Blogginlägg
Cat och en sträng som brast
Det var No Music Day i tisdags. Ett Bill Drummond-spektakel som knappast var vida känt i världen eller ens uppmärksammades av någon större promille musiklyssnare. Själv hade jag naturligtvis svårt att hålla mig från musik den här dagen, precis som alla andra dagar, men jag gjorde i alla fall en reflektion, en djupare eftertanke, som minsann inte är vanligen förekommande i mitt liv.
Jag kom att fundera över en artist som slutade sjunga för 28 år sedan och först nu gjort comeback. I mina öron inte någon speciellt lyckad återkomst men jag har förstått uppmärksamheten och det är sannerligen en stark historia.
Han föddes som Steven Georgiou, av grekiska och svenska föräldrar, och heter nu Yusuf Islam. Men är överlägset mest känd som Cat Stevens fast det är så länge sedan han gav ut en skiva under det namnet.
Jag hade nog tänkt tiga ihjäl skivan han gav ut nyligen under namnet Yusuf. Islam, som är hans muslimska efternamn kanske är lite för magstarkt i dagens trånga värld, tänkte det stora skivbolaget när de nu slår på den stora trumman för comebacken.
Men de är heller inte sena att i annonseringen påpeka kopplingen med Cat Stevens och just i tidningsannonserna får vi kanske förklaringen till den ganska udda albumtiteln, ”An other cup”. Inte ”Ännu en kopp” utan ”En annan kopp” om jag översätter det ordagrant. På annonsbilden sitter Cat, med grånat stort skägg, mycket riktigt med en annan kopp, helt vit, än den vita koppen med guldrand som återfinns på skivomslaget.
Det är andra gången i Cats, förlåt Yusufs, karriär som han gör comeback. Efter åren som firad popstjärna på 60-talet (Vem kan glömma bilden där han under en turné sitter inklämd mellan Engelbert Humperdinck och Jimi Hendrix?) blev Cat sjuk i tbc och kom tillbaka 1970 som en djupt personlig singer-songwriter. Med en helt ny röst. En förvandling helt jämförbar med Bob Dylans återkomst efter mc-olyckan några år tidigare.
Han började snart rada upp lågmälda hits och det dröjde inte länge förrän han åter blev kommersiellt framgångsrik och superstjärna. ”Lady d’Arbanville” följdes av ”Father and son” och ”Morning has broken” men hela tiden fanns tvivlet, grubbleriet och de religiösa
funderingarna närvarande.
Fastän jag troget köpte varje ny Cat Stevens-skiva under de här åren ska jag ärligt erkänna att det snart mer blev följden av en ritual än av musikalisk lockelse. På ”Foreigner” var de engelska folkrockinfluenserna borta och ersatta av amerikanska jazzmusiker och skivorna därefter, ”Buddha and the chocolate box” (gjord av en man som vid den tidpunkten hade muslimska funderingar…) och ”Numbers”, var kort sagt underliga, absurda skivor.
Det hindrade mig ändå inte från att se Cat Stevens live 30 november 1975 på Scandinavium i Göteborg. Det var för övrigt världspremiär på hans turné. En på många sätt oförglömlig upplevelse.
För det första var scenen på långsidan av ishockeyrinken vilket gjorde allt föredömligt intimt och fullsatt redan vid 7 200 personer. Majikat hette turnén och en inspelning från USA året därpå kom förra året på dvd.
Konsertkvällen inleddes med en trollkarl som var väldigt förtjust i lådor och trollade sina assistenter till tjejer fram och åter hela tiden. För att slutligen ur en helt tom låda trolla fram Cat Stevens. Onekligen en av mina största upplevelser innan en konsert. Möjligen i konkurrens med den gapande engelske poeten John Cooper Clarkes vilda framträdande innan Elvis Costello på Konserthuset i Stockholm några år senare.
Cat Stevens uppträdande var sedan en finstämd och akustiskt dominerad konsert som givetvis innehöll de obligatoriska låtarna, där ”Morning has broken” var den stora publikfavoriten, men också många ur den nya mystiska repertoaren.
En konsert som avslutades med ”Bitterblue”, en låt som aldrig fanns med under den amerikanska delen av turnén. Kanske kände den tvivlande och grubblande världstjärnan negativa vibrationer inför just den låten ty i Scandinavium brast en sträng på hans gitarr just då.
/ Håkan
Entré - höjd medelålder!
Skivor ska köpas anonymt på internet
<< | November 2006 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...


Kommentarer till blogginlägget: