Blogginlägg
Tributes: The Bear Quartet
"Money talks" (West Side Fabrication, 2004)
Undertiteln är "A Tribute To The Bear Quartet" och musikaliskt tar skivan steget tillbaka till tidigt 00-tal och innehållsmässigt, låtarna, är majoriteten av materialet hämtat från Bear Quartets 90-tal. Och artisterna som bidrar till den här hyllningen var i många fall aktiva under åren 2002, när det här ambitiösa projektet startade, till 2004, när skivan slutfördes och till slut gavs ut.
The Bear Quartet, som för övrigt var en kvintett under större delen av sin skivproducerande karriär, var ju verkligen en spretig rockgrupp som pendlade mellan kaos och stark personlig rockmusik. Med profiler som sångaren Mattias Alkberg, gitarristen Jari Haapalainen och basisten Peter Nuottaniemi, som huvudsakligen också skrev Bear Quartets låtar.
Gruppens repertoar kunde till sin helhet knappast kallas lättillgänglig. Men i det här sammanhanget formar stommen av gruppens material en underbar samling låtar som med tiden växt till sig samtidigt som tålamodet och acceptansen uppenbart ökat hos mig som lyssnare.
Av skivans 16 spår, från tio av Bear Quartets elva album, befinner sig majoriteten i den lugna eftertänksamma kategorin. Det betyder att bidragande artister på "Money talks" gärna tar sig friheten att sätta sin egen stämpel på materialet vilket gör variationen på innehållet än mer intressant.
Inledningen på hyllningsplattan, "Blizzard" med Laakso, talar dock emot den programförklaringen. Ett i original tämligen långsamt original har speedats upp och närmat sig Bear Quartets normala domäner. Att min uppmärksamhet och recension av det här albumet sammanfaller med återföreningen av Laakso och nya skivan "Grateful Dead" är en ren tillfällighet. Laakso, med sångaren Markus Krunegård, var ju med bara en ep bakom sig en ganska färsk grupp när den här skivan sammanställdes. Men de klara kopplingarna till Bear Quartet, Haapalainen var gruppens producent, gör ju gruppens närvaro logisk här.
Skivan är ju en resa tillbaka till dagarna då namn som Laakso, Kristofer Åström, The Concretes och Bad Cash Quartet (vars "Quartet" i gruppnamnet var en hyllning till just Bear Quartet) tillhörde påläggskalvarna i svensk musik.
Ytterligare några stora profiler medverkar och gör anmärkningsvärda insatser. Som medlem i den halvakustiska trion Junip gör José González en fin version av "Carsick" och Andreas Mattsson har fritt tolkat "Machine gun" där han spelar alla instrument i en lågmäld och huvudsakligen akustisk låt.
Duon Seven Shells följer samma recept på "Old friends" som med akustisk gitarr utvecklats till en lång (6:16) och episk singer/songwriter-låt. Även Reverend Big O, som just skulle ge ut sitt andra album, och "I'm slow" är lågmäld men också lite ofokuserad. Sedan viskar Kristofer Åström fram "Twinreceiver" och den är möjligen vacker men inte så mycket mer.
Då albumaktuella Boy Omega gör en akustisk och snärtig variant av "The last ball", blott en dryg minut lång fast den är ännu kortare i original. Även Monastirs "Ghosts for laundry" är alldeles för kort i sitt sympatiska poprockstuk. Och The Worlds knappt två minuter långa "Euthanasia" påminner mycket om Bear Quartets aggressiva och intensiva rock.
Bad Cash Quartets "Put me back together" har kvalitéer att tillhöra skivans bättre ögonblick. Gapig men ändå ganska återhållsam rock som växer till sig och blir i sin helhet mäktig.
They Stole A Million, gruppen som precis hade splittrats innan den här skivan gavs ut, har förvandlat 45 sekunders accapellapoesi, "Speedy", till en elektrisk halvsnabb rocklåt med fina lager av elgitarrer.
Åter till det finstämda: Avslutande "Helpless" med tjejkvartetten Audrey har en känslig stämningsfull inledning med en sträv vemodig cello i huvudrollen innan tjejrösterna vävs in i varandra.
1. "Blizzard" - Laakso
2. "Just Locals" - The Concretes
3. "Carsick" - Junip
4. "Hunchback" - HÃ¥kan Mild
5. "Machine Gun" - Andreas Mattsson
6. "Euthanasia" - The World
7. "Old Friends" - Seven Shells
8. "Straw" - Erik de Vahl
9. "If You Have a Heart" - KÃ¥re Vernby & Dibaba
10. "Last Ball" - Boy Omega
11. "I'm Slow" - Reverend Big O
12. "Twinreceiver" - Kristofer Åström
13. "Ghosts for Laundry" - Monastir
14. "Put Me Back Together" - Bad Cash Quartet
15. "Speedy" - They Stole a Million
16. "Helpless" - Audrey
/ HÃ¥kan
"The winners"
April 2016 på Håkans Pop
<< | April 2016 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: