Blogginlägg från 2013-10-14
90:#28 Maraton
PUGH: Maraton (Metronome, 1999)
Det är inte så många år sedan som Pugh Rogefeldt musikaliskt återvände till sina första år i sin långa karriär. Både autentiskt och låtmässigt försökte han, och lyckades, återuppleva soundet från 1969-1970 på albumet "Vinn hjärta vinn" (2008). Genom att bjuda in originalmusikerna Georg Wadenius och Jan Karlsson (=Janne Carlsson, 1969) fick utgivningen stor uppmärksamhet.
Redan 1999 gjorde Pugh en liknande återblick i det gamla enkla soundet på albumet "Maraton". Projektet blev inte så uppmärksammat då men skivan är fullt jämförbar med Pughs klassiker från det tidiga 70-talet. Det tidlösa soundet gör att skivan låter precis lika bra idag 2013 som då.
Men när jag läser min egen recension från då var jag inledningsvis lite avvaktande inför skivans eventuella styrka. Det lite skeptiska intrycket låter främmande idag ty här finns några av Pughs totalt sett bästa låtar och Johan Lindströms produktion är så minimaliserad att den hela tiden anspråkslöst framhåller låten, sången och det enkla.
Lindström har sedan "Maraton" producerat ett antal framstående skivor med bland annat Totta, Freddie Wadling och Mikael Wiehe.
Förutom några enstaka singlar i början på 80-talet, "Tuggummit" och "Pop o twist", hade Pugh inte gjort den här typen av låtar sedan Rainrock-tiden. "Maraton" är en underbar comeback.
Bakom sig hade Pugh och Johan, som spelar gitarrer, steelboard, orgel, piano och sjunger andrastämman, samlat ett litet nätt komp i form av Jerker Odelholm, bas, och Peter Bergqvist, trummor. Odelholm var vid den här tidpunkten fast medlem i Ulf Lundells grupp och Bergqvist hade spelat med Lindström i många sammanhang, bland annat på Rebecka Törnqvists och David Shutricks skivor.
Den lilla nätta gruppen gästades på skivan av några andra artister. Thåström sjunger duett med Pugh på "Vår kommunale man", Pughs svenska översättning av Woody Guthries "Vigilante man". Det var andra gången som Pugh spelade in "Vår kommunale man", låten fanns också med på det USA-inspelade albumet "Bamalama" (1977) men just den låten spelades in hemma hos Pugh i Västerås med bara en akustisk slide till komp. På "Maraton" är den arrangerad för hela gruppen.
Även Per Gessle gör ett oväntat gästinhopp på "Maraton" där han spelar tramporgel på "Gammeldags tro", Pughs egen variant på den gamla religiösa visan "Barnatro". En orgel som Gessle själv hade letat upp i Laholms Kyrka.
"Maraton" är Pughs första soloalbum på åtta år och soundet ekar på många sätt 70-tal. Från enkla rocklåtar, "En medelklass lågutbildad man", "Om jag fick ha dej nu", "Välkommen hem", "Jeans och läder" och "Nästa hållplats blues" (med Mija Folkesson och Josefin Nilsson i kören), till typiskt sugande och halvakustiska Pugh-ballader som "Offer" och "Dinosaurie".
Ett av skälen till att det hade tagit Pugh åtta år att göra den här skivan var att "supergruppen" Grymlings kom emellan. Just "Dinosaurie" på den här skivan är nog en låt som blivit över från det projektet för Pugh har skrivit låten tillsammans med Magnus Lindberg och Göran Lagerberg.
Skivan innehåller många naiva rim och stora doser svensk vardagspoesi, helt efter Pughs egen linje, men varför skivan avslutas med en två och en halv minut lång instrumental verkar vara ett ögonblicks infall. En kort countryfierad trudelutt med titeln "Johnny & Conny" där dessutom bob hund-gitarristerna Johnny Essing och Conny Nimmersjö medverkar. Till saken hör att de båda killarna innan bob hund-historien hade ett band tillsammans som hette Conny & Johnny!
Våren 2000 gjorde Pugh och det här bandet en turné men det var inte så många nya låtar i liverepertoaren som jag har rapporterat om här.
YouTube: "Vår kommunale man" med Pugh och Thåström.
/ HÃ¥kan
<< | Oktober 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Håller fullständigt med dig, Hans.