Blogginlägg
Stengård Andersson konsert
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 6/1 2006.
KONSERT
Johan Stengård & Stefan Andersson
Rikssalen, Örebro 4/1 2006
På den lilla scenen i Örebros stora slott stod två artister upp med ambitionen att underhålla under seriösa och lätt högtidliga former. Både Johan Stengård och Stefan Andersson kommer ursprungligen från rockiga sammanhang men förutsättningarna i onsdagskväll var företrädesvis akustiska och finstämda.
Långt från den Bryan Adams-influerade rock (Stefan) eller showanpassat covermaterial (Johan) som artisterna sysslat med i ett tidigare liv.
Johan bjöd på många olika musikstilar. Från svenska folkvisor, norska sånger, Puccini, argentinsk tango, West Side Story-medley, Hoagy Carmichael till en hel skopa Duke Ellington-jazz. En pytt i panna, som kan ge en förödande splittrad helhetsbild, men som här knöts ihop av ett alldeles bedårande saxofonspel. Där de vackra harmonierna blev till ren skönhet och det välkända brölet blev ett enda långt välljud.
Och allt förenades i en genuin musikföreställning. Som så perfekt ramades in av den vackra ”Värmlandsvisan” och den ännu mer magiska ”Amazing grace”.
Men all teknisk briljans och ekvilibristiskt kunnande på instrumenten, inklusive pianisten Andreas Landegren, hade lätt kunnat bli en enda lång uppvisning om inte berättelserna, mellansnacken, inför låtarna hela tiden varit så underhållande.
Som komiskt eller verklighetstroget berättade vad låtarna handlade om. Eller i mer eller mindre sanna anekdoter om livet eller Kommunala Musikskolans betydelse.
Johan var konsertens sammanbindande länk men Stefans jordnära inpass var minst lika viktiga. Som gjorde detta samkväm så varierat med sina små, enkla, vardagliga men också tänkvärda reflektioner till popvisor. Där han lika naturligt sjöng på både engelska och svenska. Med ett urval från nästan alla sina skivor plus en nyskriven låt, ”Simpel tjuv”.
Även Stefan placerade sina låtar i verkligheten med sina intressanta mellansnack och fångade publiken perfekt med sina vardagliga tankar. Som när han utan svårighet fick publiken att sjunga med i ”Sister Mary” där Rikssalens fina akustik kom helt till sin rätt.
/ Håkan
Årets bästa skivor 2005
Som om konstnären är viktigare än tavlorna
<< | Januari 2006 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...


Kommentarer till blogginlägget: