Blogginlägg
Jesper Lindell tappade aldrig fokus
Jesper Lindell med sitt band, här tillsammans med sin bror Anton och pianisten Carl Michael Junior Lindvall, bjöd på ett fantastiskt uppträdande.
Jesper Lindell går från klarhet till klarhet.
Gitarristen Jimmy Reimers (här tillsammans med organisten Rasmus Fors) imponerade både som trumpetare...
Alla bilder: Carina Österling...och violinist!
JESPER LINDELL BAND
Kulturterrassen, Örebro 5 augusti 2022
Konsertlängd: 20:30-21:04 och 21:16-22:04 (34+48=82 min)
Min plats: Sittande ca 8 m till vänster från scenen.
MED ETT AV ÅRETS ALLRA BÄSTA ALBUM, ”Twilights”, i ryggen var det aldrig en fråga om fredagskvällens konsert med Jesper Lindell och hans eminenta band skulle bli en succé. Den på förhand enda frågan var om kvällens framförande skulle kunna matcha Lindells mycket inspirerade Örebro-konsert för drygt tre månader sedan?
På den frågan var svaret ett tveklöst javisst!
Majspelningen i Schreibers Garage var en genuin klubbspelning, svettigt och trångt, och en underbar första chans att uppleva Jesper Lindells genuint personliga musik live. I den mer seriöst strikta konsertmiljön på Kulturterrassen blev det än mer professionellt där det stundtals bjöds på både planerade och spontana showambitioner. Utan att tappa ett uns personlighet i varken framförande eller musikalitet.
Redan från start bjöd det spelsugna gänget, Lindell plus fem musiker, på en flygande underhållning där de första låtarna avlöste varandra utan paus. Efter inledningen med ”Leave a light on”, en av de melodiska höjdpunkterna på senaste albumet, kom den två år gamla singellåten ”Keep on keeping on” och vi i publiken befann oss plötsligt i en klassisk soulkonsert på 60-talet med Stax/Motown-kvalitéer. Snacka om explosiv start på en konsert som sällan tappade varken energi eller fokus.
Soultemat fortsatte på ”Momentary love”, där pianisten Carl Michael Junior Lindvall körade med en fin falsettröst, innan kvällens stora måhända helt oplanerade ögonblick lyfte fredagskvällens konsert till hög mänsklig nivå. Gitarristen Jimmy Reimers, som också spelade fiol, hade glömt trumpeten backstage och febril aktivitet utbröt samtidigt som ”If there comes a time” rullade igång. Men precis innan låtens mäktiga trumpetsolo kommer en av kvällens arrangörer rusande med instrumentet och ger Reimers möjlighet att krydda låten. Härlig närvarokänsla!
Jesper Lindell har ju än så länge en ganska begränsad låtrepertoar, med bara två album och några singlar bakom sig, men det har inte på något sätt påverkat intrycket av hans konserter. Han är en bländande gitarrist. Ändå är det låtarna och en alldeles förförande stark röst som imponerar allra mest.
Sedan är det ju hans samarbete med sitt fantastiska band, som format arrangemangen och verkligen bjuder på sina egna kvalitéer, som gör konserten till en fulländad upplevelse. Basisten, Jespers bror Anton, spelade tungt bredvid en pigg och skicklig trummis, Simon “Kosmos” Wilhelmsson och organisten Rasmus Fors trollade fram ett magiskt hammondljud på sina keyboards medan han blundade(!).
I Jesper Lindell Band möter det ungdomligt energiska det djupt traditionella på ett anmärkningsvärt naturligt sätt. Den klassiska sättningem med både orgel och piano bäddar för ett underbart sound som är lika mycket rock som soul och allt däremellan. På en konsert som avslutades lika starkt som den inleddes.
Leave a light on
Keep on keeping on
Momentary love
If there comes a time
Just holler
Twilight
Nights like these
Living easy
Whatever happens
Good sides of me
White lines
France
Even if it ain't true
Westcoast rain
Extralåtar:
Dance
Moving slow
/ Håkan
ÖREBRO LIVE #77: Perssons Pack 1990
ÖREBRO LIVE #76: Steve Marriott 1986
<< | Augusti 2022 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: