Blogginlägg
INTERVJUER 74-94: City Boy (1979)
DEN ENGELSKA POPGRUPPEN CITY BOY får väl i det musikaliska perspektivet betraktas som en one hit wonder då låten "5705" är deras tveklöst mest kända låt som gjorde att de under 1979 kunde genomföra två turnéer i Sverige.
Som jag skriver i intervjun nedan var "5705" gruppens stora genombrott. Under hösten 1978 låg singeln på den svenska Topplistan i 14 veckor och nådde som bäst en 11:e-placering 6 oktober. Den drog även med sig intresset för albumet "Book early" som nådde plats 5 lite senare samma oktober.
Gruppens två tidigare album, "Dinner at the Ritz" (1976) och "Young men gone west" (1977), hade faktiskt gjort några korta anspråkslösa besök på den svenska listan. Så City Boys plötsliga singelgenombrott 1978 var inte helt överraskande.
19 januari 1979 skulle City Boy göra en konsert i Örebro på Konserthuset och på Nerikes Allehandas redaktion beslutades att jag och fotograf Stig Nyström dagen före skulle åka till Stockholm, träffa bandet och närvara vid konserten senare på kvällen på Göta Lejon. Intervju och recension av den konserten publicerades i tidningen dagen efter Örebro-konserten. Snygga exklusiva färgbilder på förstasidan och Stigs många svartvita närbilder från konserten bredvid intervju och recension inne i tidningen.
Jag och Stig träffade bandets Mike Slamer och Max Thomas på Hotell Malmen, där City Boy bodde, på eftermiddagen och fick även följa med till Göta Lejon under soundcheck och sedan konsert på kvällen.
Nedanstående intervju är väl lite ihålig när jag läser den idag. Namnet Lol Mason, som nämns några gånger, är alltså en av bandets sångare. Steve Broughton heter bandets andra sångare som också spelade gitarr.
Planerna för gruppens nästa album nämns i artikeln. En skiva som släpptes i augusti 1979, fick titeln "The day the earth caught fire" och blev listnoterad i Sverige i samband med gruppens nästa turné i landet som även då nådde Örebro. Se recension.
Den här intervjun publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 20/1 1979.
DE TACKAR "5705" FÖR FRAMGÅNGEN
- VÅR STORA HIT "5705" GAV OSS DET DEFINITIVA genombrottet. Den öppnade dörren till den stora publiken och gav oss möjlighet att sprida vår musik med egna medel., berättar Mike Slamer, sologitarr, och Max Thomas, keyboards i City Boy, när Allehanda träffar dem på hotellet några timmar före torsdagskvällens konsert.
De är efter snabbvisiten i augusti tillbaka i Sverige på en riktig turné som också täcker in mindre städer som Karlstad och Örebro.
- Vi spelar helst på små klubbar men också mindre konserthus där alla kan se oss och vi dem. Det betyder mycket för oss att ha ögonkontakt med vår publik. Därför trivs vi i Sverige och kommer snart tillbaka.
City Boy är just nu inne i en mycket intensiv period och har i stort sett befunnit sig på turné sedan i augusti förra året.
- När "5705" blev en hit i höstas hade vi redan bokat in USA-turnén (tillsammans med Hall & Oates) som sedan följdes av Kanada och nu Sverige så vi har faktiskt inte kunnat följa upp den ordentligt i vårt hemland.
- Efter Sverigeturnén tar vi lite ledigt och planerar sedan att göra nya skivan mellan april och juni för att i augusti fara till Australien där vi säljer mycket och ytterligare en turné här i september.
Blir den i samma storleksklass som den pågående turnén?
- Efter den här framgångsrika turnén (utsålda hus överallt!) har vi tänkt oss 9-10 städer. Samma ställen som nu plus ytterligare platser. Gläd er, örebroare.
City Boy har Birmingham som hemstad så brist på förebilder bör de inte ha. Är det därför det låter mycket ELO om gruppen i t ex "What a night"?
- Louis Clark som arrangerar ELO:s skivor har mycket riktigt arrangerat vår låt men han är också från Birmingham och det är ju hans arrangemang så likheterna är ju förklarliga. Dessutom är jämförelser med andra grupper sällan motiverade, tycker Mike.
Gruppen har under hela sin karriär och på alla fyra skivorna gjort eget skrivet material. Många killar i gruppen skriver musik medan Lol Mason står för de flesta texterna.
- Lol har en förmåga att snappa upp det mesta i livet och sedan skriva underbara historier runt omkring. Influeras mycket av 30-40-talsfilmer och många av Noel Cowards verk.
Inga funderingar på att göra andras låtar?
- Vi tänkte en gång i tiden göra en omarrangerad Boz Scaggs-låt på scen men kunde inte enas om vilken. Vi har tillräckligt med eget material att spela.
Framgång med singeln betyder också ökad försäljning för albumet "Book early" som nyligen passerade 30 000-strecket här i Sverige. Som vanligt inspelad i England men överraskande mixad i USA.
- Vår första skiva spelade vi in på en vecka men sedan har inspelningstiden tenderat att öka för varje skiva och vi har länge tänkt spela in i USA och tyckte det var ett utomordentligt tillfälle att kolla rutinerna i amerikanska skivstudios genom att mixa skivan där.
Även om inspelningen flyttas till USA tänker de behålla sin skivproducent Robert John Lange. Ett samarbete som gör deras ointresse av punk lite frågande.
- Tänker du på Boomtown Rats, en annan av Langes grupper, betraktar vi dem som en ren rockgrupp. Även Graham Parker hade en gång en punkstämpel.
Trots att det är duktiga låtskrivare i City Boy är det ännu ingen annan artist som gjort deras låtar.
- En rolig sak hände nu senast i Chicago när Lol Mason och någon i turnégänget gick in på en klubb där en lokal grupp spelade "Momma's boy" från andra albumet. Fantastiskt. Annars vet vi bara någon svensk version av "5705", säger Max innan jag snabbt avbryter honom och förklarar att det säkert är ett anonymt dansband han menar...
När man fått en så världsomspännande hitsingel är det väl fara värt att nästa album kommer att låta som tolv hitsinglar?
- Nej, inte alls. Vi försöker skaffa oss en egen identitet. Något som vi i viss mån saknat då alla våra skivor innehållit så ofantligt många olika stilar. Vi tänker stadga oss musikaliskt. I vilken riktning vet vi ännu inte då några nya låtar ännu inte skrivits och inspelningen av nästa skiva inte börjar förrän i april.
Berättar alltså två av de välartade killarna i City Boy. Det tror vi på.
/ HÃ¥kan
50-tal: #37. "Come on, let´s go (1958)
"Det hysteriska draget nerför Tarschan Boulevard"
<< | Augusti 2018 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: