Blogginlägg från 2002-11-28
"Woman o woman"
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 28/11 2002.
LESLIE L KOT with JACEK KRZAKLEWSKI & friends
Woman o woman
(MAF)
Örebros rockprofil nummer ett, modell äldre, gör solodebut med en ambitiös rockplatta. Där mogen laidbackrock samsas med blues, world music-inslag och till och med fransk visa.
Det breda innehållet ger upphov till splittrade känslor med för många munnar att mätta. Och Leslie Kots stora personlighet blir ibland till en allmängiltig allt-i-allo.
Leslies rockmusik är, med ålderns rätt, en trygg stadig rytm. Ungefär som när Eric Clapton sjöng J J Cale på 70-talet. Men de nästan genomgående programmerade trummorna tar bort lite av den naturliga känslan.
Däremot förmedlar Leslie mycket känslor med sina ord och sin röst. En sandpappersträv stundtals gurglande stämma som dessutom har en annorlunda nästan exotisk engelsk accent.
Ibland, på "Friendship", grymtar han som Tom Waits, på "Then you don't" tänker jag närmast på gamle skådespelaren Lee Marvin och i allmänhet påminner skivan om det sångsätt Leonard Cohen gjort sig en förmögenhet på.
Hans polske kompanjon Jacek Krzaklewski spelar gitarr på de flesta låtarna och har skrivit musik till några. En genomgående musikaliskt lättviktig produktion där känsloyttringarna i och mellan textraderna väger betydlig tyngre än melodierna.
När skivan närmar sig det mediokra bjuder Bosse Saf på några Albert Lee-inspirerade och korta gitarrsolon på "Crazy lines". Som följs av skivans snabbaste spår, den oväntat hitmässiga "Once more - before" där tjejkörens "ooh-ooh" höjer temperaturen liksom den överraskande banjon.
Sedan går skivan vilse i en lättjazzig riktning med lösa låtprofiler, som mer påminner om musical eller kabaré än rockmusik, men avslutas med en påpassligt gnistrande julsång, den halvakustiska bluesen "Christmas is here".
/ HÃ¥kan
<< | November 2002 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: