Blogginlägg från 2008-12-08
STIFF#16: Wreckless Eric
WRECKLESS ERIC: Hit and miss Judy/Let’s go to the pictures
(Stiff BUY 49)
Release: 6 juli 1979
1977 och 1978 var produktiva år för Wreckless Eric, vår hjälte som föddes Eric Goulden, både som skivartist och turnerande profil i bland annat två Stiff-paket, Så 1979, efter fyra singlar och två album, var det en aning lugnt för Eric.
Frånsett en samlingsskiva utgiven i USA i december 1979, ”The whole wide world”, så var den här singeln årets enda livstecken på skiva från Eric. En singel som hamnade mitt emellan andra och tredje albumet och således bara finns utgiven på singel. Men vilken singel sedan! Jag har 12”-versionen i orange genomskinlig vinyl och har sedan den gavs ut sommaren 1979 förtvivlat letat efter den konventionella svarta 7” men har misslyckats.
Alltså är jag övertygad om att det i det här fallet pressats betydligt fler exemplar av 12:an än 7:an. Helt i Stiffs okonventionella stil.
Omslag, skiva och etikett är en grann syn. Bara etiketten på 12:an är jättelik, 6”, med stora färgbilder på Wreckless Eric (b-sidan) och en tjej, som enligt legenden hette Lisa (a-sidan). Denna Lisa var flickvän med Wilko Johnson och personen som Rachel Sweet sjunger om i Liam Sternbergs ”Who does Lisa like?” på Sweets debutalbum. Lisa fick alltså personifiera Judy…
Den här singeln borde ha blivit Wreckless Erics största kommersiella triumf men den varma sommaren 1979 skulle man uppenbart inte släppa några nya skivor ty frånsett en listetta i Belgien så hände inte så mycket.
Men Wreckless Eric är inte heller nöjd med inspelningen, produktionen och allt runt omkring. Han berättar på sin egen hemsida den intressanta storyn om ”Hit and miss Judy”, som det tog tre år att skriva innan de spelade in den. Och hur samarbetet med producenten Nick Garvey, från The Motors, inte fungerade:
“I wrote it specifically as a single. It turned out differently to how I'd envisaged it due to Nick Garvey's production. I wanted it to have a bit of a Euro-pop feel but Nick Garvey was more extreme in that direction - I would have been a bit more subtle about it. Which wouldn't necessary have been a good thing.
Nick Garvey was possibly the most patronising human being I'd ever met. I don't think he meant to be - it was probably a mixture of a public school background and the way Stiff Records perceived me brushing off on him.”
Demon till “Hit and miss Judy” gjordes hemma hos Garvey. Han gjorde hela bakgrunden själv, trummor var en tape loop och Eric sjöng bara.
Kompet spelades sedan in i Phonogram Studios med Andy McMasters, keyboardist i Motors som dock enligt Eric sov(!) sig igenom inspelningarna, Dave Otway, trummor, och Malcolm Morley, gitarr, från Erics band. Plus Garvey på bas. Resten spelades in och mixades i Roundhouse Studios och Eric berättar:
“Nick set about overdubbing a cheap Crumar Insta-Piano over and over to get the instrumental at the front. He tracked it with a Rickenbacker through a fuzz box too. He wanted Billy Bremner from Rockpile to play a kind of rockabilly guitar part on the last verse but he asked Jake Riviera on a bad day and Jake said no. He was probably stuck in patronising mode due to too much contact with me. 'It'd be really good if there was a harmony vocal on the third verse', he said, 'but you probably can't sing harmonies so we'll just have to do without.'”
B-sidan till singeln, “Let’s go to the pictures”, var en låt som fanns med på Wreckless Erics andra album, ”The wonderful world of Wreckless Eric”. Då producerades den av Pete Solley men på singeln är den producerad av pseudonymen Shane O’Fancy och mixad av Nick Garvey. Det går knappt att höra skillnad på de båda inspelningarna. Energisk, rastlös punkpop där drivet är viktigare än arrangemanget. Lite mer eko på version 2.
På 12”-versionen finns det ytterligare en låt inspelad för just singeln, ”I need a situation”, även den producerad av denne Shane O’Fancy. En ordinär rocklåt skriven av Eric Goulden som han för första gången kallade sig som låtskrivare.
Alla tre singellåtarna fanns med på den greatest hits-samling med Eric som släpptes i USA i december 1979, ”The whole wide world”. En skiva som sedan följde med Erics nästa album ”Big smash!” när den släpptes i England i mars 1980.
Och här dyker det stora lilla problemet upp. På ovannämnda amerikanska samling var det givetvis singelversionen av ”Let’s go to the pictures” som fanns med men när ”Big smash!” återutgavs 2007, med den samlingen som bonus-cd, var det plötsligt och mycket oförklarligt den Pete Solley-producerade varianten som inkluderades. Låt vara ett litet problem för världen men ett stort frågetecken för oss Stiff-nördar och Wreckless Eric-fans.
Men på den återutgivningen får ändå pseudonymen Shane O’Fancy en förklaring i cd-häftet: ”Shane O’Fancy is Dave Robinson”. Shane O’Fancy-alter egot förekom första gången på Brinsley Schwarz-singeln ”Hypocrite”, en Bob Marley-cover, som de gav ut under namnet The Hitters.
”I need a situation”-inspelningen gavs ut ännu en gång på en senare Wreckless Eric-singel när den överraskande dök upp som b-sida till ”Broken doll” 14 mars 1980.
På cd: ”Hit and miss Judy” finns med på nämnda ”Big smash!” medan just den här versionen av ”Let’s go to the pictures” inte finns utgiven på cd.
YouTube: Dels en liveversion (audio) från 1980 av ”Hit and miss Judy” (den kommer efter ”Broken doll”) och dels en liveversion inspelad i USA i höst.
/ Håkan
<< | December 2008 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Det talar ju för att majoriteten valde 12"versionen med
extralåt (och färgad vinyl).Svar:
Så kan det vara. Tack för bra information.