Blogginlägg

Folk at Heart dag/kväll/natt 2

Postad: 2015-01-04 15:57
Kategori: Folk at Heart





David Södergreens Hot Five med Åsa Bergfalk.


Olle Unenge med band.


Alla bilder: Anders ErkmanRichard Lindgren.

SPÖKET I KÖKET
DAVID SÖDERGRENS HOT FIVE
OLLE UNENGE med band
RICHARD LINDGREN
RICHARD LINDGREN
DAVID SÖDERGRENS HOT FIVE

Scandic Grand, Örebro 3 januari 2015

SAME SAME BUT DIFFERENT. Jag måste erkänna att andra kapitlet på årets Folk at Heart för egen del blev en liten rundresa inom hotellets väggar bland visserligen intressanta men för mig redan kända namn på artister. Jo, jag vet att det på en sådan här festival där det kryllar av musikaliskt godis, oupptäckta pärlor och unika personligheter med ambitioner att sprida sitt budskap för en större publik med lite tur kan upptäcka musikens framtid.
Och att i detta rika utbud kunna upptäcka gränslös talang men jag har inte riktigt haft det uppdraget i år, jag har inte jobbat som grävande journalist i musikens tjänst under två dygn, och istället försökt roa mig under avslappnade former och har för stunden enbart sökt bästa möjliga form av underhållning. Med den avsikten har det också blivit lite förutsägbart och lite ospännande när det har kommit till val av musik.
   Kanske blev jag ocksÃ¥ lite omedvetet pÃ¥verkad av en känd skivbolagsägare, HÃ¥kan Olsson pÃ¥ Rootsy, som tyckte att han under Ã¥rets festival inte har hittat sÃ¥ mycket intressant utöver kontraktet han pÃ¥ fredagen skrev med den grymt imponerande Shoutin' Red.
   Därför blev dag 2 pÃ¥ Ã¥rets Folk at Heart fylld med mÃ¥nga repriser pÃ¥ artister jag redan sett och upplevt tidigare. Men artister som uppträder pÃ¥ flera olika scener kopierade sällan sina konserter utan gav varje stund en egen liten glans av personlighet. Same same but different, som sagt var.
   Richard Lindgren, som jag under de senaste Ã¥ren sett ett oräkneligt antal gÃ¥nger, är ett slÃ¥ende exempel pÃ¥ den typen. SÃ¥g Lindgren vid tre tillfällen där ingen repertoar, kompband eller ambition var lik nÃ¥gon annan. FrÃ¥n fredagens minst sagt improviserade konsert pÃ¥ ett hotellrum via den starkt fokuserade soloföreställningen pÃ¥ stor scen tidig lördag kväll till ännu en illa förberedd hotellrumsspelning, senare pÃ¥ lördagen var det lÃ¥ng, lÃ¥ng väg.
   Om vi ska ta det bästa först hade Richards framförande pÃ¥ den stora scenen makalösa kvalitéer. DÃ¥ var plötsligt ljudet en klockren verklighet som förstärkte föreställningen där han efter den inte sÃ¥ unika inledningen med "From Camden Town to Bleecker Street" och "Five pints and a wink from Gwendolyn" gav lite mer uppmärksamhet Ã¥t flera lÃ¥tar frÃ¥n senaste albumet "Sundown on a lemon tree". Han genomförde konserten helt pÃ¥ egen hand med tanke pÃ¥ att ljudet tidigare inte hade fungerat pÃ¥ allra bästa sätt när det var mycket folk pÃ¥ scen.
   Med enbart akustisk gitarr till hjälp gav han den senaste skivans titellÃ¥t, som där framförs med huvudinstrumentet piano, en ny men lika melodiöst vacker inramning. Fortsatte med "If I ever walked away", "I used up my tomorrows" och "Song for Claudia" frÃ¥n samma album innan han stack emellan med"Miracle like you" frÃ¥n förra skivan innan han avslutade konserten helt acappella med "Danny boy" där Richards enorma röstresurser kom väl till pass.

LINDGRENS FRAMTRÄDANDE EN DRYG halvtimme senare i ett hotellrum hade en helt annan karaktär med många spontana covers, bland annat "Deportees" och en lysande "The boxer", med musiker han inte hade repeterat med. Olle Unenge var som vanligt smidig och följsam och ståbasisten Dan Englund, från Alligator Jumbo, spelar på Richards senaste album men trummisen Mathias Alf, från Unenges band, på sin cajón var ett nytt och okänt namn för Richard fram till presentationen av bandet. Så spontant och oplanerat går det till på Folk at Heart.
   Det peruanska slagverkinstrumentet cajón, en lÃ¥da att sitta pÃ¥ som pÃ¥ framsidan spelas med händerna, förekom för övrigt flitigt under bÃ¥da Folk at Heart-dygnen i mÃ¥nga olika sammanhang men främst när utrymmet var bristfälligt och trumset tog för stor plats. Jag sÃ¥g och hörde cajón pÃ¥ konserter med David Södergrens Hot Five, Lundh & Folkesson, Olga Pettersson, Olle Unenge och nu ocksÃ¥ Richard Lindgren.
   Olle Unenge, ja. Olle och hans stora band med bÃ¥de grekiska och svenska folkmusiker och en hÃ¥rdrocksgitarrist (Mats LIndström) hade för kvällen förstärkts med rutinerade Jesper Lindberg pÃ¥ banjo och akustisk gitarr som ersatte Australien-turnerande Simon Nyberg. Repertoaren innehöll uteslutande lÃ¥tar frÃ¥n Olles soloskiva "Det kunde förvisso vara värre..." i mÃ¥nga gÃ¥nger identiska arrangemang. Duellen mellan Lindberg och Lindström i slutet pÃ¥ "Flod pÃ¥ väg" blev ett oväntat hett grepp.
   Dagens genomgÃ¥ng av gÃ¥rdagens aktiviteter pÃ¥ Folk at Heart har blivit lite okronologisk sÃ¥ nu kan jag berätta vad vi inledde kvällen med. Fredagstips om Spöket i Köket gjorde att vi inte ville missa det spektakulära stora folkmusikbandet och det var fascinerande att uppleva ett band som flyttade de traditionella gränserna för folkmusik en bra bit utanför fantasin. FemmannablÃ¥set ökade märkbart energin i de redan snabba lÃ¥tarna.
   Rootsy-chefen HÃ¥kan Olsson hade ju uttalat ett intresse för David Södergrens Hot Five men en skramlig lite illa mixad spelning föll honom inte riktigt i smaken men personligen kan jag inte fÃ¥ nog av "Rocky Balboa", duetten med Ã…sa Bergfalk. Faktiskt har bandets akustiska spelningar imponerat mer där närheten till publiken och energin i den starka repertoaren har varit sÃ¥ pÃ¥taglig. Som i MatchRoom (se nedan) strax efter midnatt där lÃ¥tens kompositör Mattias Lagerqvist fick agera duettsÃ¥ngare i just "Rocky Balboa".

Foto: Carina Österling

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Januari 2015 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.