Blogginlägg

Uppseendeväckande energiska takter

Postad: 2005-12-12 12:10
Kategori: Magnus Lindberg

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 12/12 2005.

ELDKVARN
MAGNUS LINDBERG
Badhuset, Örebro 10/12 2005


När två av Sveriges mest rutinerade rocknamn för en kväll ställer sig på samma scen så finns det bara ett ord som beskrivning: Nytändning. Enligt alla gällande naturlagar borde Eldkvarn och Magnus Lindberg ha den bästa delen av sina långa karriärer bakom sig men visade i lördagskväll uppseendeväckande energiska takter där inget hamnade i den förrädiska nostalgifållan.
   Det var alltså upplagt för en exklusiv favoritkväll och det blev också två inspirerade uppträdanden som, av olika skäl, aldrig blev riktigt magiska.
   Magnus Lindberg fick den inte helt avundsvärda uppgiften att inleda kvällen med ett akustiskt soloframträdande. Som alltid var han extremt närvarande. Tacksam och krävande på samma gång. Bräcklig och stark utstrålade han sin vanliga aura av att vilja ta hela världen, inklusive fanatikerna i Badhuset, i sin mjuka famn.
   Enligt Magnus var det bara de två första låtarna som var förutbestämda. Resten skedde sedan på instinkt och spontan känsla. Kanske var det därför några av de annars obligatoriska låtarna i repertoaren (”Månsken Peggie”, ”Då känns det lite lugnare” med flera) uteblev och att han bara i förbiseende nämnde ”Dom som aldrig ger upp” i mellansnacket.
   Inte mig emot för nu blev det utrymme till riktigt obskyrt material, ”3+7=11” och Ulf Lundells ”Blåklint”, och några finstämda varianter på mindre kända låtar som ”En ensamvarg” och ”Tystnaden” vid sidan av Grymlings-låtar och ofrånkomliga klassiker som ”Tårar över city”, ”Röda läppar” och ”Starkare”.
   Coverversionen av ”Walking i Memphis” kändes avslutningsvis lite blasé, speciellt som Magnus så dags fyllt kvoten av Memphis-låtar.
   Med senaste fantastiska skivan ”Atlantis” i ryggen är Eldkvarn på tå igen. Och genomförde en mer uttänkt, bättre planerad och snyggt strukturerad konsert än jag kan påminna mig att de någonsin gjort. Mer konsert än gig, så att säga.
   Från Pluras soloinledning vid pianot, den akustiska dominansen under konsertens första halva, några läckra Carla-solon på den akustiska gitarren, ännu ett soloavbrott, många bra ”Atlantis”-låtarna till den storslagna finalen med ”Kärlekens tunga”, ”Konfettiregn” och för en gångs skull ett korthugget extraset på bara tre låtar.
   På pappret en alldeles formidabel konsert. I verkligheten och i min hjärna inte fullt så fläckfri dock.
   Jag vet inte om det var den långa pausen mellan Magnus och Plura, den utlovade kvarten blev 40 minuter, som fick ned mig i ohjälpligt viloläge som gjorde att jag tyckte det började svänga först efter en trekvart.
   Det var när ”Alice” gick över till en snygg gospelavslutning, Tony Thorén skruvade upp sin mulliga bas och Plura framförde sina finaste ballader, ”Huvudet högt” och ”Tennsoldater”, som konserten lyfte sig över det medelmåttigt godkända.
   Sedan tyckte jag den annars så akustiskt perfekta lokalen lyckades misshandla Pluras sång vid ett flertal tillfällen. Som gjorde hans fina poesi rumphuggen och lämnade helheten något tilltufsad.
   Och efter drygt två timmar och 22 Eldkvarn-låtar kändes det så dags, en halvtimme efter midnatt, som hungern var en aning mättad. Speciellt som Magnus Lindberg timmen innan hade stoppat oss fulla med 15 låtar.

Eldkvarns låtar:
Miljoner mil bort
M/S Alkohol
Stockholm 05:00
Äntligen min
27
Största skvallret i stan
Ett hus på stranden
Allt som folk säger
Alice
Huvudet högt
Tennsoldater
Tag min hand
Man över bord
Hjärtat av landet
Minnenas motell
7:e våningen
Jag är det hjärta
Konfettiregn
Kärlekens tunga
Pojkar, pojkar, pojkar
Nånting måste gå sönder
Somliga går i trasiga skor

Magnus Lindbergs låtar:
Jag kan gå ända till Kina
En ensamvarg
Starkare
3+7=11
När jag ser dig
Tystnaden
Ser dig
Allt som jag kan ge dig
Jag har aldrig vart i Memphis
Blåklint
Hanna och kärleken
Jag kan se se när du brinner
Röda läppar

Extralåtar
Tårar över city
Walking in Memphis

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (534)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (82)
Konserter (244)
Krönikor (202)
Larm (20)
Listor (59)
Maxi12" (35)
Minns (182)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< December 2005 >>
Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Björn 3/03: Hej Håkan. Tack för de orden om D.J. Tumme upp, för liknelsen med Mick Jagge...

Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...

Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...

Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...

Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...

Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...

Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...

Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.