Blogginlägg
Popmusikens finaste sound kommer från Wales
Ofta har det varit de små nästan osynliga artisterna som lyst som starkast i mitt musikaliska hjärta. I den beskrivningen passar IAN GOMM in alldeles förträffligt. Som medlem i Brinsley Schwarz stod han tveklöst i skuggan av Nick Lowe och när Ian 1978, efter flera års paus i offentligheten och tre år efter Brinsleys splittring, började spela in och ge ut skivor under eget namn stod han fortfarande i skuggan – nu av den stora kommersiella musikbranschen.
Han var som soloartist varken spektakulär, visuellt framträdande eller hade en image som drog till sig uppmärksamhet. Ian hade visat sig vara en alldeles lysande låtskrivare redan under Brinsley-tiden, där han ibland också tog mikrofonen, och som soloartist utvecklades skrivandet ytterligare. Under sin tämligen sporadiska solokarriär, som knappast kan kallas karriär i egentlig mening för en så jordnära och naturlig människa som Ian, har det främst varit egna låtar på repertoaren men han har också skrivit låtar till andra artister och jobbat som både producent och tekniker i andra sammanhang. Hela tiden från sitt hem i Llanfair Caereinion i norra Wales dit han emigrerade redan 1975.
Med sedvanlig hjälp av min vän Lasse Kärrbäck har vi satt ihop en tämligen heltäckande diskografi om Ian Gomm som inkluderar både hans egna skivor och sidoprojekt. Redan i januari 2009 gjorde vi en första variant på diskografi, dock en både bild- och textmässigt tunn historia, men vi har nu hittat formen för diskografier där det finns utrymme för både biografi och alla spännande stickspår i karriären. Efter diskografier med Brinsley Schwarz, Billy Bremner och Nick Lowe var det tämligen naturligt att fortsätta med Ian Gomm.
Från första singelspåret 1978, en cover på Chuck Berrys ”Come on, till duettskivan från förra året med amerikanen Jeb Loy Nichols, ”Only time will tell”, har Ian Gomm figurerat i många olika sammanhang. Från teknikeruppdrag med udda namn som Stranglers, Van Der Graaf Generator, Peter Hammill och Amon Düül via produktioner åt Bees Make Honey och Malcolm Morley, låtskrivande åt Sky och The Sinatras till alla alltmer sporadiska skivor under eget namn är Ian Gomm ett musikaliskt namn att ta på allvar.
En av Ian Gomms mest spridda låtar är ”Cruel to be kind”. En låt som han en gång i tiden, under Brinsleys sista dagar, skrev tillsammans med Nick Lowe. Spelades först in av Brinsley men gruppen sprack innan skivan gavs ut men just den inspelningen dök i maj 1978 upp under Lowes namn på en singel-b-sida. Lowe skulle sedan spela in den på nytt med Rockpile, ge ut den på ”Labour of lust”-albumet, förvandla låten till en populär konsertlåt innan Brinsleys originalalbum ”It’s all over now” släpptes 1988.
Ian Gomm har på senare år också spelat in sin egen version av ”Cruel to be kind”. Först på den Japan-pressade ”Crazy for you” (1997) och sedan på Nick Lowe-tributen ”Lowe profile” (2005).
I våra projekt med diskografier är både jag och Kärrbäck vana med att det dyker upp tidigare okända uppgifter, udda obskyra skivor och ibland otroligt spännande information i ämnet. Men i Ian Gomms fall var det mer än så. När vi startade informationsjakten om Ian Gomm på skiva upptäckte vi en mycket lågprofilerad verksamhet i Ian Gomms karriär: Under pseudonym har Ian skrivit och spelat in en mängd fotbollslåtar åt olika fotbollslag. Lasse Kärrbäck har gjort ett enormt jobb med att spåra upp alla de låtarna och sedan sökt (ibland med hjälp av Ian själv) detaljerad information med bildomslag. Just den grenen blev till slut så omfattande att vi gjorde en särskild diskografi med bara fotbollslåtar som finns här.
Under mitt och Lars arbete med de här diskografierna har vi kommit i kontakt med många människor och informationskällor. En av de finaste kommentarerna fick vi av den engelske journalisten och författaren John Blaney, som skrivit åtskilliga diskografiböcker om Paul McCartney och John Lennon och nu senast den nya pubrockbibeln "A Howlin' Wind". Blaney fick läsa vår Ian Gomm-diskografi och fällde följande kommentar:
"You have done a fantastic job with the website. There is lots of information and records that I didn't know about."
Lars var även i kontakt med Ian Gomm själv som förutom en massa viktiga detaljer även kunde förmedla följande intressanta anekdot:
"“One of the best moments of my musical career was back in the 70’s when Brinsley Schwarz was supporting Paul McCartney & Wings on his UK comeback tour. It was back in the hotel after the show and Linda had gone to bed early,” recalls Ian.” Paul’s personal roadie invited a few of us back to his room for a midnight sing along. He had said to me earlier at the bar how it was a shame that Paul had refused to sing any Beatles songs for years. To my surprise Paul was there too. The lights were dimmed as two acoustic guitars and a bottle of whisky miraculously appeared,
I grabbed one of the guitars and Paul had the other one. I noticed that even though he was a left handed player he strummed this right-handed acoustic as a left-hander would, that is in mirror reverse, it was very clever. After a few Chuck Berry songs everyone was singing along. Never being one to hold back I started strumming ‘Love Me Do’ and to everyone’s surprise Paul was singing along too. Not only that but when we got to the middle eight I looked up to see Paul McCartney looking a my fingers to see how the chords shapes went. Come on, now he plays old Beatles songs all the time!”
Välkomna till en spännande genomgång av Ian Gomms historia på skiva.
/ Håkan
Ian Gomm English Discography
"A Christmas record"
<< | December 2011 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: