Blogginlägg
Covers: Barry Gibb
BARRY GIBB & FRIENDS: Greenfields: The Gibb Brothers songbook (vol 1) (Capitol, 2021)
KANSKE ÄR DET BRIST PÅ FANTASI när jag tar fram en Barry Gibb-skiva där han, tillsammans med många andra arister, gör covers på sina egna låtar från gamla Bee Gees-tider. Ni kanaske tycker att Barry Gibb med sin darrande emotionellt överdrivna stämma inte tillhör mitt intresse alls. Men jag kan inte blunda för historien med alla Bee Gees-hits från 60-talet (jag rangordnade bandet som#11 på det decenniets bästa) som dock är i minoritet här.
Däremot känner jag alltid ett visst motstånd för innehållet och den kommersiella inriktningen när en artist återvänder till sin egen repertoar och spelar in låtarna igen. Det tyder på en för stunden fattig fantasi och dålig kreativitet. Vilket i det här fallet understryks av alla närvarande gästartister som duettsjunger med Barry. Jag får allmänt en lite fadd smak i munnen spetsad med lite sirap i öronen när Gibb ibland tar den musikaliska vägen till countrygenren.
Ändå tog jag mig an uppdraget att lyssna och recensera skivan med hyfsat intresse trots att gästartisterna bara lockar mig marginellt med lite undantag för Jason Isbell och Alison Krauss. Skivan har få positiva överraskningar men avslutningslåten, ”Butterfly” som är en obskyr Bee Gees-låt, tolkas både instrumentalt (David Rawlings) och sångmässigt (Gillian Welch) så vackert. Och i texten till den låten återfinns titeln (”Greenfields”) till hela det här albumet.
Som ni ser nedan är urvalet låtar i majoritet hämtat från 70-talet som i mina öron är klart mindre intressant än 60-talsperioden och redan där förlorar skivan lite i värde. Jason Isbells närvaro i en helt nyskriven Gibb-låt, ”Words of a fool”, kunde ha blivit en höjdpunkt men är en alldeles för svag och anonym låt i den långsamma gospelgenren för att lägga på minnet.
Och när Barry bjuder in kvinnliga sångerskor som ska försöka ersätta Robin Gibbs höga falsett blir det inte heller så lyckat. Och låtarna... ”How deep is you love” och ”How can you mend a broken heart” kan måhända vara stora hits men är ganska svaga och smöriga representanter för Bee Gees historia.
Det blir lite mer tyngd när Gibb bjuder in Jay Buchanan, sångare i Kalifornien-rockbandet Rival Sons, med sin kraftfulla röst på två låtar. Å andra sidan blir det alldeles för skrikigt i slutet på "To love somebody".
Barry Gibb Feat. Keith Urban – I've Gotta Get A Message To You (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1968. Singel med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Jason Isbell – Words Of A Fool (Barry Gibb)
Original.
Barry Gibb Feat. Brandi Carlile – Run To Me (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1972. Singel med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Alison Krauss – Too Much Heaven (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1978. Singel med Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Little Big Town – Lonely Days (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1970. Singel med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Dolly Parton – Words (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1968. Singel med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Miranda Lambert And Jay Buchanan – Jive Talkin' (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1975. Från albumet "Main course" med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Little Big Town And Tommy Emmanuel – How Deep Is Your Love (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1977. Singel med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Sheryl Crow – How Can You Mend A Broken Heart (Barry Gibb/Robin Gibb)
1977. Från albumet "Saturday Night Fever - The Original Movie Sound Track" med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Jay Buchanan – To Love Somebody (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1967. Singel med The Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Olivia Newton-John – Rest Your Love On Me (Barry Gibb)
1978. Singel-b-sida ("Too much heaven") med Bee Gees.
Barry Gibb Feat. Gillian Welch And David Rawlings – Butterfly (Barry Gibb/Robin Gibb/Maurice Gibb)
1967. Singel med Unit 4 Plus 2.
/ Håkan
FOTO: Anders Erkman (1958-2020)
Best of 1973/74: #14. "Souvenirs"
<< | Februari 2024 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: