Blogginlägg från 2002-01-05
”Sing and dance”
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 5/1 2002.
SOPHIE ZELMANI
Sing and dance
(Columbia/Sony)
På Sophie Zelmanis fjärde album på sex år är det mesta sig likt. Övervägande lågmält, ofta ömsint arrangerat men också ytterst personligt. Så har hon på alla sina skivor omgivit sig med i stort sett samma musiker, samma producent och likartade arrangemang. Ändå känns varje ny Zelmani-skiva så fräsch, så efterlängtad och så befriande.
Det krävs inte en totalt död skivutgivning, som just nu, för att Zelmani ska svepa in och ta över luftrummet. Det räcker med en så pass klockren skiva som "Sing and dance", för övrigt en extremt missvisande titel, som i styrka och kvalité faktiskt kan räcka ända fram till det här nya årets årsbästalista i december.
Ändå är det lite störande när allt inledningsvis låter så likt tidigare Zelmani-skivor. Men jag märker också snabbt att det är de små gesterna, de små detaljerna och de ännu mindre men betydelsefulla och läckra inpassen i arrangemangen som sammantaget gör Sophie Zelmani så hypnotiskt tilldragande.
Då menar jag givetvis inte duetten med Freddie Wadling, "Once", som är ett stort klassiskt genidrag och en osedvanligt spektakulärt ögonblick på skivan. Jag tänker mer på flöjten i "How's your heart doing", det sparsmakade blåsarrangemanget i "Going home", steelguitaren i "Breeze", de plötsligt markerade rytmerna i "People" och "Moonlight", den läckra Cohen-pastischen "Gone with the madness" och den inspirerade elgitarren som bara dyker upp sporadiskt på några få spår.
Nej, i första hand är "Sing and dance" så genomgående stark tack vare det extremt naturliga svänget i arrangemangen utan att varken volymen höjs eller effekterna förstoras. Det märks kanske allra mest just på titellåten, en av få upptempolåtar, men det där tajta samspelet mellan musiker och arrangemang blir ännu mer fascinerande på de lugna låtarna.
/ Håkan
<< | Januari 2002 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: