Blogginlägg
Memphis musikaliska nerv i London
Tav Falco & Panther Burns på Barbican i London.
Den här krönikan publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 22 april 2005.
Välkommen till Memphis, London. Jag åker till London och hamnar nästan i det musikaliska hjärtat av Tennessee. Under april har det varit Memphis-tema i den stora konsertlokalen Barbican Centre i de östra delarna av London.
Ett tema som i första hand inte koncentrerar sig på de kända artisterna och namnen utan gräver lite djupare, lite exklusivare och lite genuinare i stadens gränslösa musikskatt.
Med författaren och historikern Robert Gordons bok ”It came from Memphis” som utgångspunkt beskrivs Memphis-musikens historia från många olika vinklar.
Varje konsert, som omfattar flera olika band och gästartister, har ett givet ämne och har innan avslutningen på måndag snuddat vid tidlösa namn som Ardent Studios, Muscle Shoals, Deltablues, Sun Studios, Hi Records och Stax Soulsville.
Som beskriver Memphis musikaliska nerv och bredd. Staden som både kallas ”Birthplace of rock & roll” och ”The home of the blues” men kanske mest är känd för sin genuina soulmusik.
Jag hade förmånen att närvara vid startskottet på temamånaden. Med artister och musiker som alla har/hade Ardent Studios som minsta gemensam nämnare.
I programmet hade den minst sagt legendariske musikern och producenten Jim Dickinson en undanskymd roll men på scen kom den nu 64-årige profilen att ta udden av både det unga uppåtgående bandet North Mississippi All Stars, psychobillyhjälten Tav Falco, Green On Reds Chuck Prophet och alla andra.
Inte ens det överraskande och plötsliga infallet att bjuda upp Bobby Gillespie på scen kunde ta ifrån Dickinson hans tveklösa dignitet.
Dickinson har en lång och spektakulär musikhistoria. Han har spelat med alla från Aretha Franklin, Rolling Stones (pianot på ”Wild horses”) till Bob Dylan och producerat ett otal klassiker med Ry Cooder, Screamin’ Jay Hawkins, Big Star, Toots & the Maytals och även nyare band som Primal Scream och Rocket from The Crypt.
På scen återförenade Jim sitt gamla bluesband Mud Boy & the Neutrons där en antik tvättbräda spelade huvudroll. Lät sin adept Tav Falco göra ett snällt framträdande innan sönerna Cody och Luther Dickinson tog över scenen med sitt North Mississippi All Stars, en bluesig powertrio som blandar både country, hiphop och rock. Det positiva ryktet går om bandet. Kompar exempelvis John Hiatt på hans nya skiva och turné.
Vid ett tillfälle spelade trummisen solo på tvättbräda som lät som inget jag hört tidigare. Tvättbräda med wah-wah-pedal?
Sedan sjöng Jim själv med sin söndertrasade röst, likt Captain Beefheart, Tom Waits och Dr John, några riktiga klassiker som ”Dark end of the street” och ”Money talks”.
Innan scenen fylldes av alla 15 närvarande sångare och musiker och Jim insisterade att Bobby Gillespie skulle komma upp på scenen. Bobby tvekade först men knuffades dit av sina kompisar. Och allsången bröt ut i en mycket märklig men mäktigt magisk version av ”Power to the people” som var en hiphoplåt med John Lennon-refräng.
- Den här låten skrev Stokely Carmichael (Black Panther-profilen) och John Lennon tillsammans. Men det visste de inte själva, berättade Jim Dickinsons inför den maffiga finalen.
NORTH MISSISSIPPI ALL STARS
Cody Dickinson, keyboards/sång/gitarr/tvättbräda
Luther Dickinson, sång/gitarr
Chris Chew, bas/sång
TAV FALCO & PANTHER BURNS
Tav Falco, gitarr/sång
Orazio Grillo, gitarr
Giovanna Pizzorno, trummor
Laurent Lanouziere, bas
GÄSTER
Jim Dickinson, piano/gitarr/sång
Jimmy Crosthwait, antik tvättbräda/fingercymbaler
Sid Selvidge, gitarr
Chuck Prophet, gitarr/sång
Jack Oblivian, gitarr/sång
/ Håkan
Isolation Years Maria Almlöv konsert
Nick Lowe setlist
<< | April 2005 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: