Blogginlägg från 2020-11-09
LIVEALBUM #26: Ulf Lundell
ULF LUNDELL: ”Maria kom tillbaka” Live (EMI/Rockhead, 1993)
EFTER NÄSTAN TVÅ DECENNIER SOM turnerande artist lyckades Ulf Lundell 1993 genomföra en sommarturné utan skandaler, utan inställda konserter och utan negativa rubriker. Det var musikalisk och personlig succé från början till slut. Den succén resulterade i ett magnifikt live-trippel-album som utan att skämmas har fått plats på min Bästa Live-album-lista.
De tre live-skivorna innehåller detaljer som jag egentligen lovade mig själv skulle diskvalificera skivan från min lista. Som exempelvis den inledande studioinspelade låten ”Östra Svealand”, en visserligen alldeles gudomligt vacker klassisk sång med kraftfullt stråkarrangemang och mezzosopranen Barbro Nettin som underbart intro, som är så långt från liveatmosfär som det går att komma. Ytterligare två låtar är inspelade utanför konsertscenen, på Grand Hotell i Lund. Som traditionell liveskiva haltar den här maffiga samlingen något.
Ändå är ”Maria kom tillbaka” en underbar återupplevelse av en av Lundells bästa turnéer, hans stora comeback i allra bästa form, på ett mastodontverk (tre cd = 3 tim 20 min!) som bekräftar storheten hos både artist och ett otroligt starkt kompband. Med en speltid som även får den längsta Lundell-konserten att blekna i jämförelse.
Sommaren 1993 var det två år sedan som Ulf Lundell hade turnerat på konventionellt sätt och bandet bakom var nu till stora delar nytt. ”Gamlingarna” Magnus Tengby, gitarr, och Hasse Engström, keyboards, var rutinerade i sammanhanget medan den spännande Lolita Pop-gitarristen Sten Booberg var en ny energisk färgklick. Där fanns också en stabil trygg kompsektion, Thomas Hultcrantz, bas, och Björn Gideonsson, trummor, som hade gemensam bakgrund i Mosquitos. Till den traditionellt rockiga sättningen tillkom de rutineradse körtjejerna Ebba Forsberg och Maria Blom, på instrument som dragspel och gitarr, som gav det musikaliska soundet en positiv touch i stort.
Jag såg med egna ögon och hörde med egna öron tre konserter på den här oöverträffade Lundell-turnén och det har naturligtvis påverkat mina känslor och åsikter om skivan. På en turné där konserterna spelades in på tio olika platser, från småställen som Östervåla och Tidaholm till stora städer som Malmö och Göteborg, och 34 låtar har sorterats ut och ska enligt marknadsföringen fungera som ett gig fast lite fylligare och kraftigt förlängt.
JAG HAR BARA ETT LITET KLAGOMÅL när det gäller låtordning och den önskade gigkänslan. På de tre konserter jag såg, i Karlstad, Stockholm och Örebro, och andra setlists som jag har läst inleddes konserterna sommaren 1993 alltid med den alldeles naturliga öppningslåten ”Ute på vägen igen” men här dyker den upp först som nummer 27! Jag kan inte riktigt finna motivationen till det.
Jag, om någon, ska inte klaga på de icke liveinspelade låtarna i sammanhanget ty överraskningar och exklusiva nyheter kryddar repertoaren här i den rekordlånga menyn av låtar. Redan nämnda ”Östra Svealand” är en skön pärla, elpianobaserade ”En kvinna som hon” är bättre än sin kamouflerade plats bland gamla klassiker och den avslutande titellåten med tramporgel är en vacker sång. Men ingen av de tre låtarna har sedan 1993 fått förnyat förtroende i Lundells allt mastigare liverepertoar. Jag misstänker också starkt att första delen av ”Skyll på stjärnorna”, även där är tramporgeln framträdande, är inspelad på hotellrummet i Lund.
I övrigt är det idel bekanta låtar på ”Maria kom tillbaka” men ändå inte utan överraskningar och nya arrangemang som på flera håll överträffar studiooriginalen. Exemnpelvis den magiska sekunden när ”Hon gör mej galen” går över från folkpoprock till tung vrålande rock. Eller Sten Boobergs andlösa gitarrsolo i ”Skyll på stjärnorna” och hela det stegrande tempot i det triumfartade nyarrangemanget av ”Öppna landskap”.
Sedan går det inte att låta bli att imponeras av den energiska pondus som genomsyrar versionerna i återvändande låtar som ”Vid din grind igen”, ”Tre bröder”, ”Herrarna” och ”Bente”. Alla dekorerade med nya fräscha arrangemang. Och lite kul är det att två aktuella singel-b-sidor, ”Stort steg” och ”Lång väg hem”, har fått liveutrymme.
För att inte förvandlas till en stendöd artist utan några ambitioner är det friskt mod av Lundell att döpa om och förenkla några gamla låttitlar. ”(Oh la la) Jag vill ha dej” har blivit ”Oh la la” och ”Sextisju, sextisju” har blivit ”67”. På en skiva med få låtar kortare än fem minuter och flera låtar är sju minuter eller längre.
CD1
1. "Östra Svealand" (Ulf Lundell)
2. "Rött" (Ulf Lundell)
3. "Jag gav bort allt" (Ulf Lundell)
4. "Tre bröder" (Ulf Lundell)
5. "Herrarna" (Ulf Lundell)
6. "Bente" (Ulf Lundell)
7. "Danielas hus" (Ulf Lundell)
8. "Hon gör mej galen" (Ulf Lundell)
9. "Älskad och sedd" (Ulf Lundell)
10. "Hjärtat mitt" (Heart of mine) (Bob Dylan/Ulf Lundell)
11. "Gränsen" (Ulf Lundell)
12. "Nytt liv" (Ulf Lundell)
CD2
1. "Kitsch" (Ulf Lundell)
2. "En kvinna som hon" (Ulf Lundell)
3. "Skyll på stjärnorna" (Ulf Lundell)
4. "Den vassa eggen" (Ulf Lundell)
5. "Chans" (Ulf Lundell)
6. "Stort steg" (Ulf Lundell)
7. "Lycklig, lycklig" (Ulf Lundell)
8. "När jag kysser havet" (Ulf Lundell)
9. "Kär och galen" (Ulf Lundell)
10. "Vid din grind igen" (Ulf Lundell)
11. "Öppna landskap" (Ulf Lundell)
CD3
1. "Laglös" (Ulf Lundell/Lasse Lindbom/Janne Bark))
2. "Evangeline" (Ulf Lundell)
3. "Rom i regnet" (Ulf Lundell)
4. "Ute på vägen igen" (Ulf Lundell)
5. "Dansa nu" (Ulf Lundell)
6. "Oh la la" (Ulf Lundell)
7. "67" (Ulf Lundell)
8. "Min vandrande vän" (Cinnamon girl) (Neil Young/Ulf Lundell)
9. "Isabella" (Ulf Lundell)
10. "Lång väg hem" (Ulf Lundell)
11. "Maria kom tillbaka" (Ulf Lundell)
/ Håkan
<< | November 2020 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: