Blogginlägg
Covers: Shawn Colvin
SHAWN COLVIN: Uncovered (Concord/Fantasy, 2015)
DEN AMERIKANSKA SÅNGERSKAN SHAWN COLVIN har under sina år som professionell artist, skivdebuterade 1989, inte satt några djupare spår i mitt musikaliska minne. Hennes röst har jag uppfattat som tämligen beige och blek och som låtskrivare har hon inte direkt gjort sig känd då hon ofta har skrivit sitt egna material tillsammans med dåvarande producenten John Leventhal.
Följaktligen har covermaterialet haft en viktig roll. Redan 1994 gjorde hon ett helt coveralbum, "Cover girl", och för bara tre år sedan upprepade hon det receptet med dagens coverplatta. Hon har dessutom hunnit med att göra ytterligare ett album med bara icke-original, "Holiday songs and lullabies" som till större del innehåller traditionella låtar.
Förra årets duettsamarbete med Steve Earle lyfte upp mitt intresse för Colvins namn men jag hade ändå inga större förväntningar på "Uncovered". De båda inledande låtarna, mediokra men framförallt händelsefattiga Springsteen- och Paul Simon-tolkningar, fick mig inte på andra tankar heller. Och den nästan omöjliga uppgiften att göra något personligt av Gerry Raffertys klassiker "Baker street" resulterar inte heller i något positivt trots att David Crosby hjälper till på sång.
Arrangemangen är som på tidigare Shawn Colvin-skivor ganska lågmälda och hennes röst står ofta i centrum medan akustiska gitarren, spelad av producenten Steuart Smith, och en avlägsen steelguitar påverkar soundet med små bokstäver. Som på "Heaven is ten zillion light years away" där själva essensen i låten lyfts fram jämfört med det stundtals ganska utflippade originalet.
Versionen av Benton Woods gamla hitlåt "Gimme little sign" är ganska malplacerad på albumet, kanske ett desperat försök att bli lite hitmässig och höja tempot och även kalla in sångaren Marc Cohn.. Men det blir ganska poänglöst.
Efter den uppenbara svackan avslutas skivan däremot överraskande starkt, personligt och bra. Gör en underbar version av "Acadian driftwood", en ganska allmängiltig The Band-låt i original från allmängiltiga albumet "Northern lights - Southern cross". Härlig klang på de akustiska gitarrerna.
Hon lyckas också göra John Fogertys "Lodi" till en hyfsad countrylåt och hennes singer/songwriter-tolkning av Robert Earl Keens "Not a drop of rain" är nog albumets riktiga höjdpunkt medan den avskalade elgitarren darrar i bakgrunden.
Efter elva tolkningar av låtar med genomgående manliga original avslutas skivan med en låt, "'Til I get it right", som spelades in först av Tammy Wynette. En känslig ballad med genuin countrykänsla.
"Tougher Than the Rest" (Bruce Springsteen) - 4:26
1987. Från albumet "Tunnel of love" med låtskrivaren.
"American Tune" (Paul Simon) - 3:59
1973. Från albumet "There goes rhymin' Simon" med låtskrivaren.
"Baker Street" (Gerry Rafferty) - 4:30
1978. Från albumet "City to city" med låtskrivaren.
"Hold On" (Tom Waits/Kathleen Brennan) - 4:18
1999. Från albumet "Mule variations" med Tom Waits.
"I Used to Be a King" (Graham Nash) - 5:09
1971. Från albumet "Songs for beginners" med låtskrivaren.
"Private Universe" (Neil Finn) - 3:54
1993. Från albumet "Together alone" med Crowded House.
"Heaven Is Ten Zillion Light Years Away" (Stevie Wonder) - 5:12
1974. Från albumet "Fulfillingness' first finale" med låtskrivaren.
"Gimme Little Sign" (Joseph Hooven/Alfred Smith/Jerry Winn) - 3:10
1967. Singel med Brenton Wood (vars riktiga namn Alfred Smith finns med bland låtskrivarna).
"Acadian Driftwood" (Robbie Robertson) - 6:30
1975. Från albumet "Northern lights - Southern cross" med The Band.
"Lodi" (John Fogerty) - 3:12
1969. Singel-b-sida ("Bad moon rising") med Creedence Clearwater Revival.
"Not a Drop of Rain" (Robert Earl Keen) - 4:34
2001. Från albumet "Gravitational forces" med låtskrivaren.
"'Til I Get It Right" (Larry Henley/Red Lane) - 3:19
1972. Från albumet "My man" med Tammy Wynette.
/ HÃ¥kan
MAXI10" #16: TANITA TIKARAM
I min skivhylla: Smithereens
<< | Januari 2018 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: