Blogginlägg
Omfattande men inte speciellt användarvänlig rockbok
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 10 november 2001.
LITTERATUR
Bo Eriksson & Sven-Olof Malmsten
Rockbok – 50 år av rock och pop i Örebro
(Studiefrämjandet)
Med ytterst små medel, ännu mindre resurser men med en gränslös, nästan omänsklig ambition har Bo Eriksson och Sven-Olof Malmsten nått mållinjen i sitt maratonlopp att beskriva Örebros pop- och rockhistoria under 50 år. Som jag har längtat. Som jag har hoppats. Som jag har önskat. Och i mitt stilla sinne målat upp och fantiserat om en fantastisk kartläggning, en underbart heltäckande historiebok fylld av anekdoter, spännande bilder och en otroligt underhållande och avslöjande bok om rocklivet i Örebro.
Men "Rockbok" är inget skönlitterärt verk, långtifrån, som man läser för att den är personligt skriven eller för att den drar finurliga slutsatser. "Rockbok" är inte heller det där slutgiltiga uppslagsverket som jag i min enfald trodde var målet när duon inledde resan för 18 månader sedan.
"Rockbok" är omfattande och härligt detaljrik men inte överraskande och kommer inte med några nya och stora avslöjanden. Som kopiöst faktaspäckad historiebok har den en poäng, som jag personligen vill hylla, men utan register över alla flitigt förekommande namn så blir den inte speciellt användarvänlig.
"Rockbok" är ungefär lika spännande som ett torftigt, tråkigt och trist bokslut. En bok som är resultatet av djup källforskning och en omfattande inventering i ämnet. Där kärleken till Örebros rockrötter är så mycket större än förmågan att presentera materialet på ett underhållande sätt.
Med hjälp av i första hand NA har de nitiskt noterat varje litet källarband och registrerat varje liten medlem.
Deras intervjuer har i första hand varit formade som förhör kring aktuella musiker. Där anekdoter, personliga minnen och udda uttalanden har fått stå tillbaka för exakta detaljer och ett namndroppande som saknar motstycke. "Rockbok" blir därför mer en uppräkning än en berättelse om en stad och dess rockhistoria.
Prioriteringen i boken kan också diskuteras. Mats Ronander, en artist som jag vill betrakta som nyckelfigur i det här ämnet, omnämns på två anspråkslösa ställen medan exempelvis många demoband representeras med både intervjuer och bilder.
Att berätta historien om Prisma utan att nämna den numera rikskände revisorn Jan Beime är väl också närmast ett tjänstefel.
Jag påstår inte att det är en lätt balansgång att rättvist beskriva en stads rockhistoria. Men ibland måste man prioritera, lägga mer krut på vissa portalfigurer med djupa, analytiska intervjuer och låta andra namn bli noteringar i marginalen.
I marginalen i underkant på boken löper en kronologiskt daterad rockhistoria hämtad från NA och ÖK. Där dock både noggrannheten och värderingarna åsidosatts. Åtskilliga stavfel, några vilseledande sidhänvisningar och att jag nästan genomgående citerats som Håkan Pop kan jag leva med men när datum blir helt fel (jag debuterade över ett år tidigare som recensent i NA än vad boken säger) och komiska bisatser i nyårskrönikor upphöjs till viktiga fakta blir jag lite skeptisk.
Att spalta upp rockens historia i Örebro under 50 år strikt kronologiskt gör sig inte heller enkelt. Speciellt som författarna valt att först berätta historien rakt av, sedan återkomma till samma namn i specialkapitel och däremellan hänvisa till ytterligare kapitel som tangerar ämnet.
Ostrukturerat är bara förnamnet. Efter 316 faktaspäckade sidor har jag sällan känt mig så hungrig efter att ha tuggat i mig så mycket.
/ Håkan
”Driving rain”
"Live in New York City"
<< | November 2001 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: