Blogginlägg
"Sunday morning on the edge of town"
Den här recensionen publicerades ursprungligen i en kortare version i Nerikes Allehanda 8/12 2011.
STAIRS
Sunday morning on the edge of town
(A West Side Fabrication)
Poprock-stämpeln förklarar inte någonting om hur det låter om kvintetten från Örebro. Inte heller producentduon Simon Ljungman och Jens Back, som spelar med eller har spelat med Håkan Hellström och Lars Winnerbäck, ger några garantier för stor personlighet. Däremot ett uppenbart kunnande att fixa till ett bra sound med goda resurser till en kompetent inspelad skiva.
Förhandssnacket kring skivan har handlat om spretigt material, ett uttryck som också kan förklaras lite positivare som fascinerande variation. En flortunn linje skiljer mellan beskrivningarna och låtarna på Stairs debut pendlar lätt mellan det bra och dåliga.
Skivan inleds dock starkt och övertygande med ”The death of a young student”. Ett fint intro, ekoladdad sång och pådrivande gitarrer i en catchy låt.
En annan Hellström-bekanting, Stefan Sporsén, kryddar några låtar med sin fina trumpet, ”No knock on my door” och ”Lights out”, och förvandlar tämligen medelmåttiga låtar till intressanta ögonblick.
Däremot har Stairs svårt att fånga den rätta svärtan i balladerna där det låter alldeles för slickat och ofarligt för att de enligt albumtiteln ska befinna sig på ”the edge of town”. Dessutom är de två egenproducerade låtarna lite för stora chansningar i det okända. ”Best believe” är exempelvis ett omotiverat eko från 80-talets syntpop där en hel maskinpark ersätter levande musiker i studion. Där går ambitionerna vilse och personligheten går förlorad i alltför yviga gester.
Då har ”Just like your dad” mer och bättre energi och ”Burn all bridges” är ett frö till en stor låt. Ögonblick som ändå ger hopp om en positiv framtid för bandet efter en splittrad men ändå godkänd albumdebut.
/ Håkan
Ljumt möte med legend
LIVE#20: Nick Lowe-John Hiatt-Paul Carrack 1983
<< | December 2011 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: