Blogginlägg från 2022-06-19
Med jordnära naturlighet i ryggen
Bilder: Carina Österling
MEADOWS
Stallbacken, Örebro 18 juni 2022
Konsertlängd: 16:04-17:13 (69 min)
Min plats: Sittande vid bord på Makeriet ca 5 m från scenen.
GRATIS ÄR GOTT ÄVEN I KONSERTSAMMANHANG. Sommarfestivalen Under Bar Himmel, som har sitt säte i Wadköping, har under försommaren arrangerat på några gratisspelningar i Örebro City. För några veckor sedan uppträdde The Winchester Widowmakers på Boulebar/STÅ-gården och igår, en fantastisk sommardag, ställde sig Meadows med några kamrater på den lilla Stallbacken-scenen och bjöd på en både kvalitativ och generös (över en timme på scen) konsert.
Sångaren och låtskrivaren Christoffer Wadensten, Örebros största representant i singer/songwriter-genren, hade inga problem att fylla sin tid på scen med både sånger, mer eller mindre kända, och underhållande mellansnack. Fast jag har upplevt Meadows ett antal gånger på konsert har jag fortfarande svårt att in i detalj identifiera många av hans sånger. Men med mjuk skönsång och läckert gitarrspel på sitt akustiska instrument var det bara att luta sig tillbaka och njuta när lördagseftermiddagsvädret visade sitt finaste ansikte.
För att göra Meadows repertoar av lugna fina sånger än mer omväxlande fick Christoffer hjälp av sångerskan Jennifer Mader-Mainx och den allestädes närvarande munspelaren Peter Edgren som hoppade in och ut under konserten. Jennifers sköna och svala stämma förvandlade stundtals sångerna till duetter och bjöd även i övrigt på fina inpass i Meadows låtar. Och Peters sedvanligt skickliga agerande på sina sju munspel spetsade arrangemangen både melodiskt och rytmiskt.
Med sin jordnära naturlighet i ryggen fick Christoffer ännu en gång förklara bakgrunden till sången ”The only boy awake” och dess ofantliga succé i streamingvärlden (i denna stund nästan 42 miljoner!). Men de framgångarna verkar inte ha påverkat människan bakom Meadows det minsta. Nöjd och anspråkslös sjöng han sina sånger lika målmedvetet och ödmjukt som vanligt.
/ Håkan
<< | Juni 2022 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: