Records Radio Interview D.J. Album". En promotionskiva riktad till den amerikanska marknaden. Utgiven i USA men tillverkad i England. På en amerikansk etikett... Radiokanaler och dj:s var målgruppen för skivan. Låtarna (se ovan) är alla hämtade från "Summer holiday"-albumet (eller "Gomm with the wind" som den här på amerikanskt vis kallas på omslaget och etiketten) blandas med inspelade intervjusvar av Ian på färdigkonstruerade frågor.
Även i Holland släpptes Ians "Summer holiday"-album 1979 med både ett nytt omslag och en ny titel, "Come on", på ett helt annat skivbolag (Ariola). Men med exakt samma låtordning som på originalet.
1979
IAN GOMM
Gomm with the wind
(Albion DAI 1)
Producerad av Martin Rushent
Hold On (Ian Gomm)
Hooked on love (Ian Gomm)
Sad Affair (Ian Gomm)
Black and White (Ian Gomm)
Come On (Chuck Berry)
Airplane (Ian Gomm)
24 Hour Service (Ian Gomm)
That's the Way I Rock 'n' Roll (Ian Gomm)
Dirty lies (Ian Gomm)
You Can't Do That (John Lennon/Paul McCartney)
Chicken run (Ian Gomm)
Another Year (Ian Gomm)
Se info ovan. Låtarna är identiska med "Summer holiday"-albumet men i en annan ordning.
Musiker: Ian Gomm, gitarr och sång, Herbie Flowers, bas, Chris Parren, keyboards, och Barry deSouza, trummor.
1979
IAN GOMM: Gomm with the wind (Albion TC-DAI 1)
"Gomm with the wind" släpptes även som kassett. Med samma låtordning som på albumet.
5 oktober 1979
IAN GOMM
Hold On (Ian Gomm)
Chicken run (Ian Gomm)
(Albion DEL 7)
Producerad av Martin Rushent
Ett nytt distributionsavtal, nu med Arista, och den oväntade USA-succén gjorde att Gomms andra singel gavs ut på nytt med ny etikettdesign och nytt skivnummer.
1979 släpptes den första officiella versionen av Nick Lowe/Ian Gomm-låten "God bless (whoever made you)" med Jona Lewie. En låt som ursprungligen spelades in av Brinsley Schwarz 1974 men inte gavs ut med den gruppen förrän 1988 på albumet "It's all over now".
Samma år skrev Ian låten "Carillion" tillsammans med sin basist Herbie Flowers. Herbie spelar också bas i gruppen Sky och låten hamnade på gruppens första album "Sky".
Ian Gomm fick sin första guldskiva för kompositionen "Carillion". Se till höger.
April 1980
IAN GOMM
Slow dancing (Jack Tempchin)
It don’t help (Ian Gomm)
(Albion DEL 10)
Producerad av Martin Rushent
Försmak från nästa Gomm-album. A-sidans amerikanska cover hade rötterna i gruppen Funky Kings repertoar där låtskrivaren Jack Tempchin var medlem. "Slow dancing" fanns med på den gruppens debutalbum från 1976.
1980
IAN GOMM
Man on a mountain (Ian Gomm)
It don’t help (Ian Gomm)
(Albion DEL 12, Sverige)
Producerad av Martin Rushent
En Sverige-utgiven Gomm-singel med två låtar från kommande albumet.
1980
IAN GOMM
Ian Gomm Demonstrates
(Albion Music Ltd GOMM1)
Only you (knowing me) (Ian Gomm)
You can't put me down (Ian Gomm)
Lonely avenue (Ian Gomm)
Let's stick together (Ian Gomm)
Only you (Ian Gomm)
Magic spell (Ian Gomm)
På Ian Gomms hemsida finns en diskografi med hans skivor, både engelska och amerikanska, och där förekommer en skiva med titeln "Ian Gomm demonstrates" som påstås utgiven 1981. En skiva som är näst intill omöjlig att spåra eller hitta information om. Ian Gomm själv meddelar att skivan aldrig gavs ut utan enbart fungerade som en förlagsskiva med demolåtar som skulle säljas till andra artister.
Skivan är enligt omslaget "utgiven" av Albion Music Ltd 1980 och innehåller sex låtar som vi varken förr eller senare har hört med Ian Gomm eller någon annan artist. Däremot är det flera titlar på den här skivan som känns bekanta i andra sammanhang...
Augusti 1980
IAN GOMM
What a blow
(Albion DAI 5) eller (Albion ALB 102)
Producerad av Martin Rushent
1. Man on a Mountain (Ian Gomm)
2. Jealousy (Ian Gomm)
3. Slow Dancing (Jack Tempchin)
4. Jaguar (Ian Gomm)
5. Ooh What a Night (Ian Gomm)
6. What a Blow (Ian Gomm)
7. Nobody's Fool (Ian Gomm)
8. Here It Comes Again (Ian Gomm)
9. It Don't Help (Ian Gomm)
10. When Sleep Is Just Enough (Ian Gomm)
11. Words of Love (Buddy Holly)
12. I Just Wanna Stay Here (Ian Gomm)
Andra albumet med tio originallåtar och två covers. Buddy Holly spelade in och gav ut "Words of love" på skiva 1957. Även Beatles gjorde en cover på låten till ”Beatles for sale”-albumet 1964.
På följande låtar, 1, 2, 3, 6, 7:
Ian Gomm, sång och gitarr, Taff Williams, gitarr, Rod Demick, bas, Nick Glennie-Smith, keyboards, Alan Coulter, trummor, och Alla + Martin Rushent, bakgrundssång.
På dessa låtar, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12:
Ian Gomm, sång och gitarr, Chris Parren, keyboards, Barry deSouza, trummor, Malcolm Morley, keyboards, B. J. Cole, pedal steel (på “When Sleep Is Just Enough”), Raf Ravenscroft, allt blås, Ian och Martin Rushent, bakgrundssång.
1980 skrev Ian Gomm och Herbie Flowers, basisten som spelade på Gomms första album "Summer holiday", två låtar tillsammans, "Just for you" och "Big George". Den förstnämnda släpptes på en Herbie Flowers-singel, båda låtarna finns med på Flowers album "A little potty" (1980) och "Big George" kom också som b-sida till Flowers "Burlington Bertie (Tramp)" (1981).
Den walesiska sångerskan Iris Williams spelade också in "Just for you" 1981. Gav ut den både som singel och på ett album som fick namn efter just den Gomm-låten.
September 1980
IAN GOMM
Jealousy (Ian Gomm)
Hooked On Love (American version) (Ian Gomm)
(Albion ION 1001)
Producerad av Martin Rushent
A-sidan från från "What a blow" och b-sidan, i en amerikaniserad version, från "Summer holiday"-albumet.
Februari 1981
ROD DEMICK & IAN GOMM
I’m in a heartache (Ian Gomm/Rod Demick)
Missing you (Ian Gomm/Rod Demick)
(Virgin VS 399)
Producerad av Ian Gomm/Nick Glennie-Smith
En överraskande duett med Ian och hans basist Rod Demick. Låten på a-sidan skulle dyka upp i en soloversion med Ian på nästa album, "The village voice", och även på en singel 1982. B-sidan skulle däremot bara komma ut en enda gång på skiva.
I januari 1981 producerade Ian Gomm/Nick Glennie-Smith en singel med gruppen The English, "Hooray for The English"/"When you fly" (Albion).
Juni 1981
IAN GOMM
I like you, I don’t love you (Ian Gomm/Nick Lowe)
Producerad av Ian Gomm & Nick Glennie-Smith
Nobody’s fool (Ian Gomm)
Producerad av Martin Rushent
(Albion ION 1016)
Den nyinspelade A-sidan är en gammal Brinsley Schwartz-singellåt från 1975 och finns inte på något Gomm-album medan b-sidan är ett "What a blow"-spår.
1981 Flexi
IAN GOMM
You can’t catch me (Ian Gomm)
(The dB’s: Amplifier)
(999: Indian reservation 999)
(Hazel O’Connor: Runaway)
(Albion NYR 1, USA)
En flexiskiva med fyra Albion-artister som gavs bort gratis tillsammans med New York Rocker-tidningen. Gomms "Your can't catch me" var en exklusiv försmak från albumet "The Village voice" som skulle komma året därpå.
1 februari 1982
Ian Gomm, som här kompas av skivbolagskollegorna i den amerikanska gruppen The dB's, medverkar på det svenska tv-programmet Måndagsbörsen (sm felaktigt har daterats 1981 på YouTube-länken). Först sjunger Ian "I just wanna stay here", intervjuas sedan och spelar därefter "Hold on”.
Enligt ett klipp i Expressen träffades Gomm och bandet för första gången dagen före tv-programmet. I intervjun visar sig Gomm stå med båda fötterna på jorden utan ambition att bli någon superstjärna.
- Jag har träffat för många superstjärnor som inte kllarat framgången. Jag kan ändå inte köra mer än en bil åt gången.
Gomm beskrivs i artikeln som genomsympatisk och extremt vanlig och han hade inte mycket till övers för skivbrabnschen.
- Ofta är det viktigare vem som äter middag med vem än hur musiken låter, sa Ian Gomm.
Här följer hela Måndagsbörsen-programmet från Hamburger Börs i Stockholm 1 februari 1981. Förutom Ian Gomm medverkar bland annat Björn Skifs, Extra (med Anne-Lie Rydé), The Go-Go's, The Db's och Hans Arnold. Programledare är Susanne Olsson och Staffan Schmidt.
Februari 1982
IAN GOMM
She’ll never take the place of you (Al Anderson)
Hole in the middle (Ian Gomm)
(Albion ION 1026)
Producerad av Ian Gomm/Nick Glennie-Smith
Två låtar från kommande albumet "The village voice". A-sidan är en NRBQ-cover som med titeln “Never take the place of you” skrevs av bandets gitarrist till albumet “Tiddlywinks” som gavs ut i december 1979.
1982 producerade Ian Gomm en singel med Studio 2, "Devil and the deep blue sea"/"Nobody's fool" (inte Gomms låt!) (Albion).
November 1982
IAN GOMM
Leave it to the music (Ian Gomm/Bob Andrews)
Producerad av Ian Gomm/Bob Andrews/Nick Glennie-Smith
You can't catch me (Ian Gomm)
Producerad av Ian Gomm/Nick Glennie-Smith
(Albion ION 1040)
Två låtar från kommande albumet "The village voice".
1983
IAN GOMM
The Village voice
(Albion ALB 112)
Producerad av Ian Gomm/Nick Glennie-Smith
utom *Producerad av Ian Gomm/Bob Andrews/Nick Glennie-Smith
Love Is Gone (Alex Call)
Hearts on fire* (Ian Gomm)
I'll Be Around (Lee Kosmin/Ian Gomm)
You Can't Catch Me (Ian Gomm)
Hole In The Middle (Ian Gomm)
Leave It To The Music* (Bob Andrews/Ian Gomm)
Louise (Ian Gomm)
Melody From Mars* (Ian Gomm)
I'm In A Heartache (Ian Gomm/Rod Demick)
She'll Never Take The Place Of You (Al Anderson)
Nobody Home (Ian Gomm/Lee Kosmin)
Murder In The Night (Ian Gomm/Rod Demick)
Gomms tredje soloalbum innehåller 12 låtar inklusive två covers. "Love is gone" är en Clover-cover skriven av det bandets sångare och finns på deras album “Fourty niner” från 1971. Låtskrivarpartnern Lee Kosmin var en mindre känd engelsk pubrockfigur på 70-talet.
Musiker: Ian Gomm, gitarr och sång, Bob Andrews, keyboards, Nick Glennie-Smith, keyboards, Rod Demick, bas och sång, Alan Coulter, trummor, Ray "Taff" Williams, gitarr och sång, och Phil Palmer, gitarr, och Raf Ravenscroft, saxofon.
1983
IAN GOMM: The Village voice (Albion CALB 112)
"The Village voice" släpptes även på kassett. Andra sidan av kassetten var en samling från Ian Gomms båda tidigare album "Summer holiday" och "What a blow" plus en singel från 1981, "I like you, I don't love you".
Februari 1983
IAN GOMM
I’m in a heartache (Ian Gomm/Rod Demick)
Producerad av Ian Gomm/Nick Glennie-Smith
City style (Ian Gomm/Rod Demick)
Producerad av Ian Gomm/Nick Glennie-Smith
Sad affair (Ian Gomm)
Producerad av Martin Rushent
(Albion ION 1043)
Trelåts-singel där a-sidan är den gamla "I'm in a heartache"-låten som Ian först gjorde som duett med Rod Demick 1981 och sedan spelades in på nytt med Ian själv till albumet "The village voice". "City style" är en unik Gomm-låt som inte finns tillgänglig någon annanstans medan "Sad affair" överraskande är en gammal låt från fyra år gamla "Summer holiday"-albumet.
1983 medverkade Ian på en singel, "On the mountain" (Albion) med John David, basisten och låtskrivaren som turnerat med Dave Edmunds.
Den engelska gruppen The Sinatras släppte en singel 1985, "I'm lonely", som Ian Gomm skrivit tillsammans med bandets sångare Tommy Hamilton.
1986 släppte Ian ett album i Tyskland, "What makes a man a..." (Pickup) som är identiskt med det engelska "Images"-albumet (se nedan) minus två låtar, "It's gotta be magic" och "Images".
1 september 1986
IAN GOMM
It’s got be magic (Ian Gomm/Rod Demick)
Play on (Ian Gomm)
Producerad av Ian Gomm
(Decal CYZ 7-116)
Två låtar från kommande albumet "Images".
1986
IAN GOMM
Images
(Decal LIK 4)
Producerad av Ian Gomm
It's Gotta Be Magic (Ian Gomm/Rod Demick)
Little Lost Lamb (Ian Gomm)
Lego (Ian Gomm)
Modern Soul (Ian Gomm/Ian Bobby)
The State I'm In (Ian Gomm)
Cheap Hearts Hurt (Ian Gomm)
Play On (Ian Gomm)
Images (Ian Gomm)
What Makes A Man A... (Robin Pizer)
TV Times (Ian Gomm/Kenny Pickett)
That Girl (Ian Gomm/Steve Aparicio)
Beauty & The Beast (Ian Gomm)
Cry Myself To Sleep (Paul Kennerly)
Keep On Dancing (Ian Gomm/Bob Andrews)
Gomms fjärde soloalbum med 14 låtar av vilka två är covers. "What Makes A Man A..." fanns, med hela titeln ”What makes a man a man”, med på den engelska gruppen Gypsys album ”English Gypsy” från 1971. Skriven av bandets gitarrist. Amerikanska The Judds gjorde originalet till "Cry myself to sleep" 1983 på albumet ”Wynonna & Naomi”. Skriven av engelsmannen Paul Kennerley (som stavas så).
Låtskrivarpartners: Ian Bobby, elektronisk musiker(!), Kenny Pickett, en gång sångare i Creation och har skrivit låtar åt både Dave Edmunds och Billy Bremner, Steve Aparicio, vän med Gomm som har skrivit både låttexter och omslagstext till honom, Bob Andrews, pianist i Brinsley Schwarz och senare i Graham Parker & Rumour.
Mellan oktober 1984 och september 1985 var det meningen att Van Der Graaf Generator, med Peter Hammill i spetsen, skulle slutföra gamla inspelningar från 70-talet, På låten ”The epilogue”, den enda låten som överlevt de ursprungliga inspelningarna 1977, är Ian Gomm tekniker och spelar även gitarr på spåret. Resten av skivan, "Now and then" som släpptes 1988, spelades in på nytt.
1997
IAN GOMM
Crazy for you
(Gommsongs MSI 10111, Japan)
Bringdown (Ian Gomm)
Cruel to Be Kind (Nick Lowe/Ian Gomm)
Fool for You (Lee Kosmin/Ian Gomm)
Why Do We Have to Make Friends? (Ian Gomm)
War of Words (Bob Andrews/Ian Gomm)
I Wasn't Looking for Love (Tommy Hamilton/Ian Gomm)
The Love We Make (Ian Gomm)
Crazy for You (Ian Gomm)
Always and Forever (Ian Gomm)
How Could Love Last So Long? (Bob Andrews/Ian Gomm)
If All the Love in the World (Tommy Hamilton/Ian Gomm)
It Sounds the Same (Steve Aparicio/Ian Gomm)
Gomm-album endast utgiven på skiva i Japan och kassett (se nedan) i England. Inga covers men flera låtskrivarpartners där Bob Andrews, Lee Kosmin och Steve Aparicio dykt upp tidigare (se ovan). Tommy Hamilton var under namnet Tommy Sinatra sångare och låtskrivare i gruppen The Sinatras som Gomm samarbetade med vid några tillfällen.
Musiker: Ian Gomm, gitarr och sång, Bob Andrews, keyboards, John Pugh, blås och munspel, Charlie Mason, gitarr, Lee Kosmin, keyboards och sång, Colin Coote, steelgitarr, Rees Wesson, dragspel, Martyn Stogdon, gitarr, och Eddie Gartry, slagverk.
"Crazy for you" släpptes även som kassett.
10 april 2002
IAN GOMM
Rock’n’roll heart
(Gommsongs GOMCD1)
Gone Fishin' (General Johnson)
Rock'N'Roll Heart (Noel Brown)
Little Lost Now (Ian Gomm)
The Devil I Know (Ian Gomm)
Don't Cry (Ian Gomm)
You've Broken Every Heart (Steve Aparicio/Ian Gomm)
Ten Commandments (Ian Gomm)
Hold On To A Dream Tonight (Lee Kosmin/Ian Gomm)
All The Other Girls (Tommy Hamilton/Ian Gomm)
Everybody Wants To Get It (Ian Gomm)
You Treat Me Like A King (Ian Gomm)
Strange Feeling (Ian Gomm)
Gomms femte soloalbum med tio låtar plus två covers. "Gone fishin'" är skriven av sångaren i amerikanska Chairmen Of The Board, General Norman Johnson, och finns på den gruppens album “Alive & kickin’” från 1995. Noel Brown är en engelsk bluesgitarrist och låtskrivare.
Musiker: Ian Gomm, sång och gitarr, Jeff ”Stick” Davis, bas, Pat McInerney, trummor och slagverk, Clive Gregson, gitarr och keyboards, Brooke Langton, steelgitarr, Joey Meskulin, dragspel, Ronnie McCoury, mandolin, James Hooker, orgel, Michael Snow, piano, Chas Williams, steelgitarr, och Michael Webb, keyboards. Kör: ”The Chiclets” Le Ann Etheridge och Cathryn Craig. Gästsång: Russel Smith på ”Gone Fishin” och Nanci Griffith på ”Don’t Cry”.
2002 släpptes ett album med Malcolm Morley, "Lost and found", som spelades in 1976 men sedan dess hade varit försvunnet. Malcolm, som hade varit med i Help Yourself, Bees Make Honey och Man, tog med sig gruppen Plummet Airlines, som han turnerade med till och från, till Wales och elva egna låtar. Efter inspelningen var det inget skivbolag som nappade och inspelningarna försvann tills Ian Gomm hittade mastertejperna 2002 då skivan gavs ut, 26 år efter inspelning.
Oktober 2002
IAN GOMM
24 hour service
(Hux HUX035)
It Don't Help (Ian Gomm)
24 Hour Service (Ian Gomm)
Dirty Lies (Ian Gomm)
Come On (Chuck Berry)
Sad Affair (Ian Gomm)
Slow Dancing (Jack Tempchin)
Man On A Mountain (Ian Gomm)
Chicken Run (Ian Gomm)
Airplane (Ian Gomm)
What A Blow
You Can't Do That (John Lennon/Paul McCartney)
Hold On (Ian Gomm)
Black And White (Ian Gomm)
Hooked On Love (Ian Gomm)
En BBC-liveinspelning från 1982. Samtliga låtar redan utgivna på Gomms studioalbum.
Musiker: Ian Gomm, gitarr och sång, Nick Glennie-Smith, keyboards och sång, Rod Demick, bas och sång, Alan Coulter, trummor, och Taff Williams, gitarr och sång.
18 april 2005
IAN GOMM
Hold On: Very Best of Ian Gomm
(Cherry Red CDMRED270)
Hooked on love (Ian Gomm)
24 Hour Service (Ian Gomm)
Sad Affair (Ian Gomm)
Hold On (Ian Gomm)
Come On (Chuck Berry)
Man on a Mountain (Ian Gomm)
Nobody's Fool (Ian Gomm)
What a Blow (Ian Gomm)
Here It Comes Again (Ian Gomm)
It Don't Help (Ian Gomm)
I'm in a Heartache (Ian Gomm)
You Can't Catch Me (Ian Gomm)
Louise (Ian Gomm)
Hearts on Fire (Ian Gomm)
Murder in the Night (Ian Gomm)
Going Through the Motions (Ian Gomm)
Cheap Hearts Hurt (Ian Gomm)
I Wasn't Looking for Love (Ian Gomm)
Little Lost Now (Ian Gomm)
Don't Cry (Ian Gomm)
En samlingsskiva med enbart redan utgivet material.
8 nov 2005
"Lowe profile"
(Brewery 0942, USA)
IAN GOMM: Cruel to be kind (Nick Lowe/Ian Gomm)
Gomm sjunger sin numera klassiker i en nyinspelad utmärkt version.
12 maj 2006
"Joe Meek Shall Inherit The Earth - Volume2"
(The Western Star WSRC014)
IAN GOMM, CLEM CATTINI & RAY FENWICK: Please don’t touch (Heath Robinson)
IAN GOMM & THE WESTERN ALL STARS: Please stay (don’t go) (Burt Bacharach/Bob Hilliard)
En tribute-skiva som hyllar den engelske skivproducenten Joe Meek. "Please Stay" spelades ursprungligen in av The Drifters 1961, och originalversionen till "Please Don't Touch" gjordes av Johnny Kidd and the Pirates 1959.
Musiker: “Please Don’t Touch”: Ian Gomm, akustisk gitarr och sång, Clem Cattini, trummor, Ray Fenwick, elgitarr och bas, Alan Wilson, kör.
“Please Stay”: Ian Gomm, gitarr och sång, Andy Stradling, orgel, Ben Turner, trummor, Alan Wilson, gitarr och keyboards, Ivan Bojczuk, bas, och Christine Gibbs/Alan Wilson, kör.
18 maj 2010
IAN GOMM & JEB LOY NICHOLS
Only time will tell
(Relaxa 038, USA)
Producerad av Ian Gomm
Take This Hurt Off Me (Big John Hamilton/Melvin Mims)
Hold On To A Dream (Ian Gomm)
I’ll Take Good Care Of You (Bert Berns/Jerry Ragavoy)
Snakes and Ladders (Ian Gomm/Jeb Loy Nichols)
Surprise Surprise (Jim Ford/Bobby Womack)
Mister Moon (Alex Call)
Quiet Life (Jeb Loy Nichols)
Hooked On Love (Ian Gomm)
You Must Believe Me (Curtis Mayfield)
Lover’s Walk (Jeb Loy Nichols)
Years from Now (Charles Cochran/Roger Cook)
Go Through Sunday (Jim Ford)
No One Loves You Like I Do (Ian Gomm)
I can’t write another song (Ian Gomm)
Ian Gomms duettskiva med den amerikanske sångaren och singer/songwritern Jeb Loy Nichols innehåller oväntat många covers. Hälften av materialet på ”Only time will tell” är hämtat från andra låtskrivare och sångare.
Inte överraskande gör de två Jim Ford-låtar. Fords egen version av ”Go through Sunday” letades upp i samband ”The sounds of our time”-utgivningen och ”Surprise surprise” gjordes först på skiva av medlåtskrivaren Bobby Womack redan 1984.
”I’ll take good care of you” gjordes i original av Garnet Mimms 1966. Och Gomm spelade in låten tillsammans med sina Brinsley-kompisar redan 1974 och utgiven på det intressanta ”It’s all over now”-albumet.
”Mister moon” är hämtat från ett Clover-album, ”Fourty niner”, från 1971, ”Take this hurt off me” var en obskyr singel-b-sida med Big John Hamilton 1969, ”Years from now” är en Dr Hook-singel 1980 och Curtis Mayfields ”You must believe me” gavs ursprungligen ut på en Impressions-singel 1964.
Musiker: Ian Gomm, gitarr och sång, Jeb Loy Nichols, gitarr, Wurlitzer keyboard och sång, Andy Hamill, ståbas, Clive Gregson, elgitarr och dragspel, Pat McInerney, percussion.
14 september 2010
"35 Years Bear Family Records"
(Bear Family BCD 17035 PR)
IAN GOMM & JEB LOY NICHOLS: Running Bear (JP Richardson)
En cover på Johnny Prestons hitlåt från 1959. Specialinspelad av Ian och Jeb Loy, utan andra musiker, till en box som gavs ut i samband med Bear Familys 35-årsjubileum 2010.
Alla medverkande artister på boxen bidrog med specialinspelade låtar som alla hade "bear" i titlarna. Upplagan sålde slut på lite mer än 2 månader och boxen röstades fram på listan bland 2010 års bästa boxar i bland annat Record Collector.
2013
IAN GOMM
Ian Gomm Demonstrates
(Sound Asleep ZZZ 032)
Only you (knowing me) (Ian Gomm)
You can't put me down (Ian Gomm)
Lonely avenue (Ian Gomm)
Let's stick together (Ian Gomm)
Only you (Ian Gomm)
Magic spell (Ian Gomm)
En återutgivning av Ian Gomms demosamling från 1980 där den ursprungligen figurerade i den här diskografin. Det är Jerker Emanuelson i Vara som gav ut den på sin egen etikett Sound Asleep. En skiva som i original är näst intill omöjlig att finna. Mer info under 1980-utgivningen.
Ett stort tack till Lasse Kärrbäck för inscannade bilder, omslag och ovärderlig kunskap.
/ Håkan
Ian Gomm Football
Jag vet inte om IAN GOMM är fotbollsfantast. Däremot har han under åren engagerat sig i fotbollslåtar. Skrivit flera, spelat in ännu fler (ofta under pseudonym) och även producerat ett flertal till både fotbollsklubbar och landslag.
Under den här nästan obskyra verksamheten har Ian gömt sig under alter egon som Sandy Scot, James Broon, Ian St Gomm, Barry Glamorgan, World Cup Willy, Chicken Ron (uppkallad efter Gomm-låten ”Chicken run”) och Red Deville, ett artistnamn som syftar till både Uniteds klubbfärg och Ians hårfärg...
Ian har skrivit låtarna till fotbollsklubbar som Manchester United, West Ham, Glasgow Rangers, Celtic och Southampton men också till landslag som England, Skottland och Wales, där Ian Gomm är bosatt sedan 36 år.
Oktober 1995
MANCHESTER UNITED FC
“Cantona - the album”
(Exotica PELE10CD)
RAYMOND BIZARRE: Eric Cantona (prod Ian Gomm)
RED DEVILLE: Eric Cantona - What A Bloody Star (prod Ian Gomm)
1996
GLASGOW CELTIC FC
”Hail! Hail! Celtic”
(Cherry Red CDGAFFER12)
JAMES BROON AND HIS TECHNO TRIO: Celtic’s Foreign Legion
Mars 1997
MANCHESTER UNITED FC
”Georgie - the Best album”
(Exotica Records PELE13CD)
RED DEVILLE: Golden Feet
15 maj 1998
SCOTLAND
”Scotland: The Tartan Army World Cup Anthems”
(Cherry Red CDGAFFER26)
SANDY SCOT: Scotland rules
16 november 1998
"The world of Football"
(Hallmark)
RED DEVILLE: Fergie don't go
2 november 1998
WEST HAM UNITED FC
”Forever Blowing Bubbles”
(Cherry Red CDGAFFER7)
CHICKEN RON: Over Land & Sea (Ian Gomm)
12 april 1999
GLASGOW RANGERS FC
”Ibrox Anthems”
(Cherry Red CDGAFFER30)
SANDY SCOT: (Theme from) The Great Escape
SANDY SCOT: We’re The Rangers
15 april 2004
SOUTHAMPTON FC
”Super Saints - Twenty Classics”
(Cherry Red CDGAFFER27)
IAN ST GOMM: When The Saints Go Marchin’ In
23 maj 2006
ENGLAND
”World Cup Fever”
(Phantom 919470)
WORLD CUP WILLY: (Theme from) The Great Escape
4 oktober 2004
WALES
”Land of my fathers”
(Cherry Red CDGAFFER54)
BARRY GLAMORGAN: Can’t take my eyes of you
2009
MANCHESTER UNITED FC
”Sir Alex the Coaching King - Fergie’s No 1! [Forever United!]”
(Raging Bull Records, Australia)
CODE RED: Fergie’s No 1! (Please Don’t Go!) (David G.P. Burmingham/Ian Gomm)
CODE RED: Fergie’s No 1! (’Fergie!’ Chant) (David G.P. Burmingham/Ian Gomm)
juni 2014
JEB LOY NICHOLS and IAN GOMM
Kick a ball
(Jeb Loy Nichols/Ian Gomm)
REACHAROUND ALLSTARS
Kick a dub
(Jeb Loy Nichols/Ian Gomm)
(Reacharound Records)
/ Håkan
<< | December 2011 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: