Blogginlägg
Gothenburg Soul med Albin Lee Meldau
ALBIN LEE MELDAU
Frimis, Örebro 8 juni 2022
Konsertlängd: 20:16-21:27 (71 min)
Min plats: Stående ca 10 m från scenen.
SÄLLAN ELLER ALDRIG HAR JAG varit mindre förberedd för en konsert. Utan att ha någon närmare kunskap om Albin Lee Meldau befann jag mig, tack vare en väns goda försorg, på konsert på onsdagskvällen med den populäre göteborgaren. Eftersom jag principfast bojkottat Så Mycket Bättre i alla år har jag även missat denne Albin Lee. Därför kan jag inte påstå att följande noteringar kan beskrivas som någon recension.
När jag kollade upp Alvin Lees historia hittade jag på ett märkligt och helt oplanerat sätt familjetrådar i hans liv vars rötter ledde tillbaka till 80-talet, intressanta detaljer som lite längre ned avslutar mina lilla text.
För att inte stå helt handfallen av okunskap lyssnade jag under eftermiddagen lite ytligt på några låtar från Albin Lees diskografi och fick en liten uppfattning av honom som ganska lågmäld med visbaserad pop som gemensam nämnare. Live på konsert blev det naturligtvis något helt annat.
Inför en smått hysterisk publik med en majoritet av tjejer blev det inte överraskande allsång på många låtar och den responsen påverkade ju även mig åt det positiva hållet.
Senaste låten ”Forget about us”, uppenbart en hit, blandades upp med fler låtar som jag faktiskt kände igen. ”På riktigt”, ”Josefin” (presenterade han som ”vars titel rimmar på amfetamin”), ”Spela min favorit vals” var de låtar som fastnade tydligast i mitt medvetande där de övriga låtarna på engelska ofta hade en stark souldominerad profil där den svarta killen på trummor perfekt höll takten. Soul som jag för kvällen döpte till Gothenburg Soul och var kanske kvällens största favoriter i den unga delen av den danssugna publiken.
Efter exakt en timme gjorde Albin Lee en snygg sorti medan det fem man starka och skickliga kompbandet fortsatte att elegant spela i huvudavdelningens finallåt. Och de två extralåtarna kom sedan helt naturligt för att fullända upplevelsen för den fulltaliga publiken på Frimis.
Avdelningen retro:
Med en lång och trogen tjänst i popskribent- och recensentbranschen kan jag ibland luta mig tillbaka på minnen och gamla ”meriter” när jag vill bilda mig en uppfattning om ny musik och nya idoler. Jag har nämligen vid flera tillfällen skrivit om och recenserat Albin Lees mamma, Annika Blennerhed, som också hade Göteborg som bas på 80-talet.
Annika var först trumslagare i nya vågen-banden Aptit och Abcess Exil men blev senare sångerska med flera album på sitt samvete. Under gruppnamnet Light Of Love gav hon 1985 ut ett album med samma namn där hon tonsatt och sjöng tio Dorothy Parker-dikter. Ett album som jag i oktober 1985 under rubriken ”Bländande Blennerhed” gav en lysande recension av den då 22-åriga sångerskan:
”Annika har bromsat in och presenterar här mogen och mycket homogen rockmusik. Det låter som engelsk folkmusik med många beröringspunkter till den bortgångne Sandy Denny. Många låtar andas samma vemodiga känslor. Musiken är tillbakahållen men ändå så ypperligt stark och välskriven. Hela produktionen är en perfekt mix av musik och arrangemang, text och röst.”
Två år senare gav Annika ut ett album under eget namn, ”Kvartett”, som jag inte gillade lika mycket. Under rubriken ”Sömnig Annika” beskrev jag skivan som ”händelsfattig, stillstående och arrangemangen är jazzigt monotona”.
Enligt gamla noteringar recenserade jag också Blennerheds album ”Reconnect” 1996, men tyvärr saknar mitt arkiv den recensionen.
/ Håkan
Tajt country med Winchester Widowmakers
ÖREBRO LIVE #93: Magnus Lindberg 2018
<< | Juni 2022 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: