Blogginlägg från 2020-09-07
LIVEALBUM #35: Bob Seger
BOB SEGER: Live bullet (Capitol, 1976)
(När albumtitlar och bandnamn inte är överens på skivomslag och skivetiketter är det i min värld alltid etiketten som får sista ordet. Som i det här fallet när Bob Segers liveskiva med sitt kompband på etiketten ser ut som en soloskiva fast jag mycket väl är medveten om att Segers kompband Silver Bullet Band med stora bokstäver pryder skivkonvolutets framsida. Och naturligtvis har en stor del i livesoundet som har gjort att ”Live bullet” tillhör mina allra främsta livefavoriter.)
DET TOG DECENNIER INNAN JAG upptäckte ”Live bullet” på allvar. Överhuvudtaget var namnet Bob Seger en slowstarter i mitt musiklyssnande liv. Att Segers båda singlar ”Ramblin' gamblin' man” (1969) och ”Lookin' back” (1972) hamnade precis utanför Tio i topp-listan noterade jag aldrig på den tiden. På 70-talet var Seger ”bara” låtskrivaren bakom Thin Lizzys ”Rosalie” och Dave Edmunds ”Get out of Denver”.
Utan min vetskap var Bob Seger ett etablerat namn sedan mitten av 60-talet, dock utan några märkbart stora kommersiella framgångar. Redan som 16-åring(!) startade han sin musikkarriär. Figurerade i grupper som The Decibels och The Town Criers innan han 1965 spelade in sin första skiva som medlem i Doug Brown & the Omens som i sin tur ledde till egna gruppen Bob Seger & the Last Heard (1966-1967), från vars repertoar en låt finns med på ”Live bullet”, som sedan bytte namn till The Bob Seger System.
Under de tidiga 70-talsåren, som var Segers minst framgångsrika, gav han ut skivor under helt eget namn kompad av dels Muscle Shoals-musiker och dels konventionella studiomusiker som kom att bli hans livekompband Silver Bullet Band: Drew Abbot, gitarr, Robyn Robbins, keyboards, Chris Campbell, bas, Charlie Allen Martin, trummor, och Alto Reed, saxofon. Hela den konstellationen gjorde sin debut med Seger på denna blixtrande energiska liveskiva.
En majoritet av låtarna på liveskivan, inspelad under två kvällar i september 1975 inför en passionerad hemmapublik i Detroit, är hämtade från Segers senast aktuella studioalbum ”Beautiful loser” men gräver i övrigt djupt i hans historia. Som exempelvis ”Heavy music” från sommaren 1967 men också de ovan nämnda Tio i topp-missarna.
Under den här tiden i mitten på 70-talet stod Bob Seger på toppen av sin långa karriär, framgångar som ännu en gång var resultat av ett intensivt turnerande i många år. Och med sitt tajta rockigt explosiva band i ryggen var det inte så överraskande att Seger och bandet just då tillhörde USA:s mest uppskattade liveband.
Huvudsakligen egna låtar mixades på konsert med typiska livecovers från Bo Diddley och Chuck Berry fast de här som låtskrivare fått sina födelsenamn.
På sina studioskivor fortsatte Seger under många år blanda upp kompmusiker från sitt liveband med Muscle Shoals-musiker. Långt in på 80-talet när han klippt sig, elegant ansat skägget och blivit lite softare i sin rockiga framtoning.
1
1. "Nutbush City Limits" (Tina Turner) 4:37
2. "Travelin' Man" (Bob Seger) 4:53
3. "Beautiful Loser" (Bob Seger) 4:00
4. "Jody Girl" (Bob Seger) 4:28
2
1. "I've Been Working" (Van Morrison) 4:35
2. "Turn the Page" (Bob Seger) 5:05
3. "U.M.C." (Bob Seger) 3:17
4. "Bo Diddley" (Elias McDaniels) 5:40
3
1. "Ramblin' Gamblin' Man" (Bob Seger) 3:01
2. "Heavy Music" (Bob Seger) 8:14
3. "Katmandu" (Bob Seger) 6:23
4
1. "Lookin' Back" (Bob Seger) 2:36
2. "Get Out of Denver" (Bob Seger) 5:21
3. "Let It Rock" (Edward Anderson) 8:30
/ Håkan
<< | September 2020 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: