Blogginlägg

ÖREBRO LIVE #98: Freda` 1988

Postad: 2022-05-23 07:52
Kategori: ÖREBRO LIVE 100

UTAN EGENTLIG MUSIKALISK erfarenhet bildade fyra Gnosjö-killar Freda' redan 1982. Kvartetten utan fast basist, Uno Svenningsson, sång/gitarr, Arne Johansson, gitarr, Mats Johansson, trummor, och Sam Johansson, keyboards, albumdebuterade 1984 med "En människa" och 1986 kom "Välkommen hero". Båda producerades av Dan Sundquist och gavs ut på det kristna skivbolaget Cantio då Freda'-medlemmarna hade religiösa rötter.
   Efter hitlÃ¥ten "Vindarna" 1987, frÃ¥n andra albumet, och sÃ¥ngaren Uno Svenningssons uppmärksammade duettstämma pÃ¥ en Eva Dahlgren-singel, "Hjärtats ödsliga slag", samma Ã¥r var klivet in i den konventionella svenska skivbranschen logisk.
   Freda' hamnade pÃ¥ den dÃ¥ populära The Record Station-etiketten där gruppen blev kollegor med just Eva Dahlgren, Mats Ronander, Ratata och Tomas Ledin, Fortfarande var Dan Sundquist gruppens producent och albumet "Tusen eldar" släpptes i oktober 1988. En tveklös succé, sÃ¥lde över 100 000 ex, som ocksÃ¥ drog folk till konsertlokalerna under den landsomfattande höstturnén. Fullsatt i Örebro.
   PÃ¥ det albumet använde sig Freda' av fem olika basister men inte han som fick följa med pÃ¥ turnén, Mats "Limbo" Lindberg. Om man lusläser min konsertrecension nedan kan det tyckas att jag har en del invändningar men i det lÃ¥nga perspektivet framträder Freda'-konserten 1988 som en mycket god och positiv upplevelse.

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 4/11 1988.

BARA VÄLGJORT OCH PERFEKT

FREDA'
Café Oscar, Örebro 2 november 1988


GRUPPEN FREDA' FRÅN GNOSJÖ TILLHÖR just nu ett av de fräckaste inslagen i svensk popbransch. De gör suverän musik som är både originell och kommersiellt gångbar och har i Uno Svenningsson landets tveklöst mest intressanta stämma.
   PÃ¥ ett hisnande och nästan otroligt sätt kombinerar Freda' sin kristna livssyn med mänskligt levande musik. En balansgÃ¥ng de klarar galant pÃ¥ skiva.
   Nu är bandet ute pÃ¥ en längre turné där deras välskrivna lÃ¥tar ska fungera i ett helt annat sammanhang och under helt andra förutsättningar.
   Freda's konsert pÃ¥ det mycket trivsamma Café Oscar i onsdagskväll varför mÃ¥nga succé redan innan bandet stod pÃ¥ scen, Själv var jag inte lika övertygad, optimistisk och säker.
   Skulle Unos personliga röst fÃ¥ samma svängrum som pÃ¥ skiva? Skulle deras mÃ¥nga fina lÃ¥tar fÃ¥ ett automatiskt lyft pÃ¥ scen och skulle deras onekligen stora publik hitta till Café Oscar denna kväll?
   MÃ¥nga frÃ¥getecken som snart, skulle det visa sig, rätades ut till rejäla utropstecken.
   Det var fullpackat och utsÃ¥lt (600 personer) och frÃ¥nsett halva första lÃ¥ten ett välavvägt ljud som var nära nog perfekt.
   Styrkan i Freda's hoppfulla texter, kraftfulla melodier och välgjorda arrangemang underströks ytterligare pÃ¥ konserten som innehöll flest lÃ¥tar frÃ¥n deras senaste och klart bästa album.
   Precis som pÃ¥ skivan är bredden bandets styrka. Lika självklart som det svängde om deras senaste singlar, "Det mÃ¥ste gÃ¥" och "I en annan del av världen", klarade de ocksÃ¥ av att öka trycket ännu mer i nÃ¥gra andra lÃ¥tar. Plus att deras ballader till hundra procent är fulländade in i varje detalj.
   När en konsert avslutas sÃ¥ imponerande med lÃ¥tar som "Alltid där", "Svalan" och "GlädjetÃ¥g" (visserligen orepeterad) kan jag förlÃ¥ta gruppens nÃ¥got valpiga framtoning mellan lÃ¥tarna.
   Det lät alltsÃ¥ bra om Freda's manskap som pÃ¥ turnén utökats med duktige basisten Mats Lindberg. ÄndÃ¥ stod jag och efterlyste det riktigt häpnadsväckande som kunde ha skett om Uno Svenningsson satt sig pÃ¥ en stol med akustisk gitarr och en ensam strÃ¥lkastare.
   DÃ¥ hade denna konsert hamnat bland de historiska ögonblicken. Nu minns jag Freda's konsert som "bara" ovanligt välgjord och perfekt.

Uno Svenningsson - sång, gitarr
Arne Johansson - gitarr
Sam Johansson - keyboards
Mats Johansson - trummor
Mats "Limbo" Lindberg - bas

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Maj 2022 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.