Blogginlägg
Tributes: Woody Guthrie & Leadbelly
"Folkways: A vision shared" (Columbia, 1988)
Det här är ren musikhistoria med sånger av Woody Guthrie (död 1967)och Huddie Ledbetter (död 1949), även kallad Leadbelly. Låtskrivare/folkmusiker respektive folk/bluesmusiker med massor av historiskt viktigt amerikanskt sångmaterial på sitt samvete. På den här skivan finns historier om de här människorna i synnerhet men också vad de har betytt för andra artister. Det redovisas i tre långa texter på skivomslaget. Skrivna av Anthony Seeger, chefen för skivbolaget Folkways, Peter Guralnick, musikjournalist och historiker, och Bob Dylan. Dylans ord om Guthrie, ”By this time I was taken over by him. By his spirit, or whatever. You could listen to his songs and actually learn how to live, or how to feel. He was like a guide, I couldn’t believe that I had never heard of this man – I didn’t know if he was dead or alive, but by now I was trying to find out where he was”, är verkligen passionerade.
Trenden med tributeskivor fick sin stora spridning på 90-talet så 80-talsskivan “Folkways – a vision shared” är verkligen en pionjärskiva i kategorin. Med medverkan av 1988 års hetaste artister plus flera legendarer på området.
Materalet är en blandning av Guthrie- och Ledbetter-låtar och det är i samtliga fall unika inspelningar med varje artist. Bruce Springsteen, Bob Dylan och U2, skivans kanske största namn, har exempelvis aldrig publicerat sina låtar här i något annat sammanhang.
På ”I ain’t got no home” låter Bruce väldigt ung i rösten medan han kompas av ett starkt förminskat E Street Band, Roy Bittan och Nils Lofgren. På ”Vigilante man” gör han en modern blues med hela bandet bakom sig, inklusive Patti Scialfa, och ett majestätiskt gitarrsolo som extra krydda.
Även U2 gör en Guthrie-låt, ”Jesus Christ”, och förvandlar den till en stor rockgospellåt där det förekommer en viktig kör som dock uppträder anonymt.
John Mellencamp firade vid den här tidpunkten sin höjdpunkt i karriären med det viktiga albumet ”The lonesome jubilee” och hans bidrag här går i samma folkmusikrock-liknande arrangemang. Med akustisk dobro och fiol som fina detaljer.
Även Bob Dylan gör givetvis ett mäktigt intryck på ”Pretty boy Floyd” (Guthrie) när han helt ensam framför låten i sin ursprungliga version. Guthries son Arlo gör något liknande av ”East Texas red”.
Willie Nelson gör, kanske inte så överraskande, texmexcountry av ”Philadelphia lawyer” medan Emmylou Harris korta men magiska version av ”Hobo’s lullaby” tillhör skivans höjdpunkter.
Brian Wilson gör ett spektakulärt framträdande i den mer än uttjatade gamla dängan ”Goodnight Irene”. Där han likt Phil Spector har överrarangerat inspelningen till bristningsgränsen och gjort modern pop av den gamla klassikern.
Avslutningen är naturligtvis storslagen där Pete Seeger, ett amerikanskt namn som i någon mån kan jämföras med både Leadbelly och Woody Guthrie, tillsammans med gospelkören Sweet Honey In Rock och olika skolkörer framför en mäktig ”This land is your land”.
En fullt naturlig final på en mäktig skiva.
Innehållet:
Sid 1
1."Sylvie" (Leadbelly) - Sweet Honey in the Rock – 2:01
2."Pretty Boy Floyd" (Woody Guthrie) - Bob Dylan – 4:34
3."Do Re Mi" (Woody Guthrie) - John Mellencamp – 3:23
4."I Ain't Got No Home" (Woody Guthrie) - Bruce Springsteen – 3:40
5."Jesus Christ" (Woody Guthrie) - U2 – 3:13
6."Rock Island Line" (Leadbelly) - Little Richard with Fishbone – 2:32
7."East Texas Red" (Woody Guthrie) - Arlo Guthrie – 5:34
Sid 2
1."Philadelphia Lawyer" (Woody Guthrie) - Willie Nelson – 2:59
2."Hobo's Lullaby" (Goebel Reeves; performed by Woody Guthrie) - Emmylou Harris – 2:41
3."The Bourgeois Blues" (Leadbelly) - Taj Mahal – 2:43
4."Grey Goose" (traditional; performed by Leadbelly) - Sweet Honey in the Rock – 2:07
5."Goodnight, Irene" (Leadbelly) - Brian Wilson – 2:38
6."Vigilante Man" (Woody Guthrie) - Bruce Springsteen - 4:09
7."This Land Is Your Land" (Woody Guthrie) - Pete Seeger with Sweet Honey in the Rock, Doc Watson & The Little Red School House Chorus – 3:45
/ Håkan
#9/70: "Cry tough"
Soundtracks: "Until the end of the world"
<< | Mars 2011 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget:
Good!