Blogginlägg
Dj:andet är jämförbart med min första ambition som recensent
Den här krönikan publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 27 maj 2005.
När jag en gång i tiden, i något som kallades det glada 60-talet, blev recensent ville jag i mitt stilla sinne bara anspråkslöst tipsa om allt bra och positivt, ge läsarna chansen att upptäcka nya intressanta artister, försöka förmedla den ouppnåeliga känslan av en bra konsert eller helt enkelt bara hylla allt jag tyckte var bra.
Varför kritisera, gnälla och vara negativ när all härlig popmusik var så underbar.
Så var tanken. I den då 17-åriga hjärnan, uppfödd på Bildjournalen, Drop In och NME, fanns väl just då inget djupare engagemang än att älska popmusik ty analyserna och de djupare funderingarna hade väl inte växt till sig så långt. Varken på det personliga eller globala planet.
Jag ville i första hand inte kritisera, aktivt påverka eller slåss för min uppfattning. Jag ville bara få alla andra att älska min popmusik lika mycket som jag.
Den djupt romantiserade delen av kritikerjobbet var det enda som existerade i tonåringens uppenbart begränsade livsuppfattning som pendlade blott mellan positivt och poppigt.
Men det skulle bli annorlunda. Proggen i Sverige, punken i England och alla andra så kallade rörelser som likt vågor svallade in över rockjournalistiken som blev kulturell, analyserande, personlig och för all del navelskådande.
Men det var inte dit, absolut inte dit, jag ville komma med dagens rader. Det ursprungliga missionerandet är kanske borta i dagens supermediala värld där allt kan höras för alla som vill. Det finns idag väldigt få anonyma gråzoner i det som kallas musikbranschen.
Då är mitt högst sporadiska extrajobb som discjockey så mycket mer mission. Då ris och ros blir så mycket mer påtagligt när reaktioner, önskemål och för all del också klagomål direktkommuniceras till dj-båset.
Och dj:andet är också så oerhört jämförbart med just min första ambition som recensent. Att koncentrera sig på allt det positiva: de bra skivorna, de bästa låtarna och, ännu hellre, de bästa okända låtarna. Då är drömmen sann.
Att höra musiken slungas ut ur högtalarna (på en muskulös volym som ingen hemmastereo kan framkalla), att uppleva rytmerna fortplanta sig på dansgolvet och direkt få ett betyg i ansiktet på människorna som lyssnar och dansar är en obetalbar upplevelse. Så nära eufori som en ickemusiker förmodligen någonsin kan uppnå.
Det är då glömda minnen (när jag spelade den nyinköpta ”Sgt Pepper”-skivan genom vädringsfönstret på Norrbygatan för förstummade grannar) kommer upp till ytan.
Sedan kan ju dj:ande ha så många olika förutsättningar. Jag har en mycket god vän som har en popklubb i stan där jag under några säsonger stod för förfesten och lärde gränslöst musikintresserade ungdomar vad pophistoria är och var. Intressant musikurval som pendlade mellan då och nu men hela tiden var på en hög musikalisk och kvalitativ nivå.
I det sammanhanget kan jag påstå att dj:andet på Nerikes Allehandas firmafest har en helt annan profil. Där gästerna pendlar mellan 20 och 60 år och där man kan få märkliga önskemål på både jazz och Primal Scream. Det kräver en fullpackad dj-väska och oerhört noggranna förberedelser då alla både möjliga och omöjliga önskemål kan komma på tapeten.
Så där står man med ett fulltecknat program av helt fantastiska danslåtar, gammal disco, härliga rocklåtar, schlager i långa banor, ballader som får folk att andas ut, popdängor och helt enkelt massor av fantastiska låtar som alla trodde de glömt.
Vad händer då? Spontana önskemål varvas med planerade önskemål och euforin stiger i takt med musiken. Och du rycks med i något som skulle kunna kallas ”tappa fattningen”.
/ Håkan
”Högtryck”
Kent setlist
<< | Maj 2005 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: