Blogginlägg från 2012-05-08
Uppgraderat band överraskade positivt
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 6/5 2012.
JEREMIAS SESSION BAND
Conventum, Örebro 5 maj 2012
Konsertlängd: 19:34-20:35 och 21:04-22:26 (143 minuter)
Min plats: Sittande bänkrad 7 plats 347, ca 10 meter från scenen.
Jag anade det och jag visste det egentligen redan från början. Att den nya liveinspelade skivan "En kväll i Trastland" med Jeremias Session Band bara är en viskning jämfört med en konsertupplevelse på plats. Så fungerar nämligen teknik som ska försöka återge känslor som människans alla sinnen kan absorbera under en konsert. Som den i lördagskväll när Staffan Ernestam, Karin Wistrand och de skickliga musikerna i bandet tog ännu ett steg närmare en celeber plats i Örebros musikhistoria.
Jag har följt det här bandets fem år långa utveckling som liveattraktion. En lång och framgångsrik följetong från de där första stapplande men också stundtals magiska stegen i mars 2007 till ett alltmer professionellt, finslipat men med tiden också lite förutsägbart storband. Och jag hade inför lördagskonserten på Conventum inte väntat mig ett så tydligt uppgraderat, överraskande inspirerat och bokstavligen förändrat band. Med några nya ansikten, bland annat trummisen Peter Damin och två körtjejer, som gav ett mustigare sound på scen.
Visserligen saknar jag i dagens Jeremias Session Band den där folkmusikaliska vinklingen som fanns med under de tidiga åren, där jag dock i lördags fick full kompensation i form av en liten tillfälligt gästande dalmas, men på många andra punkter kunde jag notera flera positiva förändringar.
Exempelvis att Staffan Ernestam, det här projektets självklare ledare, har blivit en så mycket mer självsäker frontperson på scen både som sångare och mellanpratare. Kanske hjälpt av att han i konsertens första avdelning hade en betydligt bättre mikrofon än den alltid skönsjungande Karin Wistrand.
Min besvikelse att sakna Niclas Ekholm på scen byttes snart till förvåning och tillfredsställelse när pianisten Peter Nygren axlade hans mantel överraskande starkt i sången "Önskevisa". Och Peter sjöng även "Bergslagsstad", utan att jag tänkte för mycket på Mats Ronanders särpräglade stämma på skivan, medan Kalle Moraeus gjorde entré med sin fiol under publikens jubel.
Utannonserade Kalle Moraeus kanske inte tillhörde kvällens överraskningar men var likafullt en energihöjande programpunkt med sin tveklösa musikalitet och oerhört naturliga men slagkraftiga humor. Han spelade klassisk fiol och våldsam rockig elgitarr med samma ackuratess. I allt från polskan "Hjortingen"via den vemodigt kärva "Koppången" och några schlagerlåtar till Chuck Berry. Klart att det var succé.
Måhända tog Moraeus gästinhopp bort fokus från Jeremias-temat men bra underhållning ska vara gränslös.
Staffan Ernestam: gitarr, munspel och sång
Karin Wistrand: sång
Peter Nygren: keyboards och sång
Martin Landh: keyboards och dragspel
Niclas Bäcklund: saxofon, flöjt, tin whistle, gitarr och sång
Clas Olofsson: gitarr, lapsteel och pedalsteel
Peter Damin: trummor
Ulf "Rockis" Ivarsson: bas och sång
Åsa Bergfalk: sång
Charlotte Ollward: sång
Kalle Moraeus: fiol, elgitarr och sång
LÃ¥tarna:
Jeremias prolog (intro)
Sveriges hjärta
Drömmar är bra konstiga
Mörka Mirjam
Skuggorna
Eko
Mor sol
Älvdansen
Önskevisa
Ett märkvärdigt träd
Sommar
Dräng i stan
Paus
Serenad
Trastland
En fågel
Bergslagsstad
Hjortingen (Kalle)
Koppången (Kalle)
Man borde inte sova
Om du fanns kvar (Kalle)
Underbar (Kalle)
Tess Lördan
En sommarvän
Vi lyckliga
Extralåtar
Tak över huve
Maj Lundin (Kalle)
När alla fåglar tiga
/ HÃ¥kan
<< | Maj 2012 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: